SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023
Nazwa przedmiotu/modułu | Kształcenie umiejętności praktycznych w stomatologicznym gabinecie specjalistycznym | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena Stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny x | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III x
| 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 x 6 x |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z I i II roku studiów z przedmiotów: Podstawy stomatologii dziecięcej Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy oraz wyposażenie w gabinecie stomatologicznym Ergonomia i asystowanie w gabinecie stomatologicznym Higiena i profilaktyka w stomatologii Podstawy żywienia Materiałoznawstwo stomatologiczne Anatomia i fizjologia narządu żucia Podstawy protetyki stomatologicznej Podstawy ortodoncji Podstawy chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej Podstawy chorób przyzębia Periodontologia kliniczna Radiologia stomatologiczna Podstawy psychologii | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Liczba godzin :350, w tym wykłady 0, seminaria 0, ćwiczenia 350, w tym 16 godzin dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
| |
Założenia i cele przedmiotu | Utrwalanie wiedzy i praktyczne doskonalenie umiejętności w specjalistycznym gabinecie stomatologicznym | |
Metody dydaktyczne
| - dyskusja - prezentacja - e-learning - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - zajęcia praktyczne - konsultacje | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w zakładach realizujących przedmiot. | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
Wiedza | ||||
W1 | Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi | WK1 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie pisemne lub ustne poszczególnych ćwiczeń w każdym z zakładów prowadzących przedmiot. - końcowe zaliczenie pisemne lub ustne w każdym z zakładów prowadzących przedmiot.
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
W2 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku polskim i angielskim. | WK1 | Ćwiczenia | |
W7 | Zna podstawy wzajemnych oddziaływań pomiędzy zębami, przyzębiem oraz pozostałymi elementami środowiska jamy ustnej i czynnikami zewnętrznymi w zdrowiu i chorobie | WK3 | Ćwiczenia | |
W9 | Zna normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm | WK4 | Ćwiczenia | |
W10 | Zna etiopatogenezę i profilaktykę nieprawidłowości zębowo-zgryzowych | WK4 | Ćwiczenia | |
W12 | Zna zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia | WK13 | Ćwiczenia | |
W13 | Zna zasady organizacji i zarządzania gabinetem stomatologicznym | WK6 | Ćwiczenia | |
W14 | Zna prawa i obowiązki pracownika, pracodawcy, instytucji oraz służb działających w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ochrony pracy i ochrony środowiska | WK6 | Ćwiczenia | |
W15 | Zna zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z szkodliwymi czynnikami w środowisku pracy | WK6 | Ćwiczenia | |
W16 | Zna zasady aseptyki, antyseptyki, dezynfekcji i sterylizacji w stomatologii | WK7 | Ćwiczenia | |
W17 | Zna przepisy prawa i procedury działania placówek medycznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych | WK7 | Ćwiczenia | |
W18 | Zna wyposażenie i zasady działania sprzętu i aparatury w gabinecie stomatologicznym | WK8 | Ćwiczenia | |
W19 | Zna zasady przygotowania gabinetu i pacjenta do zabiegów ogólnostomatologicznych i specjalistycznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W20 | Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W21 | Zna przepisy prawa oraz zasady prowadzenia dokumentacji medycznej | WK6 WK9 | Ćwiczenia | |
W22 | Zna specyfikę prowadzenia dokumentacji z uwzględnieniem dokumentacji fotograficznej, modeli diagnostycznych | WK9 | Ćwiczenia | |
W23 | Zna zasady przeprowadzania podstawowego wywiadu medycznego | WK9 | Ćwiczenia | |
W24 | Posiada wiedzę na temat zasad i procedur wykonywania badania wstępnego i kwalifikacji pacjentów do wybranych zabiegów stomatologicznych | WK9 | Ćwiczenia | |
W25 | Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej | WK10 | Ćwiczenia | |
W26 | Zna potrzeby zdrowotne rekomendowane przez ekspertów | WK10 | Ćwiczenia | |
W27 | Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji i zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. | WK10 | Ćwiczenia | |
W28 | Zna rodzaje zabiegów wykonywanych w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych | WK8 | Ćwiczenia | |
W29 | Zna zasady asystowania w trakcie zabiegów stomatologicznych (praca na 4 i 6 rąk) | WK11 | Ćwiczenia | |
W30 | Zna zasady wykonywania zabiegów stomatologicznych zgodnie z zasadami ergonomii pracy (solo i w zespole) | WK11 | Ćwiczenia | |
W31 | Zna definicję oraz klasyfikację podstawowych i pomocniczych materiałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W32 | Zna podstawowe wymagania, jakie stawia się materiałom w stomatologii | WK12 | Ćwiczenia | |
W33 | Zna skład, budowę, sposób wiązania, właściwości oraz przeznaczenie i sposób użycia materiałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W34 | Ma wiedzę na temat roli rtęci i fluoru w stomatologii i profilaktyce stomatologicznej, a także negatywne skutki wykorzystywania tych związków w stomatologii | WK12 | Ćwiczenia | |
W35 | Wykazuje się znajomością materiałów pomocniczych w protetyce stomatologicznej | WK12 | Ćwiczenia | |
W36 | Potrafi zdefiniować zjawisko adhezji i mechanizmów wytwarzania adhezyjnego połączenia oraz procedury adhezyjnego przygotowania powierzchni szkliwa i zębiny oraz biomateriałów stomatologicznych | WK12 | Ćwiczenia | |
W37 | Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych | WK13 | Ćwiczenia | |
W38 | Zna zasady leczenia próchnicy zębów oraz podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego w zależności od wieku pacjenta | WK13 | Ćwiczenia | |
W39 | Zna podstawowe zagadnienia dotyczące zmian patologicznych zębów, przyzębia i jamy ustnej związanych również z chorobą nowotworową | WK13 | Ćwiczenia | |
W40 | Posiada wiedzę na temat rodzaju, przyczyn i objawów wad wrodzonych i nabytych w obrębie twarzoczaszki | WK13 | Ćwiczenia | |
W41 | Zna związki pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a zdrowiem jamy ustnej | WK13 | Ćwiczenia | |
W42 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu protetyki stomatologicznej | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W43 | Zna rodzaje wycisków oraz zasady ich pobierania | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W44 | Zna rodzaje protez i kliniczne oraz podstawowe techniczno-laboratoryjne procedury wykonawstwa protez | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W45 | Zna zasady przygotowania pacjenta do leczenia protetycznego | WK15 | Ćwiczenia | |
W46 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu ortodoncji | WK8 WK13 | Ćwiczenia | |
W47 | Zna rolę higienistki stomatologicznej w prowadzeniu profilaktyki i leczenia ortodontycznego | WK15 | Ćwiczenia | |
W48 | Zna podstawy leczenia wad zgryzu aparatami wyjmowanymi i stałymi | WK13 | Ćwiczenia | |
W49 | Zna rodzaje, budowę i zasady użytkowania aparatów ortodontycznych | WK13 | Ćwiczenia | |
W50 | Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia. | WK13 | Ćwiczenia | |
W52 | Posiada ogólną wiedzę z zakresu chirurgii stomatologicznej i szczękowo-twarzowej | WK13 | Ćwiczenia | |
W53 | Zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegów chirurgicznych i periodontologicznych | WK15 | Ćwiczenia | |
W54 | Zna zalecenia przedzabiegowe i pozabiegowe w stomatologii | WK15 | Ćwiczenia | |
W58 | Ma szczegółową wiedzę z zakresu składu i roli śliny i płytki nazębnej w jamie ustnej oraz metod ich wykrywania i badania | WK10 WK13 | Ćwiczenia | |
W59 | Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez | WK14 | Ćwiczenia | |
W60 | Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych | WK14 | Ćwiczenia | |
W61 | Posiada wiedzę na temat metod profilaktyki indywidualnej i grupowej w zależności od wieku pacjenta | WK15 | Ćwiczenia | |
W62 | Zna rodzaje zabiegów profilaktycznych w stomatologii i sposób ich przeprowadzenia | WK15 | Ćwiczenia | |
W63 | Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie podstawowej opieki stomatologicznej | WK15 | Ćwiczenia | |
W64 | Posiada wiedzę na temat zapobiegania chorobom jamy ustnej | WK15 WK29 | Ćwiczenia | |
W65 | Zna zasady planowania i ewaluacji działań profilaktycznych | WK15 | Ćwiczenia | |
W97 | Zna pojęcia stresu i sytuacji stresowej oraz bólu, lęku i dentofobii | Wk22 | Ćwiczenia | |
W107 | Zna etiopatogenezę bakteryjnych chorób jamy ustnej | WK26 | Ćwiczenia | |
W108 | Zna metody oceny temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, glikemii | WK27 | Ćwiczenia | |
W109 | Zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej | WK27 | Ćwiczenia | |
W110 | Zna podstawowe zasady postępowania w urazach, złamaniach, krwawieniach, oparzeniach, odmrożeniach | WK27 | Ćwiczenia | |
W124 | Zna zasady postępowania w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego | WK30 | Ćwiczenia | |
W125 | Ma wiedzę z podstawowych pojęć z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego | WK30 | Ćwiczenia | |
W129 | Zna zasady przygotowania materiału opatrunkowego, narzędzi i bielizny do sterylizacji oraz techniki mycia rąk | WK7 | Ćwiczenia | |
W131 | Zna zasady opieki, w tym opieki stomatologicznej nad dzieckiem i osobą dorosłą z niepełnosprawnością, obłożnie chorą i z chorobą nowotworową | WK32 | Ćwiczenia | |
W132 | Zna zasady pielęgnacji chorego w trakcie i po radioterapii | WK32 | Ćwiczenia | |
Umiejętności | ||||
U4 | Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego. | UK2 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie poszczególnych czynności Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
|
U5 | Umie ocenić zmiany w poszczególnych elementach narządu żucia w różnych okresach życia | UK2 | Ćwiczenia | |
U6 | Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy | UK2 | Ćwiczenia | |
U7 | Opisuje zmiany patologiczne zachodzące w organizmie człowieka według podstawowych mechanizmów | UK3 | Ćwiczenia | |
U8 | W oparciu o wiedzę interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach narządu żucia i mechanizmy powstawania zaburzeń funkcji | UK3 | Ćwiczenia | |
U9 | Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | UK4 | Ćwiczenia | |
U10 | Przestrzega procedur konserwacji i obsługi sprzętu oraz aparatury stomatologicznej | UK4 | Ćwiczenia | |
U11 | Rozróżnia zabiegi wykonywane w poszczególnych specjalnościach stomatologicznych i identyfikuje instrumenty stomatologiczne stosowane w gabinetach ogólnych i specjalistycznych | UK4 | Ćwiczenia | |
U12 | Potrafi rozpoznawać czynniki szkodliwe i uciążliwe w miejscu pracy, zamieszkania i nauki | UK4 | Ćwiczenia | |
U13 | Przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki | UK5 | Ćwiczenia | |
U14 | Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych | UK5 | Ćwiczenia | |
U15 | Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji | UK5 | Ćwiczenia | |
U16 | Potrafi pracować zgodnie z ergonomicznymi zasadami pracy w gabinecie stomatologicznym | UK7 | Ćwiczenia | |
U18 | Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | UK8 | Ćwiczenia | |
U19 | Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości | UK8 | Ćwiczenia | |
U20 | Wyjaśnia pacjentowi istotę jego dolegliwości | UK8 | Ćwiczenia | |
U21 | Potrafi ustalić sposób postępowania potwierdzony świadomą zgodą pacjenta | UK8 | Ćwiczenia | |
U22 | Stosuje zasady i procedury podczas wykonywania wstępnych badań stomatologicznych | UK8 | Ćwiczenia | |
U23 | Kwalifikuje pacjentów na podstawie badania wstępnego do wybranych zabiegów stomatologicznych | UK8 | Ćwiczenia | |
U24 | Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta | UK8 UK9 | Ćwiczenia | |
U25 | Potrafi przygotować materiały oraz narzędzia niezbędne do przeprowadzenia wizyty ortodontycznej | UK6 | Ćwiczenia | |
U26 | Umie pracować w zespole zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem/ klientem/grupą społeczną | UK10 | Ćwiczenia | |
U28 | Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego | UK9 | Ćwiczenia | |
U29 | Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach | UK9 | Ćwiczenia | |
U30 | Posiada umiejętność konsultowania się i akceptacji zleceń ordynowanych przez lekarza, a dotyczących zabiegów stomatologicznych i fizykalnych, stosowanych w gabinecie | UK9 UK10 | Ćwiczenia | |
U32 | Sporządza wyciski i modele orientacyjne uzębienia do celów diagnostycznych | UK9 | Ćwiczenia | |
U34 | Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków | UK10 | Ćwiczenia | |
U35 | Potrafi przygotować pole operacyjne i aktywnie asystować lekarzowi w trakcie postępowania leczniczego w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk | UK6 UK10 | Ćwiczenia | |
U36 | Umie rozpoznać patognomoniczne dla określonych jednostek chorobowych objawy występujące na twarzy i w obrębie jamy ustnej | UK11 | Ćwiczenia | |
U37 | Rozumie związki pomiędzy zdrowiem ogólnym a stanem jamy ustnej | UK11 | Ćwiczenia | |
U38 | Rozróżnia materiały stomatologiczne, określa ich zastosowanie, warunki przechowywania oraz przygotowuje je zgodnie z zasadami | UK12 | Ćwiczenia | |
U39 | Potrafi dokonać wyboru materiałów stosowanych w gabinecie stomatologicznym w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta i prawidłowo je zastosować | UK12 | Ćwiczenia | |
U40 | Umie założyć koferdam | UK6 | Ćwiczenia | |
U42 | Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia dokumentacji w gabinecie stomatologicznym każdej specjalności | UK14 | Ćwiczenia | |
U43 | Archiwizuje dokumentację medyczną w formie papierowej i elektronicznej | UK14 | Ćwiczenia | |
U44 | Prowadzi dokumentację dotyczącą swojej działalności | UK14 | Ćwiczenia | |
U51 | Potrafi ocenić zdolności wydzielnicze śliny | UK3 | Ćwiczenia | |
U52 | Prowadzi edukację zdrowotną dostosowaną do wieku pacjenta | UK16 | Ćwiczenia | |
U53 | Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych | UK16 | Ćwiczenia | |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy | UK16 | Ćwiczenia | |
U55 | Organizuje działania na rzecz zdrowia jamy ustnej w różnych środowiskach społecznych | UK16 | Ćwiczenia | |
U56 | Planuje różne formy i metody edukacji indywidualnej i grupowej w zakresie promocji zdrowia jamy ustnej | UK16 | Ćwiczenia | |
U57 | Dobiera różne formy edukacji zdrowotnej posługując się wiedzą z zakresu psychologii | UK16, UK22 | Ćwiczenia | |
U58 | Stosuje pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku i grupy pacjenta | UK16 | Ćwiczenia | |
U60 | Umie wyznaczyć podstawowe wskaźniki do oceny stanu zdrowia jamy ustnej | UK17 | Ćwiczenia | |
U61 | Ma umiejętność oceny i analizy zachowań prozdrowotnych pacjenta | UK17 | Ćwiczenia | |
U62 | Potrafi określić potrzeby zdrowotne i planować działania z zakresu profilaktyki chorób jamy ustnej | UK17 | Ćwiczenia | |
U63 | Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji | UK17 | Ćwiczenia | |
U64 | Określa wskazania i przeprowadza zabiegi higienizacyjne u pacjentów | UK9 UK17 | Ćwiczenia | |
U65 | Prowadzi różnymi metodami profilaktykę indywidualną i grupową dostosowaną do wieku pacjentów | UK17 | Ćwiczenia | |
U73 | Rozumie przydatności wiedzy z zakresu nadzoru sanitarno-epidemiologicznego | UK19 | Ćwiczenia |
|
U75 | Potrafi prawidłowo postępować w przypadku ekspozycji na choroby zakaźne w gabinecie stomatologicznym | UK19 | Ćwiczenia | |
U78 | Opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy | UK20 | Ćwiczenia | |
U83 | Student stosuje w praktyce zasady etyki zawodowej | UK23 | Ćwiczenia | |
U84 | Przestrzega praw pacjenta i tajemnicy lekarskiej | UK23 | Ćwiczenia | |
U86 | Potrafi zastosować podstawowe metody opisowe do opracowania danych z badań | UK25 | Ćwiczenia | |
U90 | Zna zasady pobierania, transportu i badania mikrobiologicznego próbek z jamy ustnej i ze środowiska oraz umie interpretować wyniki | UK27 | Ćwiczenia | |
U91 | Potrafi interpretować wyniki badań skażenia powietrza, powierzchni, leków, materiałów, narzędzi | UK27 | Ćwiczenia | |
U93 | Umie zastosować zasady pierwszej pomocy przedlekarskiej w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia | UK28 | Ćwiczenia | |
U94 | Współpracuje z lekarzem dentystą w czasie udzielania pierwszej pomocy | UK28 | Ćwiczenia | |
U95 | Posługuje się sprzętem do oceny wybranych parametrów życiowych | UK28 | Ćwiczenia | |
U98 | Posiada umiejętność identyfikowania kulturowych i społeczno-ekonomicznych uwarunkowań stylu życia i zachowań zdrowotnych | UK30 | Ćwiczenia | |
U104 | Udziela porad na temat racjonalnego odżywiania w celu zachowania zdrowia jamy ustnej | UK31 | Ćwiczenia | |
U105 | Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej poprzez odpowiedni sposób żywienia | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U106 | Potrafi zaplanować sposób żywienia i ułożyć jadłospis w przypadku chorób jamy ustnej | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U107 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia | UK17 UK31 | Ćwiczenia | |
U108 | Przedstawia wybrane problemy w formie ustnej lub pisemnej w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | UK32 | Ćwiczenia | |
U109 | Potrafi komunikować się z klientem/grupą społeczną w zakresie związanym ze specjalnością | UK32 | Ćwiczenia | |
U110 | Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej | UK32 | Ćwiczenia | |
U114 | Potrafi wykorzystać pakiet statystyczny do wykonania analiz statystycznych | UK25 | Ćwiczenia |
|
U115 | Potrafi przygotować pacjenta i instrumentarium do zabiegów endodontycznych | UK4 | Ćwiczenia |
|
Kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życi | KK1 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące .: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie kolegów |
K2 | Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów | KK2 | Ćwiczenia | |
K3 | Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro | KK3 | Ćwiczenia | |
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | Ćwiczenia | |
K5 | Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu | KK5 | Ćwiczenia | |
K6 | Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach | KK6 | Ćwiczenia | |
K7 | Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu | KK7 | Ćwiczenia | |
K8 | Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy | KK8 | Ćwiczenia |
Punkty ECTS | 26 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 350 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 0 | |
| godziny razem: 350 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 240 | |
| 30 | |
| 30 | |
| godziny razem:300 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | Tematyka |
W13, W14, W18, W19, U9, U10, U12, U14, U73, U83, U84, K1,K4, K5
W13, W14, W15, W17, W18, W19, W124, W125, U9, U10, U26, U30 , U34, U73, U75, U83, U84, U110, K1, K2, K4, K5, K8
W16, W17, W129, U12, U13, U14, U15, U73, U75, U91, K1, K2, K8
W29, W30, U9, U16, K1, K4, K5, K6, K8
W13, W14, W21, W22, W32, U32, U42, U43, U44, K1, K2, K5
W61, W62, W63, W64, W65, U54, U62, U64, U65, U104, U105, U106, U107, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7
W59, W60, W61, W62, W63, W64, W65, U28, U29, U54, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8
W61, W62, W63, W64, W65, U62, U64, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8
W18, W19, W20, W22, W28, W31, W32, W33, W34, W36, U11, U24, U28, U29, U38, U39, K1, K2
W1, W10, W12, W23, W24, W25, W26, W28, W34, W37, W38, W39, W40, W41, W54, W58, W97, W108, W131, U6, U18, U19, U20, U21, U22, U23, U36, U37, U51, U60, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K7, K8
W23, W24, W25, W26, U54, U60, U61, U62, U63, U98, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8
W61, W62, W63, W64, W65, U62, U65, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8
W6, W10, W12, W19, W20, W28, W37, W54, W97, W131, W132, U11, U24, U27, U28, U29, U36, U37, U38, U39, U90, U115, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W18, W19, W20, W31, W32, W33, W35, W36, W42, W43, W44, W45, U7, U11, U24, U27, U38, U39, U39 K1, K2
W1, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W42, W43, W44, W45, U6, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K7, K8
W12, W19, W20, W28, W35, W42, W44, U11, U24, U27, U29, U32, U38, U39, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W18, W19, W20, W37, W43, W46, W47, W48, W49, U4, U5, U6, U8, U11, U24, U25, U27, U31, U32, U34, K1, K2
W1, W9, W10, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W40, W46, W47, W48, W49, U11, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U27, U29, U32, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W9, W10, W12, W19, W20, W28, W40, W46, W47, W48, W49, U11, U24, U27, U29, U31, U32, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W18, W19, W20, W23, W28, W29, W37, W39, W40, W41, W52, W53, W54, W64, W132, U4, U5, U7, U8, U11, U13, U36, U37, U53, K1, K2
W1, W12, W23, W24, W26, W28, W37, W40, W41, W52, W53, W54, W107, W108, W110, W131, U6, U18, U19, U20, U21, U22, U23, U24, U36, U37, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W1, W12, W19, W20, W28, W40, W41, W52, W53, W54, W109, W110, W129, W132, U11, U24, U27, U35, U36, U90, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W18, W19, W20, W31, W32, W33, W34, W36, W97, W115, U11, U24, U27, U28, U29, U38, U39, U40, U115, K1, K3, K5, K6, K8
W1, W12, W23, W24, W25, W26, W28, W34, W37, W38, W39, W41, W54, W58, W97, W108, W115, W131, U23, U24, U36, U37, U40, U51, U60, U95, U108, U109, U110, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W8, W19, W20, W27, W28, W37, W38, W54, W97, W131, W132, U11, U24, U27, U28, U29, U36, U37, U38, U39, U40, U86, U90, U97, U114, U115, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W18, W19, W20, U24, U27, U28, U29, K1, K4, K8
W2, W7, W11, W12, W23, W24, W25, W26, W50, U2, U4, U5, U6, U8, U11, U18, U19, I20, U21, U22, U23, U36, U37, U52, U60, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9
W7, W11, W12, W24, W26, W28, W29, W30, W37, W41, W50, W53, W54, W60, W128, W129, U2, U4, U24, U28, U29, U35, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7
W63, W119, U11, U24, U29, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8
W108, W109, W110, U93, U94, U95, K1, K2, K3, K4, K6, K8 W62, W64, W65, U52, U53, U54, U55, U56, U57, U58, U62, U63, U65, U109, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K9
W18, W20, W108, W109, W129, W131, U9, U14, U35, U93, U94, U95, K4, K8 |
|
Literatura podstawowa: |
Samodzielna praca z pacjentem. Podręcznik dla asystentki lekarza. M. Szumska. Wydawnictwo Kapitał Ludzki. ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ
ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
ZAKŁAD ORTODONCJI 1.Karłowska I.:Zarys współczesnej ortodoncji. PZWL, Warszawa, 2016, wydanie IV. 2.Mielczarek A., Kowalik R., Najman M.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa, 2018, wydanie I. ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ 1. Barnett L.V, red. wyd. pol. Bladowski M.: Asystowanie w stomatologii. Podręcznik dla asyst i higienistek stomatologicznych. Elsevier Urban & Partner 2006, Wrocław 2006, wydanie I. 2. Bladowski M.: Technika pracy na 6 rąk w stomatologii ogólnej – wprowadzenie do tematyki spektrum zagadnień w postępowaniu klinicznym trzyosobowego zespołu stomatologicznego. dentonet.pl/site_media/files/edentico/pism/591/47_001.pdf. ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ
ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ 1.Pietruska M., Dolińska E., Pietruski J.: Regeneracja tkanek przyzębia. Wydawnictwo Kwintesencja, Warszawa 2017, wydanie I. 2. Górska R., Konopka T.: Periodontologia współczesna. Wydawnictwo Med Tour Press, Warszawa 2013, wydanie I. |
Literatura uzupełniająca: |
ZAKŁAD STOMATOLGII DZIECIĘCEJ
ZAKŁAD PROTETYKI STOMATOLOGICZNEJ
2. Majewski S. Pryliński M.: Materiały i technologie współczesnej protetyki stomatologicznej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013, wydanie I. ZAKŁAD ORTODONCJI
2.Koberska A., Janiszewska-Olszowska J., Ostrowska K. Ortodoncja dla higienistek stomatologicznyc. Elamed, Katowice 2016, wydanie I. ZAKŁAD CHIRURGII STOMATOLOGICZNEJ 1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. PZWL, Warszawa 2018, wydanie III. 2. Kryst L.: Chirurgia Szczękowo - Twarzowa. Red. L. Kryst, W-wa, PZWL 2012, wydanie V. ZAKŁAD STOMATOLOGII ZACHOWAWCZEJ 1.Bladowski M.: Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej. Wyd. Euro – Direct Media Sp z o.o. Gliwice 1999, wydanie I.
ZAKŁAD CHORÓB PRZYZĘBIA I BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ 1.Pietruska M., Pietruski J.: Periodontologiczno-implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2014, wydanie II. 2. Wolf H.F., Edith M., Rateitschak K.H.: Periodontologia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2006, wydanie I.
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
1. Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia materiału na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu - nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni 2. Dopuszczenie do zaliczenia - na podstawie zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. 3. Zaliczenie przedmiotu – zaliczenie pisemne lub ustne zgodnie z regulaminem dydaktycznym w zakładach prowadzących przedmiot. Studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe zaliczenia końcowego. |
Dr hab. n. med. Elżbieta Łuczaj-Cepowicz – koordynator przedmiotu