Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 28.02.2024 przez Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej

    Sylabus

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Biologia Molekularna

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej

    e-mail jednostki

    zkbm@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II £ III £ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Wykłady – 5h

    Seminaria – 10h

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem nauczania biologii molekularnej jest wyjaśnienie studentom kierunku lekarskiego podstawowych zasad przechowywania i realizacji informacji genetycznej w komórkach, a także udziału genów w patologii. Studenci powinni poznać i posługiwać się podstawowymi terminami stosowanymi w biologii molekularnej, znać podstawy budowy i funkcjonowania genów, genomów i transkryptomów komórki, zapoznać się z podstawowymi technikami analizy genomów i manipulowania genami oraz praktycznie wykorzystywać zdobytą wiedzę.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu (w formie on-line na platformie BlackBoard)

    - prezentacje przygotowane przez studentów na zajęcia seminaryjne (on-line)

    - dyskusje podczas studenckich prezentacji

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - konsultacje prowadzone 2 razy w czasie trwania zajęć seminaryjnych (poniedziałki II i V tygodni kursu) oraz organizowane w indywidualnych przypadkach w celu pomocy przygotowania przez studenta prezentacji

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczne zatrudnione w Zakładzie

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr. n. biol. Oksana Kowalczuk

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze standardem kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    BW13

    Zna funkcje nukleotydów w komórce, struktury I i II-rzędowe DNA i RNA oraz strukturę chromatyny

    Wykład

    Seminarium

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

    - prezentacja

     

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

     

    BW14

    Zna funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu. Opisuje procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek. Zna koncepcję regulacji ekspresji genów

    Wykład

    Seminarium

    CW4

    Zna i rozumie molekularne podłoże mutagenezy

    Wykład

    Seminaruim

    CW9

    Zna podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe

    Seminarium

    CW10

    Określa korzyści i zagrożenia wynikające z obecności w ekosystemie organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO);

    Seminarium

    BW19

    Posiada podstawową wiedzę na temat komórek macierzystych i ich zastosowania w medycynie

    seminarium

    umiejętności

     

    BU8

    posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: elektroforeza białek i kwasów nukleinowych;

    Seminarium

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

    - prezentacja

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - dyskusja w czasie zajęć

    BU10

    korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi;

    Seminarium

    kompetencje społeczne

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    Wykład

    Seminaruim

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K7

    Korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    Formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

         

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem:17

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    8

     

    godziny razem: 13

       

     

    Treści programowe przedmiotu

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. BW13, BW14

     

    2.BW14

     

     

    3.BW14, CW4, CW10

     

     

     

    4.CW9,

     

    Budowa genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody ich badań.

    Ekspresja genów oraz degradacja produktów ekspresji genów.

     

    Mechanizmy zapewniające stałość i zmienność genomów (replikacja DNA, rekombinacja genetyczna, uszkodzenie i naprawa DNA, mutageneza), mechanizmy molekularne lekooporności nabytej

    Diagnostyka molekularna i podstawowe techniki manipulowania kwasami nukleinowymi. GMO

     

    Literatura podstawowa:

    1. 

    1. Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy. pod red G. Drewy i T. Ferenca. Urban & Partner, Wrocław 2007
    2. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ, White RL.: Genetyka medyczna. CZELEJ Sp. z o.o., Lublin 2000
    3. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. pod red. J Bala PWN, Warszawa 2006
    4. Genetyka medyczna. Notatki z wykładów. Pod red. T. Mazurczaka. PZWL, 2006

    2. 

    Literatura uzupełniająca:

    1. L.R. Bradley, Johnson D.R., Pober B.R. Genetyka Medyczna. Wyd. Lekarskie PZWL 2014

    2. J. Buchowich. Biotechnologia Molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Dopuszczenie do zaliczenia końcowego na podstawie obecności i aktywności na wykładach oraz zajęciach seminaryjnych ocenianych na każdym zajęciu poprzez ocenę przygotowanej przez studenta prezentacji oraz przeprowadzenia krótkich testów. W razie usprawiedliwionej nieobecności przygotowanie prezentacji z tematu opuszczonego zajęcia. Nieobecność na więcej niż 50% zajęć stanowi kryterium do niedopuszczenia do zaliczenia przedmiotu

     

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)