SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Zagadki kryminalne - fakty, mity kontrowersje. | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku | |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Kierunek Lekarski
| |
Poziom kształcenia | Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III£ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii człowieka, histologii i cytofizjologii, biochemii, patofizjologii oraz socjologii jaką zdobył podczas poprzednich lat nauki.
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 30 godzin ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Niewiele współczesnych zbrodni zostałoby rozwiązanych bez udziału kryminalistyki. Jeśli sprawca nie zostanie złapany na gorącym uczynku lub jeśli podejrzany nie przyzna się do winy konieczne jest zapewnienie dowodu lub dowodów na podstawie których sprawca zostanie osądzony. Kryminalistyka to nauka o środkach i sposobach wykrywania przestępstw i ich sprawców. Celem przedmiotu jest przedstawienie roli kryminalistyki w procesie karnym i jej powiązań z naukami pokrewnymi (nauki biologiczne i nauki medyczne). Na zajęciach fakultatywnych studenci poznają teoretycznie i praktycznie specjalistyczne narzędzia i techniki służące do zabezpieczenia śladów kryminalistycznych, a także po analizie zabezpieczonego materiału zinterpretują wyniki badań w aspekcie ich wartości dowodowej. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie seminarium -prezentacja materiałów w postaci zapisów wizyjnych, dźwiękowych, komputerowych - prezentacja metod kryminalistycznych -dyskusja - opisy przypadków - analiza literatury
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Medycyny Sądowej | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr. Ptaszyńska – Sarosiek Iwona |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
G.W8 | Zna obowiązki prawne lekarza w zakresie stwierdzenia zgonu; |
| Zaliczenie po sprawdzeniu wiadomości teoretycznych Ciągła ocena przez nauczyciela Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
G.W14 | Zna i rozumie pojęcie śmierci gwałtownej i nagłego zgonu a także różnicę między pojęciami urazu a obrażenia |
| ||
G.W15 | Zna podstawy prawne i zasady postępowania lekarza podczas oględzin zwłok na miejscu ich ujawnienia; oraz sądowo –lekarskiego badania zwłok |
| ||
G.W16 | Zna zasady diagnostyki sądowo –lekarskiej i opiniowania w przypadkach dotyczących dzieciobójstwa i rekonstrukcji okoliczności wypadku drogowego
|
| ||
G.W19 | Zna zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych i hemogenetycznych |
|
| |
G.W17 | Zna zasady opiniowania sądowo –lekarskiego dotyczące: zdolności do udziału w czynnościach procesowych; skutku biologicznego oraz uszczerbku na zdrowiu |
|
| |
Umiejętności | ||||
G.U3 | Potrafi odnaleźć odpowiednie akty prawne zawierające normy dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych i wykonywania zawodu lekarza |
| Zaliczenie po sprawdzeniu wiadomości teoretycznych Ciągła ocena przez nauczyciela
Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
G.U3 | Potrafi wyjaśnić osobom korzystającym ze świadczeń medycznych ich podstawowe uprawnienia oraz podstawy prawne udzielania tych świadczeń |
| ||
G.U4 | Stosuje w praktyce regulacje prawne dotyczące wydawania zaświadczeń lekarskich dla potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz instytucji zewnętrznych |
| ||
G.U5 | Podczas badania dziecka potrafi rozpoznać zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka |
| ||
G.U6 | we własnych działaniach stara się unikać popełnienia błędu medycznego |
|
| |
G.U7 | Potrafi pobrać zgodnie z zasadami krew do badań toksykologicznych oraz zabezpieczyć materiał do badania hemogenetycznych |
|
| |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta |
| Ocena ciągła przez nauczyciela | |
K2 | potrafi rozpoznać działania o charakterze przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu |
| ||
K3 | przestrzega aktów prawnych obowiązujących na terenie Polski |
| ||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i konieczności stałego dokształcania się w dziedzinach medycznych i pozamedycznych |
|
| |
Punkty ECTS | 1 punkt ECTS | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 30 | |
|
| |
| godziny razem: 30 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Problem przestępczości w Polsce. Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (zabójstwa, pobicia, rozboje, zgwałcenia, pedofilia itp.). Odpowiedzialność karna za popełnione czyny. Dowód z opinii biegłego lekarza w procesie karnym i śledztwie. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Kryminalistyka. Współczesne metody kryminalistyczne stosowane w różnych typach przestępstw. Sposoby zabezpieczania materiałów do dalszych badań specjalistycznych. Zabezpieczanie materiału biologicznego od osób pokrzywdzonych. Techniki kryminalistyczne w teorii i praktyce czyli CSI po Polsku. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Ślady kryminalistyczne, ujawnianie, zabezpieczanie i wykorzystywanie, zajęcia z możliwością praktycznego ujawnienia i zabezpieczenia śladu kryminalistycznego. Ślady krwi w praktyce śledczej. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Kim jest ofiara? Metody śledcze pozwalające na ustalenie ofiary przestępstwa. Rola profilera, medyka sądowego, technika kryminalistyki oraz czynności kryminalistyczne na miejscu zdarzenia. Sposoby ujawniania różnych typów plam w miejscach zbrodni, zajęcia z możliwością praktycznego ujawniania plam biologicznych z użyciem oświetlacza kryminalistycznego Crimescope. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Jaką informację niesie DNA zabezpieczone na miejscach zbrodni, czyli o pewnych dowodach i pewnych trudnościach w ich interpretacji i zabezpieczaniu. Zabezpieczanie śladów genetycznych od ofiary i sprawcy. Zajęcia z praktyczną wizualizacją materiału genetycznego luminolem. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Co więcej wiemy o ofierze? Analiza bilingów, danych komputerowych, świadkowie. Rola mikrośladów w procesie śledczym i typowaniu uczestników zdarzenia. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Jak współczesna toksykologia sądowa pozwala na ocenę zachowania ofiary i sprawcy? |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Czy znamy sprawcę? Metody śledcze pozwalające na typowania sprawcy czynu zbrodniczego. Badania daktyloskopijne, traseologiczne, mechanoskopowe, fonoskopowe, osmologiczne, fizykochemiczne w tym ślady broni palnej oraz typowanie psychologiczne sprawcy. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Odpowiedź na siedem złotych pytań śledztwa: kto? co? gdzie? za pomocą czego? dlaczego? w jaki sposób? kiedy?. Przegląd różnych typów zbrodni z uwzględnieniem metod kryminalistycznych w ich rozwiązaniu. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U6 G.U5 | Waga zebranych w śledztwie dowodów dla uzyskania skazania sprawcy w procesie karnym. Oskarżenie i obrona. Zainscenizowanie procesu sądowego. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
Forma zaliczenia zajęć fakultatywnych: zaliczenie ustne u asystenta. Warunkiem dopuszzcenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach.
|
|
28.02.2024 r. dr Ptaszyńska – Sarosiek Iwona
................................................................................
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
28.02.2024 r. Prof. dr hab. Anna Niemcunowicz-Janica
..........................................................…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)
SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Zagadki kryminalne - fakty, mity kontrowersje. | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku | |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Kierunek Lekarski
| |
Poziom kształcenia | Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III£ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii człowieka, histologii i cytofizjologii, biochemii, patofizjologii oraz socjologii jaką zdobył podczas poprzednich lat nauki.
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 30 godzin ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Niewiele współczesnych zbrodni zostałoby rozwiązanych bez udziału kryminalistyki. Jeśli sprawca nie zostanie złapany na gorącym uczynku lub jeśli podejrzany nie przyzna się do winy konieczne jest zapewnienie dowodu lub dowodów na podstawie których sprawca zostanie osądzony. Kryminalistyka to nauka o środkach i sposobach wykrywania przestępstw i ich sprawców. Celem przedmiotu jest przedstawienie roli kryminalistyki w procesie karnym i jej powiązań z naukami pokrewnymi (nauki biologiczne i nauki medyczne). Na zajęciach fakultatywnych studenci poznają teoretycznie i praktycznie specjalistyczne narzędzia i techniki służące do zabezpieczenia śladów kryminalistycznych, a także po analizie zabezpieczonego materiału zinterpretują wyniki badań w aspekcie ich wartości dowodowej. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie seminarium -prezentacja materiałów w postaci zapisów wizyjnych, dźwiękowych, komputerowych - prezentacja metod kryminalistycznych -dyskusja - opisy przypadków - analiza literatury
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Medycyny Sądowej | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr. Ptaszyńska – Sarosiek Iwona |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
G.W8 | Zna obowiązki prawne lekarza w zakresie stwierdzenia zgonu; |
| Zaliczenie po sprawdzeniu wiadomości teoretycznych Ciągła ocena przez nauczyciela Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
G.W14 | Zna i rozumie pojęcie śmierci gwałtownej i nagłego zgonu a także różnicę między pojęciami urazu a obrażenia |
| ||
G.W15 | Zna podstawy prawne i zasady postępowania lekarza podczas oględzin zwłok na miejscu ich ujawnienia; oraz sądowo –lekarskiego badania zwłok |
| ||
G.W16 | Zna zasady diagnostyki sądowo –lekarskiej i opiniowania w przypadkach dotyczących dzieciobójstwa i rekonstrukcji okoliczności wypadku drogowego
|
| ||
G.W19 | Zna zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych i hemogenetycznych |
|
| |
G.W17 | Zna zasady opiniowania sądowo –lekarskiego dotyczące: zdolności do udziału w czynnościach procesowych; skutku biologicznego oraz uszczerbku na zdrowiu |
|
| |
Umiejętności | ||||
G.U3 | Potrafi odnaleźć odpowiednie akty prawne zawierające normy dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych i wykonywania zawodu lekarza |
| Zaliczenie po sprawdzeniu wiadomości teoretycznych Ciągła ocena przez nauczyciela
Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
G.U3 | Potrafi wyjaśnić osobom korzystającym ze świadczeń medycznych ich podstawowe uprawnienia oraz podstawy prawne udzielania tych świadczeń |
| ||
G.U4 | Stosuje w praktyce regulacje prawne dotyczące wydawania zaświadczeń lekarskich dla potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz instytucji zewnętrznych |
| ||
G.U5 | Podczas badania dziecka potrafi rozpoznać zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka |
| ||
G.U6 | we własnych działaniach stara się unikać popełnienia błędu medycznego |
|
| |
G.U7 | Potrafi pobrać zgodnie z zasadami krew do badań toksykologicznych oraz zabezpieczyć materiał do badania hemogenetycznych |
|
| |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta |
| Ocena ciągła przez nauczyciela | |
K2 | potrafi rozpoznać działania o charakterze przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu |
| ||
K3 | przestrzega aktów prawnych obowiązujących na terenie Polski |
| ||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i konieczności stałego dokształcania się w dziedzinach medycznych i pozamedycznych |
|
| |
Punkty ECTS | 1 punkt ECTS | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 30 | |
|
| |
| godziny razem: 30 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Problem przestępczości w Polsce. Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (zabójstwa, pobicia, rozboje, zgwałcenia, pedofilia itp.). Odpowiedzialność karna za popełnione czyny. Dowód z opinii biegłego lekarza w procesie karnym i śledztwie. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Kryminalistyka. Współczesne metody kryminalistyczne stosowane w różnych typach przestępstw. Sposoby zabezpieczania materiałów do dalszych badań specjalistycznych. Zabezpieczanie materiału biologicznego od osób pokrzywdzonych. Techniki kryminalistyczne w teorii i praktyce czyli CSI po Polsku. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Ślady kryminalistyczne, ujawnianie, zabezpieczanie i wykorzystywanie, zajęcia z możliwością praktycznego ujawnienia i zabezpieczenia śladu kryminalistycznego. Ślady krwi w praktyce śledczej. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Kim jest ofiara? Metody śledcze pozwalające na ustalenie ofiary przestępstwa. Rola profilera, medyka sądowego, technika kryminalistyki oraz czynności kryminalistyczne na miejscu zdarzenia. Sposoby ujawniania różnych typów plam w miejscach zbrodni, zajęcia z możliwością praktycznego ujawniania plam biologicznych z użyciem oświetlacza kryminalistycznego Crimescope. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Jaką informację niesie DNA zabezpieczone na miejscach zbrodni, czyli o pewnych dowodach i pewnych trudnościach w ich interpretacji i zabezpieczaniu. Zabezpieczanie śladów genetycznych od ofiary i sprawcy. Zajęcia z praktyczną wizualizacją materiału genetycznego luminolem. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Co więcej wiemy o ofierze? Analiza bilingów, danych komputerowych, świadkowie. Rola mikrośladów w procesie śledczym i typowaniu uczestników zdarzenia. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Jak współczesna toksykologia sądowa pozwala na ocenę zachowania ofiary i sprawcy? |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Czy znamy sprawcę? Metody śledcze pozwalające na typowania sprawcy czynu zbrodniczego. Badania daktyloskopijne, traseologiczne, mechanoskopowe, fonoskopowe, osmologiczne, fizykochemiczne w tym ślady broni palnej oraz typowanie psychologiczne sprawcy. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U5 | Odpowiedź na siedem złotych pytań śledztwa: kto? co? gdzie? za pomocą czego? dlaczego? w jaki sposób? kiedy?. Przegląd różnych typów zbrodni z uwzględnieniem metod kryminalistycznych w ich rozwiązaniu. |
G.W8 G.W14 G.W15 G.W16 G.W19 G.W17 G.U7 G.U6 G.U6 G.U5 | Waga zebranych w śledztwie dowodów dla uzyskania skazania sprawcy w procesie karnym. Oskarżenie i obrona. Zainscenizowanie procesu sądowego. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
Forma zaliczenia zajęć fakultatywnych: zaliczenie ustne u asystenta. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach.
|
|
29.02.2024 r. dr Ptaszyńska – Sarosiek Iwona
..................................................................
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
29.02.2024 r. Prof. dr hab. Anna Niemcunowicz-Janica
………………………….........................
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)