Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Ergonomia i asystowanie w stomatologii.
  • Ostatnia zmiana 25.09.2024 przez Zakład Propedeutyki Stomatologii

    Sylabus Ergonomia i asystowanie w stomatologii

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Ergonomia i asystowanie w gabinecie stomatologicznym

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Propedeutyki Stomatologii

    e-mail jednostki

    stomprop@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne x                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski x                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x                                fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II x   III £  

     

    1 £   2 £   3 x   4 £   5 £   6 £  

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wyposażenie w gabinecie stomatologicznym.  Podstawy stomatologii zachowawczej i endodoncji.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Liczba godzin dydaktycznych : 52,  w tym  wykłady 0, seminaria 0, ćwiczenia 52

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii stomatologicznej, organizacją pracy w gabinecie oraz nabycie umiejętności niezbędnych w ergonomicznej pracy zespołu stomatologicznego, w tym: zasad prowadzenia zabiegów  i asystowania.  Program obejmuje też wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia wynikających z wykonywania zawodu i sposobach ich zapobiegania.

    Metody dydaktyczne

     

    - praktyczne ćwiczenia na symulatorach fantomowych

    - omówienie tematu i dyskusja

    - prezentacja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - inne zajęcia praktyczne

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Propedeutyki Stomatologii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr hab. n. med. Anna Kierklo

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

     

     

     

    Metody podsumowujące:

    - egzamin praktyczny

    - egzamin pisemny - opisowy

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    W15

    Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy

    WK6

    ćwiczenia

    W19

    Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych

    WK8

    ćwiczenia

    W20

    Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    ćwiczenia

    W28

    Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    ćwiczenia

    W29

    Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk)

    WK11

    ćwiczenia

    W30

    Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole)

    WK11

    ćwiczenia

    W99

    Zna czynniki ryzyka występujące w zawodzie higienistki stomatologicznej, rozumie zespół wypalenia zawodowego

    WK22

    ćwiczenia

    umiejętności

    U9

    Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

    UK4

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)

    - realizacja określonego zadania

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    U11

    Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych

    UK4

    ćwiczenia

    U12

    Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    UK4

    ćwiczenia

    U16

    Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym

    UK7

    ćwiczenia

    U17

    Potrafi stosować zasady zapobiegania chorobom zawodowym (aktywność fizyczna, formy relaksacji, radzenia sobie ze stresem) odpowiednie do zagrożeń, wynikających z pracy w zawodzie higienistki stomatologicznej

    UK7

    ćwiczenia

    U26

    Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną

    UK10

    ćwiczenia

    U35

    Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    UK6

    UK10

    ćwiczenia

    U40

    Umie założyć koferdam

    UK6

    ćwiczenia

     

    kompetencje społeczne

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące :

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K5

    Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu

    KK5

    ćwiczenia

    K8

    Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy

    KK8

    ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    52

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 52

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    15

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    17

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    18

     

    godziny razem: 50

       

                                                                                                                                                                 

    Treści programowe przedmiotu:

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

    W15, W19, W20, W28,  W30, U9, U11, U16, U26, U35, K4, K5

     

     

     

     

     

    W28, W29, W30, U11, U16, U26, U35, U40, K4, K5

     

     

     

    W15, W99,  U12, U17, K8

    Wprowadzenie do ergonomii stomatologicznej– podstawowe pojęcia, cele nauczania, znaczenie i zastosowanie w życiu i pracy. Ergonomiczne zasady prowadzenia zabiegów stomatologicznych i organizacja pracy w gabinecie stomatologicznym. Nauka prawidłowej pozycji pracy asysty. Ergonomia pracy zespołu stomatologicznego. Praca na 2 ręce - metoda Solo. Praca na „cztery ręce” (praca ze ssakiem, pozycje pracy operatora i asysty, chwyty i przekazywanie narzędzi). Specyfika pracy z leworęcznym operatorem.

    Praca na 4 ręce z lekarzem w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją. Praca w technice „solo" w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją. Koferdam. Praca na 6 rąk: rodzaje zabiegów, zadania pierwszej i drugiej asysty.

     Obciążenie pracą i zagrożenia dla zdrowia całego personelu w gabinecie stomatologicznym. Sposoby zapobiegania skutkom obciążeń związanych z pracą. Źródła stresu i zmęczenia w praktyce stomatologicznej. Sposoby odreagowywania sytuacji stresowych związanych z pracą.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Podręcznik dla asystentek i higienistek. A. Mielczarek, R. Kowalik, M. Najman  PZWL. 2014

    2.   Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej. M. Bladowski, Euro Direct Medica, Gliwice 1999.

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Zasady pracy przy leżącym pacjencie. Z. Jańczuk, M. Bladowski 2003r.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń - na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem

    - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni

    - nieobecność  – obowiązek odrobienia ćwiczeniach w ciągu 2 tygodni

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia.

    2. Warunkiem dopuszczenia do końcowego zaliczenia jest uzyskanie zaliczeń wszystkich ćwiczeń.

    3. Zaliczenie przedmiotu – egzamin praktyczny (realizacja określonych  zadań na symulatorze) ,  egzamin pisemny  w formie  opisowej (odpowiedź na kilka pytań). 

     

     

     

     

     

     

     

     

    dr hab. Anna Kierklo

    …………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)