Harmonogram zajęć:
Harmonogram choroby wewnętrzne 2024
Ważna informacja - z powodu krótszego czasu zajęć niż w latach ubiegłych rezygnujemy z pełnego wprowadzenia do symulacji, zamiast tego proszę się zapoznać z uwagami technicznymi opisującymi zasady działania na sali.
Zajęcia z chorób wewnętrznych metodą symulacji medycznej to 3 godziny ćwiczeń praktycznych (8.00-10.15 lub 10.30 - 12.45).
Plan dnia części internistycznej
- przywitanie, sprawdzenie listy obecności, przedstawienie tematów zajęć oraz sprawdzenie przygotowania studentów (kartkówka), omówienie metod oceny studentów w trakcie zajęć
- sala symulacji – krótkie przypomnienie zasad nauki i obsługi sprzętu
- Trzy scenariusze wysokiej wierności - wybrane tematy spośród wymienionych poniżej do przygotowania:
- sala debriefingu – prebriefing – omówienie sytuacji klinicznej, przydzielenie ról
- sala symulacyjna – scenariusz
- sala debriefingu – debriefing, krótka przerwa
- Wnioski edukacyjne na przyszłość.
Rozpoczęcie zajęć – godzina 8.00 lub 10.30.
Zagadnienia do przygotowania, czyli pytania na kartkówki:
- Leczenie zatrucia alkoholem.
- Leczenie zatrucia paracetamolem.
- Leczenie kwasicy ketonowej w cukrzycy.
- Leczenie wstrząsu anafilaktycznego.
- Badanie neurologiczne w chorobach wewnętrznych
- Udar niedokrwienny – diagnostyka i leczenie.
- Wskazania do toczenia preparatów krwiopochodnych – KKCz, KKP, osocza, granulocytów.
- Posocznica w przebiegu neutropenii po chemioterapii – diagnostyka i leczenie.
- „Ostry brzuch” – przyczyny i diagnostyka.
- Diagnostyka i leczenie ostrego zapalenia trzustki.
- Leczenie objawowe kamicy pęcherzyka żółciowego.
Podręcznik – „Interna Szczeklika“. Obowiązują wykłady, seminaria, ćwiczenia z chorób wewnętrznych w poprzednich latach.
Poniżej przedstawiam kryteria wg których studenci będą oceniani oraz wskazówki jak należy się przygotować aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń.
Skupimy się zarówno na umiejętnościach technicznych studenta jak i tzw. miękkich.
Umiejętności techniczne będą oceniane w trzech głównych aspektach:
- badanie ABCDE
- wywiad SAMPLE
- znajomość wytycznych, standardów, nazw i dawek leków – zgodnie z informacjami wymaganymi w trakcie zajęć z chorób wewnętrznych (podręczniki, wykłady, seminaria, ćwiczenia)
Znajomość wytycznych, standardów i leków będzie oceniana na podstawie podręcznika „Choroby wewnętrzne“ Szczeklik 2017) oraz materiałów z wykładów, seminariów i ćwiczeń.
Zaliczenie umiejętności technicznych:
- ABCDE – 30%
- SAMPLE – 30%
- wytyczne/standardy/zalecenia, leki, dawki – 40%
Zaliczenie od minimum 6 pkt = 60%.
Powyższe proporcje mogą się zmieniać w zależności od rodzaju scenariusza - dokładna informacja będzie podana przed rozpoczęciem danego ćwiczenia. Do oceny umiejętności technicznych zostały opracowane listy kontrolne, które pomogą nam zobiektywizować i wystandaryzować zajęcia.
Umiejętności miękkie
Poniżej zamieszczam skale oceny umiejętności nietechnicznych studentów w trakcie realizacji scenariusza symulacyjnego wysokiej wierności. Umiejętności miękkie bardzo trudno jest oceniać obiektywnie, dlatego poniższe skale należy traktować jako swego rodzaju wskazówki, a nie sztywne reguły zaliczenia ćwiczeń.
Do raportowania i komunikacji z konsultantem obowiązuje protokół SBAR.
Protokół SBAR do przekazywania informacji o pacjencie
Metoda ta polega na standaryzacji formy przekazu najważniejszych informacji w ramach oczekiwanych i znanych całemu personelowi ram komunikacyjnych. Członkowie zespołu opieki zdrowotnej, stosując łatwą do zapamiętania i ukierunkowaną na pacjenta formę przekazu, istotnie zwiększają poziom bezpieczeństwa chorego, zwłaszcza w sytuacjach krytycznych i zagrożenia życia.
Krótki system czteroelementowy pozwala na zebranie wystarczającej ilości informacji i przekazanie jej kolejnej zmianie lub lekarzowi dyżurnemu. Zgodnie z wytycznymi autorów schemat ten sprawdza się również w sytuacjach kryzysowych związanych nie z zagrożeniem życia, lecz z zaistnieniem sytuacji nietypowej (np. związanej ze zgłoszeniem się do szpitala pacjenta o jeden dzień za wcześnie, zgłaszającego brak możliwości przyjazdu w dniu kolejnym). Przeanalizujmy poszczególne składniki systemu.
S Situation |
Sytuacja | Zwięzłe stwierdzenie problemu |
B Background |
Tło | Istotne i krótkie informacje dotyczące sytuacji |
A Assessment |
Ocena | Analiza i rozważanie opcji – co znalazleś ? co myślisz ? |
R Recommendation |
Rekomendacja | Działanie – wymagane / zalecanie. |
S – to jasne, krótkie i zwięzłe określenie sytuacji zwracające uwagę na dwie zasadnicze kwestie:
- identyfikację mówiącego, jednostki, pacjenta, numer pokoju…
- krótkie określenie problemu, co to jest, kiedy to się stało lub zaczęło i jak ciężki jest przebieg…
B – na tym etapie chodzi o podanie jasnych, istotnych informacji podstawowych dotyczących sytuacji, przedstawiając je na tle konkretnej historii pacjenta (w tym także sytuację rodzinną oraz indywidualne potrzeby pacjenta); w tym punkcie należy wziąć pod uwagę diagnozę, historię wykonanych procedur, leki, dawki, daty, lekarza zlecającego, czyli w skrócie:
- data przyjęcia, diagnoza,
- aktualna lista leków, alergii, płynów dożylnych i badań laboratoryjnych,
- objawy czynnościowe,
- wyniki badań laboratoryjnych: co wykonano, kiedy, czy były to pierwsze badania, czy kolejne (jeśli kolejne, czy znane są wyniki poprzednich), jakie są wnioski porównawcze,
- inne istotne informacje kliniczne,
A – profesjonalna ocena aktualnego stanu pacjenta
R – na tym etapie formułowane są sugestie co do dalszego postępowania lub zaistniałych potrzeb.
Dobre raportowanie wymaga skupienia przy konstruowaniu wypowiedzi i dokonywania jej zapisu. W praktyce oznacza to konieczność wykonywania czynności przy łóżku pacjenta, tak aby przekazywane informacje nie zostały zapomniane. Pewną niedogodnością może być również brak zrozumienia swej roli jako pacjenta, który – angażując się w proces diagnostyczny czy terapeutyczny – może zakłócać przekazywanie informacji, koncentrując się na informacjach mało ważnych lub mówiąc zbyt dużo.
Ottawa crisis recourse management checklist
Działanie | Tak (2pkt.) | Częściowe (1pkt.) | Nie (0pkt.) |
Rozwiązywanie problemów - ta część jest oceniana w części technicznej |
|
|
|
Prawidłowe badanie ABC |
|
|
|
Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne zgodne z aktualnymi zaleceniami |
|
|
|
Ocena sytuacji |
|
|
|
Unikanie błędu fiksacji |
|
|
|
Regularne ponawianie oceny stanu pacjenta i sytuacji |
|
|
|
Użycie zasobów |
|
|
|
Kiedy to potrzebne wezwanie pomocy |
|
|
|
Właściwe kierowanie personelem i przydzielanie zadań |
|
|
|
Kierowanie zespołem |
|
|
|
Spokojna postawa |
|
|
|
Stanowcze działanie i utrzymywanie kontroli nad zespołem |
|
|
|
Globalna perspektywa |
|
|
|
Komunikacja |
|
|
|
Jasna i klarowna komunikacja |
|
|
|
Używanie imion i zamkniętej pętli |
|
|
|
Uważne słuchanie zespołu |
|
|
|
Razem |
|
|
|
Najważniejsze elementy umiejętności miękkich:
- panowanie nad stresem
- komunikacja z członkami zespołu, wydawanie jasnych poleceń
- używanie pętli zamkniętej (kierownik zespołu: „podaj . . .” członek zespołu: „podałem . . .”; itp.),
- słuchanie członków zespołu
- profesjonalizm w stosunku do pacjenta i osób mu towarzyszących (informacja o działaniach, uzyskiwanie zgody, szacunek, wsparcie itp.)
- podsumowanie działań („mamy pacjenta z . . , parametry: . . . , wyniki: . . . wykonaliśmy . . . podaliśmy . . .reakcja . . .itd), uzyskiwanie globalnej perspektywy
- unikanie błędu fiksacji / nastawienia (błąd fiksacji = uporczywy brak weryfikacji lub korekty diagnozy czy planu terapeutycznego wobec ewidentnych dowodów na to, że taka korekta jest niezbędna)
- korzystanie z konsultacji, wzywanie niezbędnej pomocy
- profesjonalne raportowanie pacjenta (np. przez telefon: kto dzwoni, skąd, w sprawie jakiego pacjenta, jakie są dolegliwości, parametry, wyniki, co zrobiliśmy do tej pory, o co prosimy, jak pilnie potrzebna jest pomoc itp.)
- prowadzenie dokładnej dokumentacji
Liczba uzyskanych punktów w powyższych skalach w umiejętnościach miękkich nie będzie warunkiem zaliczenia, ale materiałem do dyskusji w trakcie debriefingu.
Zaliczenie umiejętności miękkich:
- moderowana dyskusja z omówieniem poszczególnych działań członków zespołu
- samoocena studenta i wyznaczenie kierunku dalszego rozwoju
Wg powyższych skal oceniany jest kierownik zespołu. Zakładamy, że przeprowadzimy 3-4 scenariusze w ciągu dnia Przydział ról odbędzie się na zasadzie losowania :).
Warunki zaliczenia zajęć z symulacji medycznej w ramach przedmiotu choroby wewnętrzne:
- obecność na zajęciach
- zaliczenie testu wstępnego
- aktywne uczestnictwo w scenariuszu wysokiej wierności
- realizacja umiejętności technicznych w minimum 60% (≥6pkt)
- aktywny udział w debriefingu
- sformułowanie indywidualnych wniosków edukacyjnych
Podsumowanie – skrót najważniejszych informacji dla studenta:
|