Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Medycyny Sądowej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Anna Niemcunowicz-Janica, dr hab. Michał Szeremeta, dr Iwona Ptaszyńska-Sarosiek | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne X | |||||||||||||||
Rok studiów | I □ II X III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 X 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Medycyna sądowa | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Przedmiot obejmuje wybrane elementy tanatologii z uwzględnieniem definicji śmierci, rodzajów i przyczyn zgonu oraz znamion śmierci. Omawiane są zmiany pośmiertne o charakterze rozkładowym oraz o charakterze utrwalającym, oględziny zwłok na miejscu zdarzenia oraz sekcja sądowo-lekarska w zależności od rodzaju zgonu wraz z omówieniem zasad pobierania materiału do badań. W części dotyczącej traumatologii sądowo-lekarskiej omawiane są obrażenia przyżyciowe, schyłkowe i pośmiertne, obrażenia powstałe w wyniku urazów zadanych narzędziem twardym, tępym, tępokrawędzistym oraz ostrym, tnącym, kłującym, a także szczególnie istotne zagadnienia w położnictwie, tj. zespół dziecka krzywdzonego, przemoc domowa i dzieciobójstwo. W części dotyczącej orzecznictwa sądowo-lekarskiego omawiane są przepisy dotyczące biegłych zawarte w kodeksie postępowania karnego i kodeksie postępowania cywilnego, formy orzeczeń lekarskich, ocena uszkodzeń ciała w postępowaniu cywilnym oraz punkty opinii karnej. Omawiane są przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu (art. 156 i 157 kk). Z zakresu alkohologii sądowo-lekarskiej omawiany jest zarys fizjologii przemian alkoholu w organizmie, metody jego oznaczania we krwi oraz badanie materiału sekcyjnego w kierunku obecności alkoholu. W części dotyczącej serohematologii sądowo-lekarskiej przedstawia się badania polimorfizmu DNA i zastosowanie w sprawach dotyczących spornego ojcostwa oraz w badaniu śladów biologicznych. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie podstawy hemogenetyki sądowej. | U.W21 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne (test jednokrotnego wyboru) | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie różnicowanie następstw urazu mechanicznego: obrażenia przyżyciowe, obrażenia schyłkowe, obrażenia pośmiertne. | U.W22 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne (test jednokrotnego wyboru) | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 25 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 25 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 45 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1,5 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | Charakterystyka medycyny sądowej. Rola medycyny sądowej w praktyce położniczej. Podstawy prawne czynności biegłych. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||
Tanatologia sądowo-lekarska. Definicja śmierci, rodzaje i przyczyn zgonu. Znamiona śmierci. Badanie pośmiertne. | W1, W2 | 4 | ||||||||||||||
Traumatologia sądowo-lekarska. Podział narzędzi. Obrażenia zadane narzędziami twardymi, tępymi, tępokrawędzistymi. | W1, W2 | 4 | ||||||||||||||
Traumatologia sądowo-lekarska. Obrażenia zadane narzędziami ostrymi, tnącymi, kończystymi. | W1, W2 | 4 | ||||||||||||||
Dzieciobójstwo. Zespół dziecka krzywdzonego. Przemoc domowa. | W1, W2 | 4 | ||||||||||||||
Wybrane rodzaje śmierci gwałtownej. Zaliczenie testowe zajęć. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. DiMaio V.J., DiMaio D.: Medycyna sądowa. Urban & Partner, Wrocław 2008. 2. Kała M., Wilk D., Wójcikiewicz J. (red.): Ekspertyza sądowa. Zagadnienia wybrane. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017. 3. Payne-James J., Jones R. (red.): Simpson. Medycyna sądowa. Wyd. 14. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021. | |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Teresiński G. (red.): Medycyna sądowa. Tom 1-3. PZWL, Warszawa 2019-2021. | |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie pisemne po ukończeniu zajęć - test jednokrotnego wyboru. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia, przygotowanie samodzielne tematów zaległych. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wykładach + zaliczenie ewentualnych nieobecności. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu należy udzielić prawidłowej odpowiedzi na min. 60% pytań w teście zaliczeniowym. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 25.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. Michał Szeremeta | |||||||||||||||