SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Medycyna nuklearna | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Medycyny Nuklearnej | |
e-mail jednostki | nukleo@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III x IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 x 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć z: anatomii, fizjologii, patofizjologii, interny i pediatrii oraz znać podstawy fizyczne promieniowania jonizującego (biofizyka). | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | III rok - 30 godzin (10-wykłady, 10- seminaria, 10-ćwiczenia) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien znać zasady wykonywania oraz właściwej interpretacji radioizotopowych badań diagnostycznych, stosowania procedur leczniczych z wykorzystaniem radioizotopów oraz przestrzegania zasad ochrony radiologicznej. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - zajęci praktyczne w Poradni MN - analiza i interpretacja obrazowych badań diagnostycznych połączone z opisem przypadku - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) - dyskusja - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - inne zajęcia praktyczne | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Medycyny Nuklearnej | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Saeid Abdlrazek, |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
H.W1 | Wykazuje się znajomością teoretycznych podstaw i praktycznych zasad stosowania procedur związanych z ochroną radiologiczną | Wykłady/ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie pisemne Metody formujące. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
H.W2 | Wykazuje się znajomością budowy i zasady działania urządzeń stosowanych w diagnostyce radioizotopowej( kamera gamma planarna, kamera typu SPECT-CT, PET-CT). | Wykłady/ćwiczenia | ||
H.W3 | Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
| Wykłady/ćwiczenia | ||
H.W4 | Wykazuje się znajomością sposobów otrzymywania sztucznych radioizotopów | Wykłady/ćwiczenia | ||
H.W5 | Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań | Wykłady/ćwiczenia | ||
H.W6 | Wykazuje się znajomością zasad radioizotopowych oznaczeń pozaustrojowych (technika RIA, IRMA i inne) | Wykłady/ćwiczenia | ||
Umiejętności | ||||
H.U1 | Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie pisemne Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - czynny udział oraz ocena aktywności podczas wykonywania poszczególnych procedur - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
Kompetencje społeczne | ||||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | Ćwiczenia |
Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | Ćwiczenia | ||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | Ćwiczenia | ||
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Ćwiczenia | ||
Punkty ECTS | 2 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
Wykłady: | Wykłady: |
Wiedza: 1.Wykazuje się znajomością teoretycznych podstaw i praktycznych zasad stosowania procedur związanych z ochroną radiologiczną. 2. Wykazuje się znajomością budowy i zasady działania urządzeń stosowanych w diagnostyce radioizotopowej (kamera gamma planarna, kamera typu SPECT-CT, PET-CT). 3. Wykazuje się znajomością sposobów otrzymywania sztucznych radioizotopów 4. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań | 1. Zarys historii medycyny nuklearnej. Podstawy fizyczne badań radioizotopowych - elementy fizyki jądrowej. Podstawowe techniki detekcji promieniowania jądrowego. Aparatura diagnostyczna w medycynie nuklearnej. |
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością teoretycznych podstaw i praktycznych zasad stosowania procedur związanych z ochroną radiologiczną. 2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań | 2. Podstawy radiobiologii i zasady ochrony radiologicznej |
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością budowy i zasady działania urządzeń stosowanych w diagnostyce radioizotopowej (kamera gamma planarna, kamera typu SPECT-CT, PET-CT). 2. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
3. Wykazuje się znajomością sposobów otrzymywania sztucznych radioizotopów. 4. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań | 3. Wstęp do diagnostyki izotopowej in vivo i terapii za pomocą radioizotopów . Metody produkcji radioizotopów. Mechanizmy lokalizacji radiofarmaceutyków.
|
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań 3. Wykazuje się znajomością zasad radioizotopowych oznaczeń pozaustrojowych (technika RIA, IRMA i inne) | 4. Metody radiokompetycyjne i diagnostyka izotopowa in vitro. Medycyna nuklearna w pediatrii. |
Wiedza: 1.Wykazuje się znajomością budowy i zasady działania urządzeń stosowanych w diagnostyce radioizotopowej( kamera gamma planarna, kamera typu SPECT-CT, PET-CT). 2. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
3. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań | 5. Pozytonowa Tomografia Emisyjna (PET) w diagnostyce chorób centralnego układu nerwowego, w kardiologii i onkologii. Perspektywy rozwoju medycyny nuklearnej. |
Ćwiczenia: | Ćwiczenia: |
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością teoretycznych podstaw i praktycznych zasad stosowania procedur związanych z ochroną radiologiczną 2. Wykazuje się znajomością budowy i zasady działania urządzeń stosowanych w diagnostyce radioizotopowej (kamera gamma planarna, kamera typu SPECT-CT, PET-CT). 3. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
4. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań Umiejętności: Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | I 1. Informacje wstępne na temat medycyny nuklearnej, zakresu jej działalności oraz organizacji pracy w placówkach medycyny nuklearnej ze szczególnym uwzględnieniem zasad ochrony radiologicznej i zasad BHP. 2. Ogólny przegląd możliwości diagnostyki radioizotopowej oraz zastosowania radioizotopów w leczeniu różnych schorzeń. 3. Uczestniczenie w badaniu pacjenta, przed podaniem radiofarmaceutyku i podczas obrazowania gamma-kamerowego. Ustalenie wskazań oraz przeciwwskazań do podania odpowiedniego rodzaju radioizotopu |
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań Umiejętności: Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | II 1. Diagnostyka izotopowa chorób tarczycy. Omówienie podstaw patofizjologicznych i diagnostyki chorób tarczycy. 2. Podstawowe informacje dotyczące kwalifikacji pacjentów z nadczynnością tarczycy do leczenia radiojodem – 131I. 3. Monitorowanie leczenia nadczynności tarczycy 131I. Metody oceny efektów leczenia. - demonstracja badań oraz interpretacja wyników ciekawszych przypadków klinicznych, zarejestrowanych na przeźroczach i w pamięci komputera 4. Diagnostyka i leczenie izotopowe wysokozróżnicowanych raków tarczycy. 5. Uczestnictwo w badaniu i kwalifikacji pacjentów do leczenia radiojodem.
|
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań Umiejętności: Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | III 1. Diagnostyka izotopowa w onkologii. 2. Technika węzła wartowniczego. Zastosowanie praktyczne. 3. Terapia radioizotopowa w onkologii i hematologii. 4. Diagnostyka izotopowa w wykrywaniu ognisk zapalnych. 5. Demonstracja badań oraz interpretacja wyników ciekawszych przypadków klinicznych, zarejestrowanych na przeźroczach i w pamięci komputera. Uczestniczenie w badaniu pacjentów.
|
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań Umiejętności: Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | IV 1. Scyntygrafia statyczna i dynamiczna układu kostnego. 2. Diagnostyka i leczenie chorób stawów. Synowektomia radioizotopowa. 3. Diagnostyka izotopowa zatorowości płuc. 4. Diagnostyka radioizotopowa w nefrologii i urologii. 5. Uczestnictwo w badaniu pacjentów przed podaniem radiofarmaceutyków i podczas obrazowania scyntygraficznego. 6. Diagnostyka izotopowa chorób przytarczyc.
|
Wiedza: 1. Wykazuje się znajomością procedur diagnostycznych i leczniczych związanych z zastosowaniem otwartych źródeł promieniowania w tym:
2. Wykazuje się znajomością metod kontroli jakości aparatury pomiarowej, radiofarmaceutyków i przebiegu badań
Umiejętności: Wykazuje się umiejętnością:
samodzielnego przeprowadzenia czynności związanych z zasadami ochrony radiologicznej (dekontaminacjia, dozymetria, dobór osłon) | V 1. Radioizotopowe metody diagnostyczne centralnego układu nerwowego. 2. Medycyna nuklearna w kardiologii. 3. Diagnostyka radioizotopowa krwawień z przewodu pokarmowego. 4. Uczestnictwo w badaniu pacjentów przed podaniem radiofarmaceutyku i podczas obrazowania scyntygraficznego. 5. Podsumowanie ćwiczeń. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Medycyna nuklearna. Obrazowanie molekularne – B. Birkenfeld, M. Listewnik, Wyd. Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, 2011 Nuclear Medicine and Molecular Imaging: The Requisites, 5th Edition. Janis P. O'Malley & Harvey A. Ziessman, 2020
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Nuclear Medicine: The Requisites. Harvey A. Ziessman MD, Janis P. O'Malley MD, James H. Thrall MD Medycyna nuklearna – L. Królicki, Wyd.: Fundacja im. L. Rydygiera; Warszawa 1996. ENDOKRYNOLOGIA NUKLEARNA. Doina Piciu , Marek Dedecjus, 2015r |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych przewidzianych w planie studiów oraz pozytywna ocena z testowego sprawdzianu wiedzy teoretycznej W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z asystentem |