Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2023/2024 | |||||||||||||
Kierunek studiów | Ratownictwo Medyczne | ||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny | ||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Neurologii | ||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | lek. Michał Szczepański, lek. Anna Mirończuk, lek. Izabela Wadowiec, lek. Joanna Kulikowska, lek. Marcin Bazylewicz, dr n.med. Dorota Halicka, mgr Przemysław Wielemborek, lek. Paulina Matys, lek. Magdalena Sarnowska, lek. Mateusz Bargielski | ||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) X stopnia (magisterskie) □ | ||||||||||||
Forma studiów | X stacjonarne X niestacjonarne | ||||||||||||
Rok studiów | I □ II X III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 X 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Neurologia | ||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | ||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | Klinika Neurologii USK | |||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej epidemiologii, patomechanizmu, obrazu klinicznego, diagnostyki różnicowej, profilaktyki i zasad leczenia najczęstszych schorzeń neurologicznych. Nabycie przez studentów umiejętności obserwacji i rozpoznawania stanu neurologicznego pacjenta w sytuacjach zagrożenia życia oraz znajomość podstawowych objawów i zespołów neurologicznych. Zapoznanie z zasadami prowadzenia wywiadu i badania fizykalnego chorych z chorobami układu nerwowego, zapoznanie studentów z podstawami badania neurologicznego. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami w neurologicznych stanach nagłych w warunkach domowych i SOR oraz kształtowanie właściwej postawy wobec osób z dysfunkcjami pochodzenia neurologicznego. Poznanie specyfiki pracy ratownika medycznego w podmiotach leczniczych. | |||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady: metody słowne, pokaz, demonstracja przypadków, film Zajęcia praktyczne: analiza przypadków klinicznych, ćwiczenia przedmiotowe, instruktaż badania neurologicznego, burza mózgów, dyskusja dydaktyczna, praca z pacjentem. | ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||
W1 | Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia i życia. | C.W17 | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W2 | Zna i rozumie leki stosowane w nagłych chorobach neurologicznych i psychiatrycznych. | C.W35. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W3 | Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego. | C.W36. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W4 | Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w bólach głowy i chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności w udarze mózgu oraz padaczce. | C.W37. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W5 | Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w zakażeniach układu nerwowego, w szczególności w zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. | C.W38. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W6 | Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach otępiennych. | C.W39. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
W7 | Zna i rozumie wybrane skale oceny śpiączki oraz skale urazowe i rokownicze. | C.W66 | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||
U1 | Potrafi przeprowadzać wywiad medyczny z pacjentem dorosłym w zakresie niezbędnym do podjęcia medycznych czynności ratunkowych. | C.U7. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U2 | Potrafi oceniać stan świadomości pacjenta. | C.U8. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U3 | Potrafi ustalić prawidłowo wstępne rozpoznanie choroby układu nerwowego oraz ocenić pilność transportu do szpitala. | C.U01. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U4 | Potrafi oceniać stan neurologiczny pacjenta. | C.U17. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U5 | Potrafi oceniać nagłe zagrożenia neurologiczne u pacjenta. | C.U48. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U6 | Potrafi wykonywać procedury medyczne pod nadzorem lub na zlecenie lekarza. | C.U65. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
U7 | Potrafi dostosowywać postępowanie ratunkowe do stanu pacjenta. | C.U66. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | |||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||
K1 | Jest gotów do aktywnego słuchania, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, skutecznego i empatycznego porozumiewania się z pacjentem. | K.1. | Bieżąca informacja zwrotna | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych | 10 | ||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | ||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | ||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | ||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||
WYKŁADY |
|
| 1 | ||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
|
| 4 | ||||||||||
|
| 2 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 4 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 2 | |||||||||||
|
| 3 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
|
| 1 | |||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
|
| ||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||
Sposób zaliczenia zajęć | Obecność na wykładach i zajęciach praktycznych, przygotowanie teoretyczne do zajęć praktycznych, czynne uczestnictwo w zajęciach praktycznych, uzyskanie pozytywnej oceny z efektów formułujących i podsumowujących – pozytywny wynik zaliczenia pisemnego. Pozytywny wynik bieżącej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego. | ||
Zasady zaliczania nieobecności | Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy lub Dziekana Wydziału. W przypadkach losowych zajęcia można zaliczyć z inną grupą ćwiczeniową. Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 2 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak w wyjątkowych sytuacjach nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego (w przypadku nieobecności następujących podczas trwania semestru zimowego)/egzaminu końcowego. Zaliczenie nieobecności polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym lub/oraz odpowiedzi w formie ustnej z zakresu materiału poruszanego na zajęciach na których student był nieobecny. | ||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Ponowne odbycie zajęć z inną grupą ćwiczeniową. Ponowne przystąpienie do zaliczeń cząstkowych/zaliczenia końcowego. | ||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | • Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych - wykładach • Zaliczenie zajęć praktycznych [obecność na wszystkich zajęciach (lub usprawiedliwienie i odrobienie zajęć, na których student był nieobecny), zaliczenie poszczególnych czynności, aktywność na zajęciach, pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego]. | ||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||
Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się (wiedza) oceniono metodą:
Efekty uczenia się (umiejętności) oceniane są metodą
Efekty uczenia się (kompetencje społeczne) oceniane są metodą:
Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie 1 pkt w skali 2-punktowej | |||
| Sylabus opracował(a): lek. Anna Mirończuk | ||
|
| ||