SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Podstawy genetyki i biologii molekularnej | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej | |
e-mail jednostki | zkbm@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II ¢ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 ¢ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 20h (w tym on-line), w tym: 6 – wykłady; 14 - seminaria | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć podstawową wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej oraz ich zastosowań we współczesnej stomatologii | |
Metody dydaktyczne | - przekazywanie wiedzy w formie wykładu -regularne konsultacje dwa razy w ciągu realizacji przedmiotu – w poniedziałki od godz. 9.00 do 10.00 w drugim i piątym tygodniu realizacji zajęć seminaryjnych - dyskusja - prezentacje przygotowane przez studentów - samodzielne dochodzenie do wiedzy | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Klinicznej Biologii Molekularnej | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n biol. Oksana Kowalczuk |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
B.W17 | zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu genetyki i biologii molekularnej | Wykłady seminaria | Metody podsumowujące: -zaliczenie pisemne Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
B.W18 | Zna kliniczne zastosowanie zasad genetyki | |||
umiejętności | ||||
B.U5 | Stosuje wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej w pracy klinicznej | seminaria | Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania - prezentacja Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
kompetencje społeczne | ||||
K6 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | Wykłady Seminaria | Metody podsumowujące : - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K8 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K9 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
Punkty ECTS | 1 ECTS | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 6 | |
| - | |
| 14 | |
| - | |
|
| |
| godziny razem: 20 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 5 | |
| 0 | |
| 5 | |
| godziny razem: 10 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
B.W17 zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu genetyki i biologii molekularnej
B.W18 Zna kliniczne zastosowanie zasad genetyki
B.U5 Stosuje wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej w pracy klinicznej | Podstawowe pojęcia i prawa genetyki człowieka. Molekularne podstawy dziedziczenia. Realizacja informacji genetycznej. Zmienność genetyczna. Techniki analizy i manipulowania kwasami nukleinowymi Choroby genetyczne. Udział zmienności genetycznej w patogenezie chorób wieloczynnikowych. Diagnostyka molekularna. Terapia ukierunkowana molekularnie. Farmakogenetyka. Indywidualizacja procesu leczniczego. |
Literatura podstawowa: |
Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy. Pod red G. Drewy i T. Ferenca. Urban & Partner, Wrocław, 2007 Bradley JR, Johnson DR, Pober BR. Genetyka medyczna. Notatki z wykładów. PZWL, 2006. |
Literatura uzupełniająca: |
Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Pod red. J Bala PWN, Warszawa, 2006. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ, White RL. Genetyka medyczna.Wyd. CZELEJ Sp. z o.o., Lublin, 2000. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Dopuszczenie do zaliczenia końcowego na podstawie obecności i aktywności na wykładach oraz zajęciach seminaryjnych ocenianych na każdym zajęciu poprzez ocenę przygotowanych przez studentów prezentacji oraz przeprowadzenie krótkich testów. W razie usprawiedliwionej nieobecności przygotowanie prezentacji z tematu opuszczonego zajęcia. Nieobecność na więcej niż 50% zajęć stanowi kryterium do niedopuszczenia do zaliczenia przedmiotu. |
…………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)