SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Ergonomia i asystowanie w gabinecie stomatologicznym | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Propedeutyki Stomatologii | |
e-mail jednostki | stomprop@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II x III £
| 1 £ 2 £ 3 x 4 £ 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wyposażenie w gabinecie stomatologicznym. Podstawy stomatologii zachowawczej i endodoncji. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Liczba godzin dydaktycznych : 52, w tym wykłady 0, seminaria 0, ćwiczenia 52 | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii stomatologicznej, organizacją pracy w gabinecie oraz nabycie umiejętności niezbędnych w ergonomicznej pracy zespołu stomatologicznego, w tym: zasad prowadzenia zabiegów i asystowania. Program obejmuje też wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia wynikających z wykonywania zawodu i sposobach ich zapobiegania. | |
Metody dydaktyczne
| - praktyczne ćwiczenia na symulatorach fantomowych - omówienie tematu i dyskusja - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - inne zajęcia praktyczne | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Propedeutyki Stomatologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr hab. n. med. Anna Kierklo |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
|
|
| Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny - egzamin pisemny - opisowy Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe | |
W15 | Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy | WK6 | ćwiczenia | |
W19 | Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych | WK8 | ćwiczenia | |
W20 | Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | ćwiczenia | |
W28 | Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | ćwiczenia | |
W29 | Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk) | WK11 | ćwiczenia | |
W30 | Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole) | WK11 | ćwiczenia | |
W99 | Zna czynniki ryzyka występujące w zawodzie higienistki stomatologicznej, rozumie zespół wypalenia zawodowego | WK22 | ćwiczenia | |
umiejętności | ||||
U9 | Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | UK4 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem) - realizacja określonego zadania
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe |
U11 | Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych | UK4 | ćwiczenia | |
U12 | Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki | UK4 | ćwiczenia | |
U16 | Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym | UK7 | ćwiczenia | |
U17 | Potrafi stosować zasady zapobiegania chorobom zawodowym (aktywność fizyczna, formy relaksacji, radzenia sobie ze stresem) odpowiednie do zagrożeń, wynikających z pracy w zawodzie higienistki stomatologicznej | UK7 | ćwiczenia | |
U26 | Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną | UK10 | ćwiczenia | |
U35 | Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk | UK6 UK10 | ćwiczenia | |
U40 | Umie założyć koferdam | UK6 | ćwiczenia |
|
kompetencje społeczne | ||||
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | ćwiczenia | Metody podsumowujące : - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
K5 | Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu | KK5 | ćwiczenia | |
K8 | Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy | KK8 | ćwiczenia |
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
| 52 | |
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 52 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 15 | |
| 17 | |
| 18 | |
| godziny razem: 50 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W15, W19, W20, W28, W30, U9, U11, U16, U26, U35, K4, K5
W28, W29, W30, U11, U16, U26, U35, U40, K4, K5
W15, W99, U12, U17, K8 | Wprowadzenie do ergonomii stomatologicznej– podstawowe pojęcia, cele nauczania, znaczenie i zastosowanie w życiu i pracy. Ergonomiczne zasady prowadzenia zabiegów stomatologicznych i organizacja pracy w gabinecie stomatologicznym. Nauka prawidłowej pozycji pracy asysty. Ergonomia pracy zespołu stomatologicznego. Praca na 2 ręce - metoda Solo. Praca na „cztery ręce” (praca ze ssakiem, pozycje pracy operatora i asysty, chwyty i przekazywanie narzędzi). Specyfika pracy z leworęcznym operatorem. Praca na 4 ręce z lekarzem w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją. Praca w technice „solo" w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją. Koferdam. Praca na 6 rąk: rodzaje zabiegów, zadania pierwszej i drugiej asysty. Obciążenie pracą i zagrożenia dla zdrowia całego personelu w gabinecie stomatologicznym. Sposoby zapobiegania skutkom obciążeń związanych z pracą. Źródła stresu i zmęczenia w praktyce stomatologicznej. Sposoby odreagowywania sytuacji stresowych związanych z pracą. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
2. Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej. M. Bladowski, Euro Direct Medica, Gliwice 1999. |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Zasady pracy przy leżącym pacjencie. Z. Jańczuk, M. Bladowski 2003r. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń - na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni - nieobecność – obowiązek odrobienia ćwiczeniach w ciągu 2 tygodni Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia. 2. Warunkiem dopuszczenia do końcowego zaliczenia jest uzyskanie zaliczeń wszystkich ćwiczeń. 3. Zaliczenie przedmiotu – egzamin praktyczny (realizacja określonych zadań na symulatorze) , egzamin pisemny w formie opisowej (odpowiedź na kilka pytań). |
dr hab. Anna Kierklo
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)