Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus .
  • Ostatnia zmiana 28.09.2022 przez Zakład Medycyny Sądowej

    Sylabus

     

                                                                                                                  Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki    □ praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Medycyny Sądowej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Anna Niemcunowicz-Janica, dr hab. Michał Szeremeta, dr Iwona Ptaszyńska-Sarosiek

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  □   II stopnia (magisterskie) X     jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X   niestacjonarne X

    Rok studiów

    I □    II   X    III □   I V □   V □         

    Semestr studiów:

    1   □   2 □    3 X   4 □   5 □   6 □ 7   □   8 □    9  □   10 □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Medycyna sądowa

    Język wykładowy

    polski   X     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Przedmiot obejmuje wybrane elementy tanatologii z uwzględnieniem definicji śmierci, rodzajów i przyczyn zgonu oraz znamion śmierci. Omawiane są zmiany pośmiertne o charakterze rozkładowym oraz o charakterze utrwalającym, oględziny zwłok na miejscu zdarzenia oraz sekcja sądowo-lekarska w zależności od rodzaju zgonu wraz z omówieniem zasad pobierania materiału do badań.  W części dotyczącej traumatologii sądowo-lekarskiej omawiane są obrażenia przyżyciowe, schyłkowe i pośmiertne, obrażenia powstałe w wyniku urazów zadanych narzędziem twardym, tępym, tępokrawędzistym oraz ostrym, tnącym, kłującym, a także szczególnie istotne zagadnienia w położnictwie, tj. zespół dziecka krzywdzonego, przemoc domowa i dzieciobójstwo. W części dotyczącej orzecznictwa sądowo-lekarskiego omawiane są przepisy dotyczące biegłych zawarte w kodeksie postępowania karnego i kodeksie postępowania cywilnego, formy orzeczeń lekarskich, ocena uszkodzeń ciała w postępowaniu cywilnym oraz punkty opinii karnej. Omawiane są przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu (art. 156 i 157 kk). Z zakresu alkohologii sądowo-lekarskiej omawiany jest zarys fizjologii przemian alkoholu w organizmie, metody jego oznaczania we krwi oraz badanie materiału sekcyjnego w kierunku obecności alkoholu. W części dotyczącej serohematologii sądowo-lekarskiej przedstawia się badania polimorfizmu DNA i zastosowanie w sprawach dotyczących spornego ojcostwa oraz w badaniu śladów biologicznych.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie podstawy hemogenetyki sądowej.

    U.W21

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne (test jednokrotnego wyboru)

    W2

    Zna i rozumie różnicowanie następstw urazu mechanicznego: obrażenia przyżyciowe, obrażenia schyłkowe, obrażenia pośmiertne.

    U.W22

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne (test jednokrotnego wyboru)

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    25

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    25

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    45

    Liczba punktów ECTS

    1,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Charakterystyka medycyny sądowej. Rola medycyny sądowej w praktyce położniczej. Podstawy prawne czynności biegłych.

    W1, W2

    2

    Tanatologia sądowo-lekarska. Definicja śmierci, rodzaje i przyczyn zgonu. Znamiona śmierci. Badanie pośmiertne.

    W1, W2

    4

    Traumatologia sądowo-lekarska. Podział narzędzi. Obrażenia zadane narzędziami twardymi, tępymi, tępokrawędzistymi.

    W1, W2

    4

    Traumatologia sądowo-lekarska. Obrażenia zadane narzędziami ostrymi, tnącymi, kończystymi.

    W1, W2

    4

    Dzieciobójstwo. Zespół dziecka krzywdzonego. Przemoc domowa.

    W1, W2

    4

    Wybrane rodzaje śmierci gwałtownej. Zaliczenie testowe zajęć.

    W1, W2

    2

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. DiMaio V.J., DiMaio D.: Medycyna sądowa. Urban & Partner, Wrocław 2008.

    2. Kała M., Wilk D., Wójcikiewicz J. (red.): Ekspertyza sądowa. Zagadnienia wybrane. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017.

    3. Payne-James J., Jones R. (red.): Simpson. Medycyna sądowa. Wyd. 14. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Teresiński G. (red.): Medycyna sądowa. Tom 1-3. PZWL, Warszawa 2019-2021.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie pisemne po ukończeniu zajęć - test jednokrotnego wyboru.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia. 

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia, przygotowanie samodzielne tematów zaległych.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wykładach + zaliczenie ewentualnych nieobecności.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu należy udzielić prawidłowej odpowiedzi na min. 60% pytań w teście zaliczeniowym.

    Data opracowania sylabusa: 25.07.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. Michał Szeremeta