Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 07.12.2023 przez Klinika Neurologii

    Sylabus

                                                                                                                  Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2023/2024

    Kierunek studiów

    Ratownictwo Medyczne

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki     X praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Klinika Neurologii

    Osoba(y) prowadząca(e)

    lek. Michał Szczepański, lek. Anna Mirończuk, lek. Izabela Wadowiec, lek. Joanna Kulikowska, lek. Marcin Bazylewicz, dr n.med. Dorota Halicka, mgr Przemysław Wielemborek, lek. Paulina Matys, lek. Magdalena Sarnowska, lek. Mateusz Bargielski

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie)   X   stopnia (magisterskie) □

    Forma studiów

    X stacjonarne X niestacjonarne

    Rok studiów

    I  □    II  X    III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3   □   4  X  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Neurologia

    Język wykładowy

    polski   X    angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    Klinika Neurologii USK

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej epidemiologii, patomechanizmu, obrazu klinicznego, diagnostyki różnicowej, profilaktyki i zasad  leczenia najczęstszych schorzeń neurologicznych.                                                 Nabycie przez studentów umiejętności obserwacji i rozpoznawania stanu neurologicznego pacjenta w sytuacjach zagrożenia życia oraz znajomość podstawowych objawów i zespołów neurologicznych.                               Zapoznanie z zasadami prowadzenia wywiadu i badania fizykalnego chorych z chorobami układu nerwowego, zapoznanie studentów z podstawami badania neurologicznego.                                                                          Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami w neurologicznych stanach  nagłych w warunkach domowych i SOR oraz kształtowanie właściwej postawy wobec osób z dysfunkcjami pochodzenia neurologicznego.                                                                                                                                               Poznanie specyfiki pracy ratownika medycznego w podmiotach leczniczych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady: metody słowne, pokaz, demonstracja przypadków, film

    Zajęcia praktyczne: analiza przypadków klinicznych, ćwiczenia przedmiotowe, instruktaż badania neurologicznego, burza mózgów, dyskusja dydaktyczna, praca z pacjentem.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia i życia.

    C.W17

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W2

    Zna i rozumie leki stosowane w nagłych chorobach neurologicznych i psychiatrycznych.

    C.W35.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W3

    Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego.

    C.W36.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W4

    Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w bólach głowy i chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności w udarze mózgu oraz padaczce.

    C.W37.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W5

    Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w zakażeniach układu nerwowego, w szczególności w zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych.

    C.W38.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W6

    Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach otępiennych.

    C.W39.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W7

    Zna i rozumie wybrane skale oceny śpiączki oraz skale urazowe i rokownicze.

    C.W66

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi przeprowadzać wywiad medyczny z pacjentem dorosłym w  zakresie niezbędnym do podjęcia medycznych

    czynności ratunkowych.

    C.U7.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U2

    Potrafi oceniać stan świadomości pacjenta.

    C.U8.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U3

    Potrafi ustalić prawidłowo wstępne rozpoznanie choroby układu nerwowego oraz ocenić pilność transportu do szpitala.

    C.U01.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U4

    Potrafi oceniać stan neurologiczny pacjenta.

    C.U17.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U5

    Potrafi oceniać nagłe zagrożenia neurologiczne u pacjenta.

    C.U48.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U6

    Potrafi wykonywać procedury medyczne pod nadzorem lub na zlecenie lekarza.

    C.U65.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    U7

    Potrafi dostosowywać postępowanie ratunkowe do stanu pacjenta.

    C.U66.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do aktywnego słuchania, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, skutecznego i empatycznego porozumiewania się z pacjentem.

    K.1.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    20

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

    10

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    50

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Zaburzenia mowy w chorobach neurologicznych.

     

    1

    1. Choroby mięśni.

     

    1

    1. Padaczka – różnicowanie z innymi stanami napadowymi.

     

    1

    1. Choroby demielinizacyjne.

     

    1

    1. Choroby naczyniowe mózgu i rdzenia kręgowego.

     

    1

    1. Choroby układu pozapiramidowego.

     

    1

    1. Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego.

     

    1

    1. Bóle głowy.

     

    1

    1. Choroby obwodowego układu nerwowego.

     

    1

    1.  Chory nieprzytomny.

     

    1

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Badanie neurologiczne i jego interpretacja.

     

    4

    1. Choroby naczyniowe ośrodkowego układu nerwowego.

     

    2

    1. Rwy.

     

    1

    1. Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu.

     

    1

    1. Stany nagłe w neurologii.

     

     

    4

    1. Zespoły otępienne.

     

    1

    1. Choroby mięśni. EMG – wykorzystanie kliniczne.

     

    2

    1. Padaczka i inne przyczyny utraty przytomności. EEG – wykorzystanie kliniczne.

     

    3

    1. Choroby wybranych nerwów czaszkowych.

     

    1

    1. Rehabilitacja neurologiczna.

     

    1

                  

                                                                                                                                                                                              

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Kozubski W., Liberski P. Neurologia - podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, 2014.
    2. Geraint Fuller. Redakcja naukowa: Wojciech Turaj: Badanie neurologiczne. Seria / cykl: TO PROSTE. Edra Urban & Partner, 2015
    3. Ryglewicz D., Ładny J.R., Szczurek-Żelazko J. Dobre praktyki postępowania dyspozytorów medycznych i zespołów ratownictwa medycznego z pacjentem z podejrzeniem udaru mózgu — aktualizacja.  „Algorytm postępowania dyspozytorów medycznych i zespołów ratownictwa medycznego w oparciu o dobre praktyki postępowania z pacjentem z podejrzeniem udaru mózgu". https://www.gov.pl/attachment/144a1e0b-9658-4d5b-8a23-6d4bf99bb7a2

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

      1. pozycji)
    1. Jaracz K., Domitrz I.; Pielęgniarstwo Neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2019.
    2. M. Yogarajah. Neurologia. Crash Course. Edra Urban&Partner, 2016.
    3. Adamkiewicz B., Gąbiński A., Klimek A.: Neurologia dla studentów pielęgniarstwa. Wolters Kluwer, Kraków, 2010.
    4. Sienkiewicz-Jarosz H. Stany nagłe. Neurologia. Wyd. II. Medical Tribune, 2020.
    5. Sienkiewicz-Jarosz H., Stany nagłe w neurologii, https://podyplomie.pl/wiedza/stany-nagle/stany-nagle-neurologia (dostęp po zalogowaniu)

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Obecność na  wykładach i zajęciach praktycznych, przygotowanie teoretyczne do zajęć praktycznych, czynne uczestnictwo w zajęciach praktycznych, uzyskanie pozytywnej oceny z efektów formułujących i podsumowujących – pozytywny wynik zaliczenia pisemnego. Pozytywny wynik bieżącej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy lub Dziekana Wydziału.

    W przypadkach losowych zajęcia można zaliczyć z inną grupą ćwiczeniową.

    Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 2 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak w wyjątkowych sytuacjach nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego (w przypadku nieobecności następujących podczas trwania semestru zimowego)/egzaminu końcowego.

    Zaliczenie nieobecności polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym lub/oraz odpowiedzi w formie ustnej z zakresu materiału poruszanego na zajęciach na których student był nieobecny.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Ponowne odbycie zajęć z inną grupą ćwiczeniową.

    Ponowne przystąpienie do zaliczeń cząstkowych/zaliczenia końcowego.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych - wykładach

    • Zaliczenie zajęć praktycznych [obecność na wszystkich zajęciach (lub usprawiedliwienie i odrobienie zajęć, na których student był nieobecny), zaliczenie poszczególnych czynności, aktywność na zajęciach, pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego].

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Podsumowujące  metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się (wiedza) oceniono metodą:

    • Egzamin teoretyczny pisemny
    • Czas trwania egzaminu 30 minut
    • Liczba pytań egzaminacyjnych otwartych, półotwartych – 20
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych
    • Punktacja – za każde pytanie 1 punkt; max: 20 pkt, min: 12 pkt

     

    Efekty uczenia się (umiejętności) oceniane są metodą

    • Realizacji zleconego zadania: tak, wykonał prawidłowo (2 pkt), wykonał częściowo (1 pkt), nie wykonał (0 pkt)
    • Czas prezentacji wykonanego zadania: 5 – 10 minut
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej: prawidłowe wykonanie zadania

    Efekty uczenia się (kompetencje społeczne) oceniane są metodą:

    • Samooceny
    • Bieżącej informacji zwrotnej
    • Student ocenia samodzielnie, czy jest w stanie zrealizować dany efekt uczenia się: potrafi (2 pkt), potrafi z pomocą nauczyciela (1 pkt), nie potrafi (0 pkt)

    Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie 1 pkt w skali 2-punktowej

     

    Sylabus opracował(a): lek. Anna Mirończuk