Koordynator przedmiotu i osoba prowadząca przedmiot:
dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
matylda.sierakowska@umb.edu.pl
pokój nr 102
godziny konsultacyjne: poniedziałek 13.00-14.00, czwartek 13.00-14.00
Dane ogólne
Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym i letnim.
Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i pozostawienie wierzchniego okrycia w szatni studenckiej. Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu.
Program nauczania
Materiał realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i seminariów zgodnie z ustalonym planem zajęć. Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 65, w tym 15 godzin wykładów i 30 godzin seminariów w semestrze zimowym oraz 20 godz. ćwiczeń w semestrze letnim. Wszystkie zajęcia realizowane są w Sali Wykładowej nr 7 Zakładu Zintegrowanej Opieki Medycznej na ulicy M. Skłodowskiej - Curie 7a.
Wykłady (5) planowane są we wtorki w terminie od 03.10. - 07.11.2023 w godz. 12.30 – 14.15 on-line na platformie edukacyjnej Blackboard (informacje w treściach dla studentów).
Zajęcia seminaryjne (6) w semestrze zimowym odbywają się w środy w godz. 10.00 -13.45 (od 04.10. – 08.11.2023).
Regulamin zajęć
- Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Dydaktyka Medyczna, realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej, jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
- Student jest zobowiązany uczestniczyć oraz być aktywnym we wszystkich zajęciach.
- Student, który nie uczestniczył w zajęciach obowiązany jest w przeciągu 7 dni do dostarczenia zwolnienia lekarskiego lub przystąpienia do ustnego zaliczenia materiału realizowanego podczas nieobecności Studenta.
- Student jest dopuszczony do zaliczenia przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia z wszystkich zajęć.
- Zaliczenie całościowe przedmiotu odbywa się w sesji letniej.
- Student uzyskuje dopuszczenie do zaliczenia po uzyskaniu 60% punktów z testu zaliczeniowego obejmującego treści wykładowe oraz przedstawieniu realizacji projektu zajęć dydaktycznych, wybranymi metodami nauczania, pisemnie i praktycznie.
Tematy wykładów
- Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Klasyfikacja efektów uczenia się. Diagnoza w edukacji zdrowotnej. Etapy planowania edukacji zdrowotnej.
- Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela. Formy organizacyjne i typy zajęć. Projekt programu edukacyjnego i scenariusza zajęć.
- Klasyfikacja metod nauczania/edukacji zdrowotnej. Metoda nauczania podającego. Warunki dobrze przeprowadzonego wykładu i pogadanki.
- Nauczanie bezpośrednie. Metody nauczania/edukacji zdrowotnej oparte na działaniu praktycznym.
- Istota nauczania problemowego. Wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu zawodowym oraz w edukacji zdrowotnej. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.
Tematy seminariów – Semestr I
- Sylwetka zawodowa nauczyciela/edukatora. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
- Cele i zasady tworzenia programów nauczania/edukacji zdrowotnej – wzory projektów.
- Formułowanie diagnozy, celów oraz efektów uczenia się.
- Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji techniką wykładu informacyjnego z elementami pogadanki.
- Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych techniką pokazu i ćwiczeń utrwalających.
- Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej techniką dyskusji, burzy mózgów, rybiego szkieletu, drzewa decyzyjnego, metody 6 kapeluszy myślowych, mapy myśli i metaplanu – projekty studentów.
Tematy ćwiczeń - Semestr II
- Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji wybranych zajęć teoretycznych metodą podającą. Ocena konspektów/scenariuszy.
- Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć metodą bezpośrednią. Ocena konspektów/scenariuszy.
- Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową. Ocena konspektów/scenariuszy.
- Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą aktywizującą. Ocena konspektów/scenariuszy.
- Zastosowanie metod ewaluacji w kształceniu i edukacji zdrowotnej. Analiza i omówienie poszczególnych zajęć samodzielnie przeprowadzonych przez studentów.
Literatura obowiązkowa:
- Sierakowska M., Wrońska I. (red). Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2015.
- Herda-Płonka K., Krzemień G.: Dydaktyka szkoły wyższej o profilu medycznym. PZWL, Warszawa 2022.
- Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
- Kupisiewicz C.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
- Chruściel P., Ciechaniewicz W.: Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. PZWL, Warszawa 2018.
- Bastable S.B.: Nurse as educator. Principles of teaching and learning for nursing practice. Jones and Bartlett Publishers, Burlington 2021.
SYlABUS DO PRZEDMIOTU