Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka wykładów i ćwiczeń.
  • Ostatnia zmiana 01.10.2024 przez Zakład Genetyki Klinicznej

    Tematyka wykładów i ćwiczeń

     

          

     

    Środy – 15.15-16.45 – w formie ONLINE (platforma Blackboard)

     

    23.10.2024  - Poradnictwo genetyczne - Komu? Kiedy? Gdzie? Po co? 

    30.10.2024 – Nowotwory dziedziczne.

     

    06.11.2024 - Niepowodzenia rozrodu. Znaczenie kliniczne i prognostyczne nosicielstwa translokacji chromosomowych wzajemnych i robertsonowskich (problemy prokreacji i donoszenia ciąży w rodzinie.

     

    13.11.2024 - Diagnostyka prenatalna. Dziecko jako pacjent przed i po urodzeniu. Opieka paliatywna dzieci z wadami rozwojowymi letalnymi.

     

    20.11.2024 - Farmakogenetyka. Medycyna personalizowana w leczeniu chorób nowotworowych i cywilizacyjnych (np. cukrzyca, choroby układu sercowo-naczyniowego).

     

     

     

     

     

    Ćwiczenie 1– dr hab. n. med. Barbara Panasiuk

     

    Część teoretyczna (A)- Podstawy cytogenetyki:

     

    1. Wskazania do badania kariotypu.
    2. Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do badań cytogenetycznych.
    3. Metody uzyskiwania chromosomów z różnych tkanek.
    4. Etapy badania kariotypu. 
    5. Ocena chromosomów za pomocą technik prążkowych i molekularnych (FISH).
    6. Mikroskopowa identyfikacja chromosomów, ocena punktów złamań.
    7. Zasady zapisu kariotypu.
    8. Międzynarodowy System Nomenklatury Cytogenomowej (ISCN 2020).
    9. Prawidłowy kariotyp człowieka.
    10. Aberracje chromosomowe liczbowe i strukturalne,  przykłady zapisów kariotypu i interpretacja.  
    11. Podział aberracji ze względu na mechanizm powstawania i skutki kliniczne.
    12. Pojęcie kariotypu zrównoważonego i niezrównoważonego.
    13. Inaktywacja chromosomu X.

     

    Część praktyczna (B):

    1. Analiza mikroskopowa (poszukiwanie metafaz, identyfikacja chromosomów, podział na grupy, konstrukcja kariogramu)
    2. Analiza kariogramów.
    3. Sprawozdanie z badania cytogenetycznego.  
    4. Interpretacja cytogenetyczna i kliniczna aberracji konstytucyjnych.

     

     

    Ćwiczenie 2 - dr Joanna Karwowska

     

    Część A

    Schorzenia dziedziczone w sposób autosomalnie dominujący (AD):

     

    1. Fakomatozy: NF1, NF2, Stwardnienie guzowate.
    2. Dyspalzje kostne: Achondroplazja, zespoły Aperta, Crouzona, Pfeiffera, Muenke’go i TRP.
    3. Fibrilinopatie: zespoły Marfana, Bealsa, Loeysa-Dietza.
    4. Kolagenopatie:zespoły Ehlersa-Danlosa, Sticklera, Osteogenesis imperfecta.
    5. Elastopatia: Pseudoxantoma elasticum

     

    Schorzenia dziedziczone w sposób autosomalnie recesywny (AR):

     

    1. Mukowiscydoza.
    2. Schorzenia bloków metabolicznych: albinizm, fenyloketonuria, alkaptonuria.
    3. Głuchota wrodzona.

     

    Schorzenia dziedziczone w sposób sprzężony z chromosomem X- dominujący  (XLD).

     

    1. Fragile-X syndrome
    2. Coffin-Lowry syndrome
    3. Hypertrichosis

     

    Schorzenia dziedziczone w sposób sprzężony z chromosomem X recesywny (XLR).

     

    1. Duchenne muscular dystrophy
    2. Daltonism
    3. Hemophilia type A

     

    Schorzenia dziedziczone w sposób mitochondrialny.

    1. MELAS
    2. MERRF
    3. LHON

     

    Część praktyczna (B):

    1. Analiza rodowodów.
    2. Kliniczna ocenia wybranych pacjentów.
    3. Quiz

     

     

    Ćwiczenie 3 – dr n. med. Beata Stasiewicz-Jarocka

     

    Część A

    1. Zespoły chromosomowe: trisomie: 13 (zespół Patau), 18 (zespół Edwardsa), 21 (zespół  Downa);

                trisomia mozaikowe chromosomu 8 (zespół Warkany)  i chromosomu 9.

    1. Aberracji chromosomów płciowych: monosomia chromosomu X (zespół Turnera), zespół Klinefeltera.
    2. Częściowe monosomie: 5p (zespół Cri du chat), 4p (zespół Wolfa-Hirshchorna).
    3. Zespoły mikrodelecji: zespół Di George'a, Phelan-McDermid, Williamsa, Smith-Magenis,

                mikrodelecji 15q13.3).

    1. Zjawisko imprintingu i disomii jednorodzicielskiej (ang. uniparental disomy, UPD), UPD 14.
    2. Przykłady schorzeń epigenetycznych: zespół Angelmana, Pradera-Willi'ego, Beckwitha-Wiedemana,

                Russella-Silvera.

     

    Część praktyczna (B)

    1. Przykłady kliniczne.
    2. Poradnictwo genetyczne.

     

     

     

     Ćwiczenie 4A– dr n. med. Renata Posmyk

     

    1. Zespoły dziedzicznej predyspozycji do raka piersi i jajnika: HBC, HBOC, HOC, inne.
    2. Zespoły dziedzicznej predyspozycji do raka jelita grubego: Lyncha, Gardnera, FAP, Peutz-Jeghersa
    3. Zespół Gorlina
    4. Zespół von Hippla-Lindaua
    5. Zespół Li-Fraumeni

     

     

    Część B

    1. Analiza historii choroby pacjentów.
    2. Zbieranie wywiadu, konstrukcja i analiza rodowodu.
    3. Przykłady kliniczne.
    4. Poradnictwo genetyczne.
    5. Quiz.

     

     

    Ćwiczenie 4B– dr  hab. n. med. Natalia Wawrusiewicz-Kurylonek

     

    Część A                                      

    1. Mutacje i ich rodzaje.
    2. Materiał biologiczny do badań molekularnych.
    3. Detekcja mutacji oraz innych zaburzeń genomowych.
    4. Metody biologii molekularnej (PCR i jego warianty:Real-Time-PCR, PCR-RFLP; sekwencjonowanie: niskoprzepustowe-typu Sangera, wysokoprzepustowe -sekwencjonowanie następnej generacji (NGS)) i cytogenetyki molekularnej (FISH, CGH i array-CGH, MLPA) jako narzędzia diagnostyczne.
    5. Możliwości i ograniczenia w/w metod.

     

    Część B

    1. Praktyczna analiza raportów genetycznych.
    2. Quiz.

     

     

    Ćwiczenie 5

    Zajęcia wyjazdowe (miejsce będzie podane na zajęciach).

     

    1. Zapoznanie się z możliwościami wspomagania rozwoju osób z poszczególnymi zespołami   genetycznymi w praktyce Domów  Opieki Społecznej i Warsztatach Terapii Zajęciowych.
    2. Ocena kliniczna pacjentów, opis dysmorfii.