SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Biologia Molekularna | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej | |
e-mail jednostki | zkbm@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Wykłady – 5h Seminaria – 10h | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem nauczania biologii molekularnej jest wyjaśnienie studentom kierunku lekarskiego podstawowych zasad przechowywania i realizacji informacji genetycznej w komórkach, a także udziału genów w patologii. Studenci powinni poznać i posługiwać się podstawowymi terminami stosowanymi w biologii molekularnej, znać podstawy budowy i funkcjonowania genów, genomów i transkryptomów komórki, zapoznać się z podstawowymi technikami analizy genomów i manipulowania genami oraz praktycznie wykorzystywać zdobytą wiedzę. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu (w formie on-line na platformie BlackBoard) - prezentacje przygotowane przez studentów na zajęcia seminaryjne (on-line) - dyskusje podczas studenckich prezentacji - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - konsultacje prowadzone 2 razy w czasie trwania zajęć seminaryjnych (poniedziałki II i V tygodni kursu) oraz organizowane w indywidualnych przypadkach w celu pomocy przygotowania przez studenta prezentacji | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczne zatrudnione w Zakładzie | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr. n. biol. Oksana Kowalczuk |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardem kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
BW13 | Zna funkcje nukleotydów w komórce, struktury I i II-rzędowe DNA i RNA oraz strukturę chromatyny | Wykład Seminarium | Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania - prezentacja
Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe
| |
BW14 | Zna funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu. Opisuje procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek. Zna koncepcję regulacji ekspresji genów | Wykład Seminarium | ||
CW4 | Zna i rozumie molekularne podłoże mutagenezy | Wykład Seminaruim | ||
CW9 | Zna podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe | Seminarium | ||
CW10 | Określa korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO); | Seminarium | ||
BW19 | Posiada podstawową wiedzę na temat komórek macierzystych i ich zastosowania w medycynie | seminarium | ||
umiejętności | ||||
| ||||
BU8 | posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: elektroforeza białek i kwasów nukleinowych; | Seminarium | Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania - prezentacja Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - dyskusja w czasie zajęć | |
BU10 | korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi; | Seminarium | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Wykład Seminaruim | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć | |
K7 | Korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K8 | Formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 5 | |
|
| |
| 10 | |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem:17 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
| 5 | |
| 8 | |
| godziny razem: 13 | |
Treści programowe przedmiotu | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
1. BW13, BW14
2.BW14
3.BW14, CW4, CW10
4.CW9,
| Budowa genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody ich badań. Ekspresja genów oraz degradacja produktów ekspresji genów.
Mechanizmy zapewniające stałość i zmienność genomów (replikacja DNA, rekombinacja genetyczna, uszkodzenie i naprawa DNA, mutageneza), mechanizmy molekularne lekooporności nabytej Diagnostyka molekularna i podstawowe techniki manipulowania kwasami nukleinowymi. GMO |
Literatura podstawowa: |
1.
2. |
Literatura uzupełniająca: |
1. L.R. Bradley, Johnson D.R., Pober B.R. Genetyka Medyczna. Wyd. Lekarskie PZWL 2014 2. J. Buchowich. Biotechnologia Molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Dopuszczenie do zaliczenia końcowego na podstawie obecności i aktywności na wykładach oraz zajęciach seminaryjnych ocenianych na każdym zajęciu poprzez ocenę przygotowanej przez studenta prezentacji oraz przeprowadzenia krótkich testów. W razie usprawiedliwionej nieobecności przygotowanie prezentacji z tematu opuszczonego zajęcia. Nieobecność na więcej niż 50% zajęć stanowi kryterium do niedopuszczenia do zaliczenia przedmiotu |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)