Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Kształcenie umiejętności praktycznych w stomatologicznym gabinecie specjalistycznym.
  • Ostatnia zmiana 25.09.2024 przez Zakład Propedeutyki Stomatologii

    Sylabus Kształcenie umiejętności praktycznych w stomatologicznym gabinecie specjalistycznym

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Kształcenie umiejętności praktycznych w stomatologicznym gabinecie specjalistycznym

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    1. ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ
    2. ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
    3. ZAKŁAD ORTODONCJI
    4. ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ
    5. ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ
    6. ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ
    7. ZAKŁAD PROPEDEUTYKI STOMATOLOGII

    e-mail jednostki

    1. stdzieci@wp.pl
    2. protetyk@umb.edu.pl
    3. orthod@umb.edu.pl
    4. zchs@umb.edu.pl
    5. stomzach@umb.edu.pl
    6. perio@umb.edu.pl
    7. stomprop@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena Stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne x                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski x                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £                                 fakultatywny x

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II   £ III x  

     

    1 £   2 £   3 £   4  £  5 x   6 x  

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z I i II roku studiów z przedmiotów:

    Podstawy stomatologii dziecięcej

    Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wyposażenie w gabinecie stomatologicznym

    Ergonomia i asystowanie w gabinecie stomatologicznym

    Higiena i profilaktyka w stomatologii

    Podstawy żywienia

    Materiałoznawstwo stomatologiczne

    Anatomia i fizjologia narządu żucia

    Podstawy protetyki stomatologicznej

    Podstawy ortodoncji

    Podstawy chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej

    Podstawy chorób przyzębia

    Periodontologia kliniczna

    Radiologia stomatologiczna

    Podstawy psychologii

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Liczba godzin :350, w tym wykłady 0, seminaria 0, ćwiczenia 350, w tym 16 godzin dydaktycznych  prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość 

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Utrwalanie wiedzy i praktyczne doskonalenie umiejętności w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym

    Metody dydaktyczne

     

    - dyskusja

    - prezentacja

    - e-learning

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - zajęcia praktyczne

    - konsultacje

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w zakładach realizujących przedmiot.

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    Wiedza

    W1

    Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi

    WK1

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie pisemne lub ustne poszczególnych ćwiczeń w każdym z zakładów prowadzących przedmiot.

    - końcowe zaliczenie pisemne lub ustne w każdym z zakładów prowadzących przedmiot.

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    W2

    Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku polskim i angielskim.

    WK1

    Ćwiczenia

    W7

    Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie

    WK3

    Ćwiczenia

    W9

    Zna normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm

    WK4

    Ćwiczenia

    W10

    Zna etiopatogenezę i profilaktykę nieprawidłowości zębowo-zgryzowych

    WK4

    Ćwiczenia

    W12

    Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia

    WK13

    Ćwiczenia

    W13

    Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym

    WK6

    Ćwiczenia

    W14

    Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska

    WK6

    Ćwiczenia

    W15

    Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy

    WK6

    Ćwiczenia

    W16

    Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii

    WK7

    Ćwiczenia

    W17

    Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych

    WK7

    Ćwiczenia

    W18

    Zna wyposażenie  i zasady działania sprzętu  i aparatury w gabinecie stomatologicznym

    WK8

    Ćwiczenia

    W19

    Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych

    WK8

    Ćwiczenia

    W20

    Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    Ćwiczenia

    W21

    Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej

    WK6

    WK9

    Ćwiczenia

    W22

    Zna specyfikę prowadzenia dokumentacji z uwzględnieniem dokumentacji fotograficznej, modeli diagnostycznych

    WK9

    Ćwiczenia

    W23

    Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego

    WK9

    Ćwiczenia

    W24

    Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych  zabiegów stomatologicznych

    WK9

    Ćwiczenia

    W25

    Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej

    WK10

    Ćwiczenia

    W26

    Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów

    WK10

    Ćwiczenia

    W27

    Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa.

    WK10

    Ćwiczenia

    W28

    Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych

    WK8

    Ćwiczenia

    W29

    Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk)

    WK11

    Ćwiczenia

    W30

    Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole)

    WK11

    Ćwiczenia

    W31

    Zna definicję oraz klasyfikację podstawowych i pomocniczych materiałów stomatologicznych

    WK12

    Ćwiczenia

    W32

    Zna podstawowe wymagania, jakie stawia się materiałom w stomatologii

    WK12

    Ćwiczenia

    W33

    Zna skład, budowę, sposób wiązania, właściwości oraz przeznaczenie i sposób użycia materiałów stomatologicznych

    WK12

    Ćwiczenia

    W34

    Ma wiedzę na temat roli rtęci i fluoru w stomatologii i profilaktyce stomatologicznej, a także negatywne skutki wykorzystywania tych związków w stomatologii

    WK12

    Ćwiczenia

    W35

    Wykazuje się znajomością materiałów pomocniczych w protetyce stomatologicznej

    WK12

    Ćwiczenia

    W36

    Potrafi zdefiniować zjawisko adhezji i mechanizmów wytwarzania adhezyjnego połączenia oraz procedury adhezyjnego przygotowania powierzchni szkliwa i zębiny oraz biomateriałów stomatologicznych

    WK12

    Ćwiczenia

    W37

    Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    WK13

    Ćwiczenia

    W38

    Zna zasady leczenia próchnicy zębów oraz podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego w zależności od wieku pacjenta

    WK13

    Ćwiczenia

    W39

    Zna podstawowe zagadnienia dotyczące zmian patologicznych zębów, przyzębia i jamy ustnej związanych również z chorobą nowotworową

    WK13

    Ćwiczenia

    W40

    Posiada wiedzę na temat rodzaju, przyczyn i objawów wad wrodzonych i nabytych w obrębie twarzoczaszki

    WK13

    Ćwiczenia

    W41

    Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej

    WK13

    Ćwiczenia

    W42

    Posiada ogólną wiedzę z zakresu protetyki stomatologicznej

    WK8

    WK13

    Ćwiczenia

    W43

    Zna rodzaje wycisków oraz zasady ich pobierania

    WK8

    WK13

    Ćwiczenia

    W44

    Zna rodzaje protez i kliniczne oraz podstawowe techniczno-laboratoryjne procedury wykonawstwa protez

    WK8

    WK13

    Ćwiczenia

    W45

    Zna zasady przygotowania pacjenta do leczenia protetycznego

    WK15

    Ćwiczenia

    W46

    Posiada ogólną wiedzę z zakresu ortodoncji

    WK8

    WK13

    Ćwiczenia

    W47

    Zna rolę higienistki stomatologicznej w prowadzeniu profilaktyki i leczenia ortodontycznego

    WK15

    Ćwiczenia

    W48

    Zna podstawy leczenia wad zgryzu aparatami wyjmowanymi i stałymi

    WK13

    Ćwiczenia

    W49

    Zna rodzaje, budowę i zasady użytkowania aparatów ortodontycznych

    WK13

    Ćwiczenia

    W50

    Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia.

    WK13

    Ćwiczenia

    W52

    Posiada ogólną wiedzę z zakresu chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej

    WK13

    Ćwiczenia

    W53

    Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych 

    WK15

    Ćwiczenia

    W54

    Zna zalecenia przedzabiegowe i pozabiegowe w stomatologii

    WK15

    Ćwiczenia

    W58

    Ma szczegółową wiedzę z zakresu składu i roli śliny i płytki nazębnej w jamie ustnej oraz metod ich wykrywania i badania

    WK10

    WK13

    Ćwiczenia

    W59

    Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny  jamy ustnej i protez

    WK14

    Ćwiczenia

    W60

    Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych

    WK14

    Ćwiczenia

    W61

    Posiada wiedzę na temat metod profilaktyki indywidualnej i grupowej w zależności od wieku pacjenta

    WK15

    Ćwiczenia

    W62

    Zna rodzaje zabiegów profilaktycznych w stomatologii i  sposób ich przeprowadzenia

    WK15

    Ćwiczenia

    W63

    Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie podstawowej opieki stomatologicznej

    WK15

    Ćwiczenia

    W64

    Posiada wiedzę na temat zapobiegania chorobom jamy ustnej

    WK15

    WK29

    Ćwiczenia

    W65

    Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych

    WK15

    Ćwiczenia

    W97

    Zna pojęcia stresu i sytuacji stresowej oraz bólu, lęku i dentofobii

    Wk22

    Ćwiczenia

    W107

    Zna etiopatogenezę bakteryjnych chorób jamy ustnej

    WK26

    Ćwiczenia

    W108

    Zna metody oceny temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, glikemii

    WK27

    Ćwiczenia

    W109

    Zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej

    WK27

    Ćwiczenia

    W110

    Zna podstawowe  zasady postępowania w urazach, złamaniach, krwawieniach, oparzeniach, odmrożeniach

    WK27

    Ćwiczenia

    W124

    Zna zasady postępowania w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego

    WK30

    Ćwiczenia

    W125

    Ma wiedzę z podstawowych pojęć z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego

    WK30

    Ćwiczenia

    W129

    Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk

    WK7

    Ćwiczenia

    W131

    Zna zasady opieki, w tym opieki stomatologicznej nad dzieckiem i osobą dorosłą z niepełnosprawnością, obłożnie chorą i z chorobą nowotworową

    WK32

    Ćwiczenia

    W132

    Zna zasady pielęgnacji chorego w trakcie i po radioterapii

    WK32

    Ćwiczenia

    Umiejętności

    U4

    Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego.

    UK2

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    U5

    Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia

    UK2

    Ćwiczenia

    U6

    Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy

    UK2

    Ćwiczenia

    U7

    Opisuje zmiany patologiczne zachodzące w organizmie człowieka według podstawowych mechanizmów

    UK3

    Ćwiczenia

    U8

    W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji

    UK3

    Ćwiczenia

    U9

    Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

    UK4

    Ćwiczenia

    U10

    Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej

    UK4

    Ćwiczenia

    U11

    Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych

    UK4

    Ćwiczenia

    U12

    Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki

    UK4

    Ćwiczenia

    U13

    Przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki

    UK5

    Ćwiczenia

    U14

    Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

    UK5

    Ćwiczenia

    U15

    Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska  oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji

    UK5

    Ćwiczenia

    U16

    Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym

    UK7

    Ćwiczenia

    U18

    Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    UK8

    Ćwiczenia

    U19

    Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości

    UK8

    Ćwiczenia

    U20

    Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości

    UK8

    Ćwiczenia

    U21

    Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta

    UK8

    Ćwiczenia

    U22

    Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych

    UK8

    Ćwiczenia

    U23

    Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych

    UK8

    Ćwiczenia

    U24

    Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta

    UK8

    UK9

    Ćwiczenia

    U25

    Potrafi przygotować materiały oraz narzędzia niezbędne do przeprowadzenia wizyty ortodontycznej

    UK6

    Ćwiczenia

    U26

    Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną

    UK10

    Ćwiczenia

    U28

    Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego

    UK9

    Ćwiczenia

    U29

    Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach

    UK9

    Ćwiczenia

    U30

    Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie

    UK9

    UK10

    Ćwiczenia

    U32

    Sporządza wyciski i modele orientacyjne uzębienia do celów diagnostycznych

    UK9

    Ćwiczenia

    U34

    Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków

    UK10

    Ćwiczenia

    U35

    Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    UK6

    UK10

    Ćwiczenia

    U36

    Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej

    UK11

    Ćwiczenia

    U37

    Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej

    UK11

    Ćwiczenia

    U38

    Rozróżnia materiały stomatologiczne, określa ich zastosowanie, warunki przechowywania oraz przygotowuje je zgodnie z zasadami

    UK12

    Ćwiczenia

    U39

    Potrafi dokonać wyboru materiałów stosowanych w gabinecie stomatologicznym w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta i prawidłowo je zastosować

    UK12

    Ćwiczenia

    U40

    Umie założyć koferdam

    UK6

    Ćwiczenia

    U42

    Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia dokumentacji w gabinecie stomatologicznym każdej specjalności

    UK14

    Ćwiczenia

    U43

    Archiwizuje dokumentację medyczną w formie papierowej i elektronicznej

    UK14

    Ćwiczenia

    U44

    Prowadzi dokumentację dotyczącą swojej działalności

    UK14

    Ćwiczenia

    U51

    Potrafi ocenić zdolności wydzielnicze śliny

    UK3

    Ćwiczenia

    U52

    Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta

    UK16

    Ćwiczenia

    U53

    Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych

    UK16

    Ćwiczenia

    U54

    Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy

    UK16

    Ćwiczenia

    U55

    Organizuje działania na rzecz zdrowia jamy ustnej w różnych środowiskach społecznych

    UK16

    Ćwiczenia

    U56

    Planuje różne formy i metody edukacji indywidualnej i grupowej w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej

    UK16

    Ćwiczenia

    U57

    Dobiera różne formy edukacji zdrowotnej posługując się wiedzą z zakresu psychologii

    UK16, UK22

    Ćwiczenia

    U58

    Stosuje pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku i grupy pacjenta

    UK16

    Ćwiczenia

    U60

    Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej

    UK17

    Ćwiczenia

    U61

    Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta

    UK17

    Ćwiczenia

    U62

    Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej

    UK17

    Ćwiczenia

    U63

    Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie sta­nu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji

    UK17

    Ćwiczenia

    U64

    Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów

    UK9

    UK17

    Ćwiczenia

    U65

    Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów

    UK17

    Ćwiczenia

    U73

    Rozumie przydatności wiedzy z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego

    UK19

    Ćwiczenia

     

    U75

    Potrafi prawidłowo postępować w przypadku ekspozycji na choroby zakaźne w gabinecie stomatologicznym

    UK19

    Ćwiczenia

    U78

    Opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy

    UK20

    Ćwiczenia

    U83

    Student stosuje w praktyce zasady etyki zawodowej

    UK23

    Ćwiczenia

    U84

    Przestrzega praw pacjenta i tajemnicy lekarskiej

    UK23

    Ćwiczenia

    U86

    Potrafi zastosować podstawowe metody opisowe do opracowania danych z badań

    UK25

    Ćwiczenia

    U90

    Zna zasady pobierania, transportu i badania mikrobiologicznego próbek z jamy ustnej i ze środowiska oraz umie interpretować wyniki

    UK27

    Ćwiczenia

    U91

    Potrafi interpretować wyniki badań skażenia powietrza, powierzchni, leków, materiałów, narzędzi

    UK27

    Ćwiczenia

    U93

    Umie zastosować zasady pierwszej pomocy przedlekarskiej w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia

    UK28

    Ćwiczenia

    U94

    Współpracuje z lekarzem dentystą w czasie udzielania pierwszej pomocy

    UK28

    Ćwiczenia

    U95

    Posługuje się sprzętem do oceny wybranych parametrów życiowych

    UK28

    Ćwiczenia

    U98

    Posiada umiejętność identyfikowania kulturowych i społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia i zachowań zdrowotnych

    UK30

    Ćwiczenia

    U104

    Udziela porad na temat racjonalnego odżywiania w celu zachowania zdrowia jamy ustnej

    UK31

    Ćwiczenia

    U105

    Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej poprzez odpowiedni sposób żywienia

    UK17

    UK31

    Ćwiczenia

    U106

    Potrafi zaplanować sposób żywienia i ułożyć jadłospis w przypadku chorób jamy ustnej

    UK17

    UK31

    Ćwiczenia

    U107

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia

    UK17

    UK31

    Ćwiczenia

    U108

    Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    UK32

    Ćwiczenia

    U109

    Potrafi komunikować się z klientem/grupą społeczną w zakresie związanym ze specjalnością

    UK32

    Ćwiczenia

    U110

    Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej

    UK32

    Ćwiczenia

    U114

    Potrafi wykorzystać pakiet statystyczny do wykonania analiz statystycznych

    UK25

    Ćwiczenia

     

    U115

    Potrafi przygotować pacjenta i instrumentarium do zabiegów endodontycznych

    UK4

    Ćwiczenia

     

    Kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życi

    KK1

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące .:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie kolegów

    K2

    Student jest świadomy swoich ograniczeń i  wie kiedy zwrócić się ekspertów

    KK2

    Ćwiczenia

    K3

    Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro

    KK3

    Ćwiczenia

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    Ćwiczenia

    K5

    Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu

    KK5

    Ćwiczenia

    K6

    Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach

    KK6

    Ćwiczenia

    K7

    Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu

    KK7

    Ćwiczenia

    K8

    Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy 

    KK8

    Ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    26

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    350

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

    0

     

    godziny razem: 350

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    240

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    30

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    30

     

    godziny razem:300

       

                                                                                                                                                                 

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W13, W14, W18, W19, U9, U10, U12, U14, U73, U83, U84, K1,K4, K5

     

    W13, W14, W15, W17, W18, W19, W124, W125, U9, U10, U26, U30 , U34, U73, U75, U83, U84, U110, K1, K2, K4, K5, K8

     

    W16, W17, W129, U12, U13, U14, U15, U73, U75, U91, K1, K2, K8

     

     

    W29, W30, U9, U16, K1, K4, K5, K6, K8

     

     

    W13, W14, W21, W22, W32, U32, U42, U43, U44, K1, K2,  K5

     

     

    W61, W62, W63, W64, W65, U54, U62, U64, U65, U104, U105, U106, U107,  K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7

     

    W59, W60, W61, W62, W63, W64, W65, U28, U29, U54, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8

     

    W61, W62, W63, W64, W65,  U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8

     

    W18, W19, W20, W22, W28, W31, W32, W33, W34, W36, U11, U24, U28, U29, U38, U39, K1, K2

     

    W1, W10, W12, W23, W24, W25, W26, W28, W34, W37, W38, W39, W40, W41, W54, W58, W97, W108, W131, U6, U18, U19, U20, U21, U22, U23, U36, U37, U51, U60, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K7, K8

     

    W23, W24, W25, W26, U54, U60, U61, U62, U63, U98, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8

     

    W61, W62, W63, W64, W65, U62, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8

     

    W6, W10, W12, W19, W20, W28, W37, W54, W97, W131, W132, U11, U24, U27, U28, U29, U36, U37, U38, U39, U90, U115, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W18, W19, W20, W31, W32, W33, W35, W36, W42, W43, W44, W45, U7, U11, U24, U27, U38, U39, U39 K1, K2

     

    W1, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W42, W43, W44, W45, U6, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K7, K8

     

    W12, W19, W20, W28, W35, W42, W44, U11, U24, U27, U29, U32, U38, U39, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W18, W19, W20, W37, W43, W46, W47, W48, W49, U4, U5, U6, U8, U11, U24, U25, U27, U31, U32, U34, K1, K2

     

    W1, W9, W10, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W40, W46, W47, W48, W49, U11, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U27, U29, U32, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W9, W10, W12, W19, W20, W28, W40, W46, W47, W48, W49, U11, U24, U27, U29, U31, U32, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W18, W19, W20, W23, W28, W29, W37, W39, W40, W41, W52, W53, W54, W64, W132, U4, U5, U7, U8, U11, U13, U36, U37, U53, K1, K2

     

    W1, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W40, W41, W52, W53, W54, W107, W108, W110, W131, U6, U18, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W1, W12, W19, W20, W28, W40, W41, W52, W53, W54, W109, W110, W129, W132, U11, U24, U27, U35, U36, U90, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W18, W19, W20, W31, W32, W33, W34, W36, W97, W115, U11, U24, U27, U28, U29, U38, U39, U40, U115, K1, K3, K5, K6, K8

     

    W1, W12, W23, W24, W25, W26, W28, W34, W37, W38, W39, W41, W54, W58, W97, W108, W115, W131, U23, U24, U36, U37, U40, U51, U60, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W8, W19, W20, W27, W28, W37, W38, W54, W97, W131, W132, U11, U24, U27, U28, U29, U36, U37, U38, U39, U40, U86, U90, U97, U114, U115, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W18, W19, W20, U24, U27, U28, U29, K1, K4, K8

     

     

    W2, W7, W11, W12, W23, W24, W25, W26, W50, U2, U4, U5, U6, U8, U11, U18, U19, I20, U21, U22, U23, U36, U37, U52, U60, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9

     

    W7, W11, W12, W24, W26, W28, W29, W30, W37, W41, W50, W53, W54, W60, W128, W129, U2, U4, U24, U28, U29, U35, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7

     

    W63, W119, U11, U24, U29, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8

     

    W108, W109, W110, U93, U94, U95, K1, K2, K3, K4, K6, K8

    W62, W64, W65, U52, U53, U54, U55, U56, U57, U58, U62, U63, U65, U109, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K9

     

    W18, W20, W108, W109, W129, W131, U9, U14, U35, U93, U94, U95, K4, K8

    1. Organizacja stanowiska pracy w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym. Zasady  obsługi i konserwacji sprzętu.

     

    1. Specjalistyczny zespół stomatologiczny. Przygotowanie stanowiska pracy dla specjalisty stomatologa. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

     

    1. Aseptyka i antyseptyka w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym. Zasady dezynfekcji i sterylizacji. Kontrola procesu sterylizacji.

     

    1. Ergonomia w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym. Motoryka ruchu.

     

    1. Prowadzenia dokumentacji medycznej w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym. Zasady archiwizowania. Modele diagnostyczne.

     

    1. Zasady prawidłowego odżywiania w aspekcie profilaktyki chorób jamy ustnej.

     

    1. Higiena jamy ustnej u pacjentów w różnych grupach wieku – metody i środki.

     

    1. Profilaktyka fluorkowa choroby próchnicowej u pacjentów w różnych grupach wieku.

     

    1. Narzędzia i materiały używane w specjalistycznym gabinecie stomatologii dziecięcej.

     

    1. Badanie pacjenta i planowanie leczenia stomatologicznego w specjalistycznym gabinecie stomatologii dziecięcej.

     

     

     

    1. Ocena ryzyka choroby próchnicowej.

     

     

    1. Metody diagnostyki choroby próchnicowej.

     

     

    1. Specjalistyczne postępowanie terapeutyczne u pacjentów w wieku rozwojowym.

     

     

    1. Narzędzia i materiały używane w specjalistycznym gabinecie protetycznym.

     

    1. Specjalistyczne badanie protetyczne i planowanie leczenia protetycznego.

     

     

    1. Specjalistyczne leczenie protetyczne.

     

     

    1. Narzędzia i materiały używane w specjalistycznym gabinecie ortodontycznym.

     

    1. Diagnostyka ortodontyczna i planowanie specjalistycznego leczenia ortodontycznego.

     

     

     

    1. Specjalistyczne metody leczenia ortodontycznego.

     

     

     

    1. Narzędzia i materiały używane w specjalistycznych gabinetach chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej.

     

     

    1. Badanie i planowanie leczenia w zakresie chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej.

     

     

     

    1. Leczenie specjalistyczne w gabinetach chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej.

     

     

    1. Narzędzia i materiały używane w specjalistycznym gabinecie stomatologii zachowawczej z endodoncją. Mikroskop zabiegowy w leczeniu endodontycznym.

     

    1. Badanie stomatologiczne i planowanie leczenia w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją.

     

     

     

    1. Postępowanie terapeutyczne w gabinecie specjalistycznym stomatologii zachowawczej z endodoncją.

     

     

    1. Instrumentarium i materiały mające zastosowanie w specjalistycznym gabinecie periodontologicznym.

     

    1. Specjalistyczne badanie periodontologiczne i planowanie leczenia chorób przyzębia.

     

     

    1. Metody specjalistycznej terapii periodontologicznej.

     

     

     

    1. Opieka stomatologiczna ciężarnych.

     

    1. Pierwsza pomoc w stanach nagłych w gabinecie stomatologicznym.

     

    1. Edukacja i promocja zdrowia w różnych grupach wieku i środowiskach. Programy profilaktyczne.

     

    1. Specyfika leczenia stomatologicznego w znieczuleniu ogólnym.

     

    Literatura podstawowa:

    Samodzielna praca z pacjentem. Podręcznik dla asystentki lekarza. M. Szumska. Wydawnictwo Kapitał Ludzki.

    ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ

    1. 1. Mielczarek A., Kowalik R., Najman M.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I.
    2. 2. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III.

     

    ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ

    1. 1. Spiechowicz E.: Protetyka stomatologiczna. PZWL, Warszawa 2013, wyd. VI.
    2. 2. Mielczarek A., Kowalik R., Najman.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wyd.I.
    3.  

    ZAKŁAD ORTODONCJI

    1.Karłowska I.:Zarys współczesnej ortodoncji.  PZWL, Warszawa, 2016, wydanie IV.                                          

    2.Mielczarek A., Kowalik R., Najman M.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych.  PZWL, Warszawa, 2018, wydanie I.

    ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ

    1. Barnett L.V, red. wyd. pol. Bladowski M.: Asystowanie w stomatologii. Podręcznik dla asyst i higienistek stomatologicznych. Elsevier Urban & Partner 2006, Wrocław 2006, wydanie I.

    2. Bladowski M.: Technika pracy na 6 rąk w stomatologii ogólnej – wprowadzenie do tematyki spektrum zagadnień w postępowaniu klinicznym trzyosobowego zespołu stomatologicznego.  dentonet.pl/site_media/files/edentico/pism/591/47_001.pdf.

    ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ

    1. 1. Mielczarek A., Kowalik R., Najman M. Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I.
    2. 2. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III.

     

    ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ

    1.Pietruska M., Dolińska E., Pietruski J.: Regeneracja tkanek przyzębia. Wydawnictwo Kwintesencja, Warszawa 2017, wydanie I.

    2. Górska R., Konopka T.: Periodontologia współczesna. Wydawnictwo Med Tour Press, Warszawa 2013, wydanie I.

    Literatura uzupełniająca:

    ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ

    1. 1. Olczak-Kowalczyk D., Wagner L.: Zapobieganie i leczenie choroby próchnicowej u dzieci. Wydawnictwo Borgis, Warszawa 2013, wydanie I.
    2. Olczak-Kowalczyk D., Szczepańska J., Kaczmarek U.: Współczesna stomatologia wieku rozwojowego. Wydawnictwo MedTour Press International, Otwock 2017, wydanie I.

    ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ

    1. 1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III.

    2.  Majewski S. Pryliński M.: Materiały i technologie współczesnej protetyki stomatologicznej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013, wydanie I.

    ZAKŁAD ORTODONCJI

    1. 1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III.

    2.Koberska A., Janiszewska-Olszowska J., Ostrowska K. Ortodoncja dla higienistek stomatologicznyc.  Elamed, Katowice 2016, wydanie I.

    ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ

    1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III.

    2. Kryst L.: Chirurgia Szczękowo - Twarzowa. Red. L. Kryst, W-wa, PZWL 2012, wydanie V.

    ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ

    1.Bladowski M.: Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej.  Wyd. Euro – Direct Media Sp z o.o. Gliwice 1999, wydanie I.

     

    ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ

    1.Pietruska M., Pietruski J.: Periodontologiczno-implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2014, wydanie II.

    2. Wolf H.F., Edith M., Rateitschak K.H.: Periodontologia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2006, wydanie I.

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    1. Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem

    - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia materiału na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu

    - nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni

    2. Dopuszczenie do zaliczenia -  na podstawie zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.

    3. Zaliczenie przedmiotu – zaliczenie pisemne lub ustne zgodnie z regulaminem dydaktycznym w zakładach prowadzących przedmiot.

    Studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe zaliczenia końcowego.

     

     

     

     

     

     

    Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz – koordynator przedmiotu