Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Higiena stomatologiczna i profilaktyka próchnicy.
  • Ostatnia zmiana 25.09.2024 przez Zakład Propedeutyki Stomatologii

    Sylabus Higiena stomatologiczna i profilaktyka próchnicy

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/24.

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    HIGIENA STOMATOLOGICZNA I PROFILAKTYKA PRÓCHNICY

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    ZAKŁAD STOMATOLOGII DZIECIĘCEJ

    ZAKŁAD PROPEDEUTYKI STOMATOLOGII

    e-mail jednostki

    stdzieci@umb.edu.pl

    stomprop@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne X                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski X                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy X                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II X   III £  

     

    1 £   2 £   3 X   4 £   5 £   6 £  

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Anatomia i fizjologia narządu żucia

    Podstawy stomatologii dziecięcej

    Podstawy stomatologii zachowawczej i endodoncji

    Podstawy żywienia

    Materiałoznawstwo stomatologiczne

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    48 godzin: w tym 36 godzin seminariów, 12 godzin ćwiczeń

    Założenia i cele przedmiotu

    Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie profilaktyki chorób jamy ustnej u pacjentów         w różnych grupach wieku. Projektowanie i realizowanie programów profilaktycznych u dzieci, młodzieży i dorosłych zdrowych oraz ze schorzeniami ogólnoustrojowymi.

    Metody dydaktyczne

     

    Ćwiczenia wspomagane prezentacją multimedialną, dyskusja. Wykonywanie zabiegów profilaktycznych na modelach fantomowych.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej UMB i Zakładzie Propedeutyki Stomatologii UMB

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr hab. n. med. Grażyna Marczuk-Kolada

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W26

    Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów

    WK10

    seminarium

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie ustne lub pisemne wszystkich ćwiczeń

    - egzamin pisemny - test zamknięty - 20 pytań. Wybór z 4 odpowiedzi.

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    W59

    Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny  jamy ustnej i protez

    WK14

    seminarium ćwiczenia

    W60

    Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych

    WK14

    seminarium ćwiczenia

    W61

    Posiada wiedzę na temat metod profilaktyki indywidualnej i grupowej w zależności od wieku pacjenta

    WK15

    seminarium ćwiczenia

    W62

    Zna rodzaje zabiegów profilaktycznych w stomatologii i  sposób ich przeprowadzenia

    WK15

    seminarium ćwiczenia

    W63

    Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie podstawowej opieki stomatologicznej

    WK15

    seminarium

    W64

    Posiada wiedzę na temat zapobiegania chorobom jamy ustnej

    WK15

    WK29

    seminarium

    W65

     

    Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych

    WK15

    seminarium

    W89

    Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia

    WK20

    seminarium

    W90

    Zna zasady zdrowego trybu życia

    WK20

    seminarium

    W91

    Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów społecznych i profilaktycznych na zdrowie

    WK20

    seminarium

    W116

    Zna zasady układania jadłospisów oraz normy żywienia i wyżywienia

    WK29

    seminarium

    W119

    Zna i potrafi wdrażać zasady zdrowego żywienia i stylu życia

    WK20

    WK29

    seminarium

    W121

    Zna zasady postępowania dietetycznego w chorobach narządu żucia

    WK29

    seminarium

    Umiejętności

    U52

    Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta

    UK16

    seminarium ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - zaliczenie ustne lub pisemne wszystkich ćwiczeń.

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    U53

    Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych

    UK16

    seminarium ćwiczenia

    U54

    Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy

    UK16

    seminarium ćwiczenia

    U55

    Organizuje działania na rzecz zdrowia jamy ustnej w różnych środowiskach społecznych

    UK16

    seminarium

    U56

    Planuje różne formy i metody edukacji indywidualnej i grupowej w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej

    UK16

    seminarium ćwiczenia

    U57

    Dobiera różne formy edukacji zdrowotnej posługując się wiedzą z zakresu psychologii

    UK16, UK22

    seminarium

    U58

    Stosuje pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku i grupy pacjenta

    UK16

    seminarium ćwiczenia

    U59

    Dobiera metody współdziałania z opiekunami dziecka w realizacji programu promocji zdrowia

    UK16

    seminarium

    U61

    Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta

    UK17

    seminarium

    U62

    Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej

    UK17

    seminarium ćwiczenia

    U63

    Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie sta­nu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji

    UK17

    seminarium

    U64

    Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów

    UK9

    UK17

    seminarium ćwiczenia

    U65

    Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów

    UK17

    seminarium ćwiczenia

    U97

    Umie wykonać zabiegi pielęgnacyjne oraz stomatologiczne profilaktyczne i lecznicze u osób ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnych, obłożnie chorych i w podeszłym wieku

    UK29

    seminarium

    U98

    Posiada umiejętność identyfikowania kulturowych i społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia i zachowań zdrowotnych

    UK30

    seminarium

    U104

    Udziela porad na temat racjonalnego odżywiania w celu zachowania zdrowia jamy ustnej

    UK31

    seminarium

    U105

    Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej poprzez odpowiedni sposób żywienia

    UK17

    UK31

    seminarium

    U106

    Potrafi zaplanować sposób żywienia i ułożyć jadłospis w przypadku chorób jamy ustnej

    UK17

    UK31

    seminarium

    U107

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia

    UK17

    UK31

    seminarium

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    seminarium ćwiczenia

    Metody podsumowujące np.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    Student jest świadomy swoich ograniczeń i  wie kiedy zwrócić się ekspertów

    KK2

    seminarium ćwiczenia

    K4

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    seminarium ćwiczenia

    K9

    Student przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej

    KK9

    seminarium ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    12

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    36

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

    0

     

    godziny razem:           48

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

                                         32

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    0

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    20

     

    godziny razem:            52

       

                                                                                                                         

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W61, W64, U65

    1. Pojęcie i podział profilaktyki stomatologicznej. Elementy profilaktyki choroby próchnicowej.

    W65, U61, U63, U98

    1. Ocena ryzyka choroby próchnicowej.

     

     

    W61, W64, W116, W119, W121, U54, U61, U62, U104, U105, U106, U107

    1. Prawidłowe odżywianie w profilaktyce choroby próchnicowej u pacjentów w różnych grupach wieku.

    W59, W60, W61, W62, U52, U53, U54, U58, U62, U64, U65

    1. Higiena jamy ustnej u dzieci i dorosłych – metody, środki.

    W61, W62, U62

    1. Mechanizm profilaktycznego działania fluoru. Rodzaje profilaktyki fluorkowej.

    W61, W62, U65

    1. Związki fluoru stosowane w profilaktyce. Metody profilaktyki fluorkowej. Fluoroza.

           Inne związki wykorzystywane w profilaktyce        próchnicy

    W61, W62, U65

    1. Lakowanie bruzd i szczelin – wskazania, preparaty, wykonanie.

    W61, W62, U65

    1. Lakierowanie zębów -  wskazania, preparaty, wykonanie.

    W59, W63, W64, W65, W121, U58

     

    1. Profilaktyka choroby próchnicowej u ciężarnych.

    W59, W63, W64, W65, W121, U58, U97

     

    1. Profilaktyka choroby próchnicowej u osób w podeszłym wieku oraz u pacjentów z chorobami ogólnoustrojowymi.

    W59, W89, W90, W116, W119, U52, U53, U57, U58, U59, U61, U63, U98

    1. Edukacja i promocja zdrowia jamy ustnej w aspekcie zapobiegania chorobie próchnicowej.

    W59, W65, W89, W90, W91, W116, W119, U55, U56, U57, U58, U59, U63

    1. Planowanie programów profilaktycznych zapobiegania chorobie próchnicowej w różnych grupach wieku.

    W60, W62, U62, U63

    1. Polishing – wskazania, preparaty, wykonanie. Polerowanie wypełnień jako profilaktyka próchnicy wtórnej. 

     

     

     

    Literatura podstawowa:

    1. Marta Szymańska-Sowula, Katarzyna Chmiel. Profilaktyka stomatologiczna. Edicon 2018
    2. 2. Olczak-Kowalczyk D., Wagner L. Zapobieganie i leczenie choroby próchnicowej u dzieci. Wydawnictwo Borgis, Warszawa 2013, wydanie I..

    Literatura uzupełniająca:

    1. Krajewski W. Podstawy profilaktyki stomatologicznej. Med. Tur Press Interational 2019
    2. Mielczarek A., Kowalik R., Najman M. Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I.
    3. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Zarys kliniczny. PZWL, Warszawa 2019, wydanie IV. (wybrane rozdziały)

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej (w skali ocen 2 – 5) dokonuje asystent prowadzący zajęcia.
    Studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy zaliczenia tematu ćwiczenia w ciągu 2 tygodni.
    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student zobowiązany jest zaliczyć temat w ciągu 2 tygodni.

    Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

    Nie przewiduje się zwolnienia studenta z egzaminu końcowego.

    Egzamin końcowy przeprowadzany jest w formie testu zamkniętego składającego się z 20 pytań (wybór z 4 odpowiedzi).

    Skala ocen z egzaminu końcowego:
    Poprawne odpowiedzi:
    - ocena 3 (dostateczna) – >= 56% i =<60% prawidłowych odpowiedzi
    - ocena 3,5 (dość dobry) – >60% i =<70% prawidłowych odpowiedzi
    - ocena 4,0 (dobry) – >70% i =<80% prawidłowych odpowiedzi
    - ocena 4,5 (ponad dobry) ->80% i =<90% prawidłowych odpowiedzi
    - ocena 5,0 (bardzo dobry) – >90% prawidłowych odpowiedzi.

    Studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe egzaminu końcowego.

     

     

     

    Dr hab. n. med. Grażyna Marczuk-Kolada

    …………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu