SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/24.
Nazwa przedmiotu/modułu | HIGIENA STOMATOLOGICZNA I PROFILAKTYKA PRÓCHNICY | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | ZAKŁAD STOMATOLOGII DZIECIĘCEJ ZAKŁAD PROPEDEUTYKI STOMATOLOGII | |
e-mail jednostki | stomprop@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski X angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy X fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II X III £
| 1 £ 2 £ 3 X 4 £ 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Anatomia i fizjologia narządu żucia Podstawy stomatologii dziecięcej Podstawy stomatologii zachowawczej i endodoncji Podstawy żywienia Materiałoznawstwo stomatologiczne | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 48 godzin: w tym 36 godzin seminariów, 12 godzin ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie profilaktyki chorób jamy ustnej u pacjentów w różnych grupach wieku. Projektowanie i realizowanie programów profilaktycznych u dzieci, młodzieży i dorosłych zdrowych oraz ze schorzeniami ogólnoustrojowymi. | |
Metody dydaktyczne
| Ćwiczenia wspomagane prezentacją multimedialną, dyskusja. Wykonywanie zabiegów profilaktycznych na modelach fantomowych. | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej UMB i Zakładzie Propedeutyki Stomatologii UMB | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. n. med. Grażyna Marczuk-Kolada |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W26 | Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów | WK10 | seminarium | Metody podsumowujące: - zaliczenie ustne lub pisemne wszystkich ćwiczeń - egzamin pisemny - test zamknięty - 20 pytań. Wybór z 4 odpowiedzi. Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
W59 | Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez | WK14 | seminarium ćwiczenia | |
W60 | Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych | WK14 | seminarium ćwiczenia | |
W61 | Posiada wiedzę na temat metod profilaktyki indywidualnej i grupowej w zależności od wieku pacjenta | WK15 | seminarium ćwiczenia | |
W62 | Zna rodzaje zabiegów profilaktycznych w stomatologii i sposób ich przeprowadzenia | WK15 | seminarium ćwiczenia | |
W63 | Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie podstawowej opieki stomatologicznej | WK15 | seminarium | |
W64 | Posiada wiedzę na temat zapobiegania chorobom jamy ustnej | WK15 WK29 | seminarium | |
W65
| Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych | WK15 | seminarium | |
W89 | Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia | WK20 | seminarium | |
W90 | Zna zasady zdrowego trybu życia | WK20 | seminarium | |
W91 | Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów społecznych i profilaktycznych na zdrowie | WK20 | seminarium | |
W116 | Zna zasady układania jadłospisów oraz normy żywienia i wyżywienia | WK29 | seminarium | |
W119 | Zna i potrafi wdrażać zasady zdrowego żywienia i stylu życia | WK20 WK29 | seminarium | |
W121 | Zna zasady postępowania dietetycznego w chorobach narządu żucia | WK29 | seminarium | |
Umiejętności | ||||
U52 | Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta | UK16 | seminarium ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie poszczególnych czynności - zaliczenie ustne lub pisemne wszystkich ćwiczeń. Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
U53 | Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych | UK16 | seminarium ćwiczenia | |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy | UK16 | seminarium ćwiczenia | |
U55 | Organizuje działania na rzecz zdrowia jamy ustnej w różnych środowiskach społecznych | UK16 | seminarium | |
U56 | Planuje różne formy i metody edukacji indywidualnej i grupowej w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej | UK16 | seminarium ćwiczenia | |
U57 | Dobiera różne formy edukacji zdrowotnej posługując się wiedzą z zakresu psychologii | UK16, UK22 | seminarium | |
U58 | Stosuje pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku i grupy pacjenta | UK16 | seminarium ćwiczenia | |
U59 | Dobiera metody współdziałania z opiekunami dziecka w realizacji programu promocji zdrowia | UK16 | seminarium | |
U61 | Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta | UK17 | seminarium | |
U62 | Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej | UK17 | seminarium ćwiczenia | |
U63 | Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji | UK17 | seminarium | |
U64 | Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów | UK9 UK17 | seminarium ćwiczenia | |
U65 | Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów | UK17 | seminarium ćwiczenia | |
U97 | Umie wykonać zabiegi pielęgnacyjne oraz stomatologiczne profilaktyczne i lecznicze u osób ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnych, obłożnie chorych i w podeszłym wieku | UK29 | seminarium | |
U98 | Posiada umiejętność identyfikowania kulturowych i społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia i zachowań zdrowotnych | UK30 | seminarium | |
U104 | Udziela porad na temat racjonalnego odżywiania w celu zachowania zdrowia jamy ustnej | UK31 | seminarium | |
U105 | Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej poprzez odpowiedni sposób żywienia | UK17 UK31 | seminarium | |
U106 | Potrafi zaplanować sposób żywienia i ułożyć jadłospis w przypadku chorób jamy ustnej | UK17 UK31 | seminarium | |
U107 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia | UK17 UK31 | seminarium | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | seminarium ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
K2 | Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów | KK2 | seminarium ćwiczenia | |
K4 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | seminarium ćwiczenia | |
K9 | Student przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej | KK9 | seminarium ćwiczenia |
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 12 | |
| 36 | |
| 0 | |
| 0 | |
| godziny razem: 48 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 32 | |
| 0 | |
| 20 | |
| godziny razem: 52 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | Tematyka |
W61, W64, U65 |
|
W65, U61, U63, U98 |
|
W61, W64, W116, W119, W121, U54, U61, U62, U104, U105, U106, U107 |
|
W59, W60, W61, W62, U52, U53, U54, U58, U62, U64, U65 |
|
W61, W62, U62 |
|
W61, W62, U65 |
Inne związki wykorzystywane w profilaktyce próchnicy |
W61, W62, U65 |
|
W61, W62, U65 |
|
W59, W63, W64, W65, W121, U58
|
|
W59, W63, W64, W65, W121, U58, U97
|
|
W59, W89, W90, W116, W119, U52, U53, U57, U58, U59, U61, U63, U98 |
|
W59, W65, W89, W90, W91, W116, W119, U55, U56, U57, U58, U59, U63 |
|
W60, W62, U62, U63 |
|
|
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej (w skali ocen 2 – 5) dokonuje asystent prowadzący zajęcia. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Nie przewiduje się zwolnienia studenta z egzaminu końcowego. Egzamin końcowy przeprowadzany jest w formie testu zamkniętego składającego się z 20 pytań (wybór z 4 odpowiedzi). Skala ocen z egzaminu końcowego: Studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe egzaminu końcowego. |
Dr hab. n. med. Grażyna Marczuk-Kolada
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu