Plan zajęć 2024-2025 – semestr zimowy
| Poniedziałek
| Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
Waszyngtona 15A | 8.00-11.45 IV rok Gr 14NS 8.00-11.45. III rok Gr.11 12.00-15.00 II rok Gr 13 NS 12.00-15.45 III rok Gr12 NS 15.00-18.45 III rok 13 NS 16.00-19.00 II rok Gr 6 | 8.00-11.45 IV rok Gr3 8.00-11.45 V rok Gr 14 NS 14.30-18.15 III rok Gr 9 14.45-18.30 IV rok Gr.12
| 8.00-11.45 IV rok Gr4 Gr 7 12.00-15.45 V rok Gr 10 12.00-15.00 II rok Gr 10 16.15-20.00 III rok Gr8 16.00-19.00 II rok Gr3 Higiena stomatologiczna grupa 1 16-19.00 | 8.00-11.45 V rok Gr 7 8.00-11.45 IV rok Gr 9 12.00-15.45 V rok Gr 3 14.15-18.00 IV rok Gr 11 | 8.00-11.45 V rok Gr 11 8.00-11.00 II rok Gr8
12.00-15.45 V rok Gr 5 Gr 16 NS
|
M. Skłodowskiej-Curie 24A | 8.00-11.45 IV rok Gr 13 8.00-11.45 II rok Gr 7 12.00-15.00 II rok Gr 14 11.15-15.00 III rok Gr10 15.00-18.45 III rok Gr 7 Gr 14 | 8.00-11.45 IV rok Gr 1 Gr 2 12.00-15.45 V rok Gr 13 Gr 12 16.00-19.00 II rok Gr 11 Gr 12 | 8.00-11.45 IV rok Gr 6 Gr 5 12.00-15.00 II rok Gr 9 12.00-15.45 IV rok Gr 8 16.00-19.00 II rok Gr4 Gr 5 | 8.00-11.45 V rok Gr 8 8.00-11.45 IV rok Gr 10
12.00-15.45 V rok Gr 1 Gr 2 16.00-19.00 II rok Gr1 Gr2
| 8.00-11.45 V rok Gr 4 Gr 9
12.00-15.45 V rok Gr 6 Gr 15 NS
|
*Higiena stomatologiczna- 5 ćwiczeń samodzielnych i 6 ćwiczeń jako asysta, czyli po 5 ćwiczeniach grupa przechodzi do CDS
Godziny konsultacji dla kierunku Lekarsko dentystycznego
Asystent/Adiunkt | Dzień, godz. , miejsce |
Prof. zw.dr hab. Anna Zalewska | czwartek 12.00 -13.00 blok M |
Dr n.med. Urszula Kołodziej | Wtorek 11.00-12.00 CDS |
Dr n.med. Anna Klimiuk | Wtorek 11.45-12.45 Blok M |
Dr n. med. Magdalena Choromańska | Piątek 15:45-16:45 CDS |
Dr n.med. Paula Kostecka – Sochoń | wtorek 13.30-14.30 Blok M |
Dr n.med. Agnieszka Kossakowska | Wtorek 15.00-16.00 Blok M |
Dr n. med. Julita Szulimowska | Środa 15.00-16.00 CDS |
Dr n.med. Maria Balunowska | Wtorek 15.00-16.00 CDS |
Dr n.med. Marta Barzał-Nowosielska | Środa 11.00-12.00 Blok M |
Dr n. med. Katarzyna Morawska | Poniedziałek 11.45-12.45 Blok M |
Dr n. med. Anna Skutnik-Radziszewska | Poniedziałek 15.00-16.00 CDS |
Lek. stom. Anna Kotowska-Rodziewicz | Czwartek 11.00-12.00 CDS |
Lek. stom. Joanna Zdanowicz-Wiloch | Środa 11.45-12.45 CDS |
Lek. stom. Sara Zięba | Środa 15.00-16.00 CDS |
|
|
Lek.stom. Virginia Lis | Piątek 11.00 -12.00 CDS
|
Lek.stom. Stanisław Krokosz | Środa 19.00 - 20.00 BlokM
|
Lek.stom. Anna Danilczuk | środa 12.00 - 13.00 Blok M |
Uwaga
Prosimy starostów poszczególnych lat o podanie numerów grup , w których znajdują się osoby leworęczne. Informację proszę wysłać na adres Zakładu Stomatologii Zachowawczej : stomzach@umb.edu.pl
Uwaga studenci !
Prosimy o przyniesienie na 1 zajęcia :
IV rok - 1 zęba jednokanałowego z zachowaną koroną
V rok - 1 zęba trzonowego ( wielokanałowego ) z zachowaną koroną
Sylabusy na cykle kształcenia rozpoczynające się w roku akademickim 2019/2020; 2020/2021; 2021/2022; 2022/2023; 2023/2024 2024/2025 znajduja się na stronie : https://www.umb.edu.pl/s,21703/Sylabusy
SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Stomatologia zachowawcza i endodoncją | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Stomatologii Zachowawczej | |
e-mail jednostki | stomzach@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Kierunek lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne █ niestacjonarne █ | |
Język przedmiotu | polski █ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy █ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II █ III █ IV █V █VI £ | 1 £ 2 £ 3 █ 4 █ 5 █ 6 █ 7 █ 8 █ 9 █ 10 █ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Stomatologia zachowawcza przedkliniczna, endodoncja przedkliniczna- realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 35h + 170h + 175h + 140h (w tym on-line): II r. 12 wykłady, 23 seminaria III r. 20 wykłady, 150 ćwiczenia IV r. 20 wykłady, 145 ćwiczenia, 10 seminaria V r. 140 ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Promocja zdrowia i profilaktyka chorób jamy ustnej. Diagnostyka patologii tkanek twardych zębów, miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Nauczanie praktyczne : leczenie próchnicy zębów i leczenie endodontyczne. Zwalczanie lęku i bólu. | |
Metody dydaktyczne
| - wykłady - konsultacje - dyskusja - prezentacja ustna - zajęcia praktyczne - seminaria - analiza literatury | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej. Doktoranci realizujący obowiązek dydaktyczny w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej. | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | II r. lek. stom. Sara Zięba III r. dr n.med. Anna Skutnik- Radziszewska IV r. dr n.med. Paula Kostecka V r. dr n. med. Katarzyna Morawska Koordynator dydaktyki : dr n. med. Urszula Kołodziej |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
C.W36 | zna podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego | wykłady ćwiczenia seminaria | Metody podsumowujące: II rok – kolokwium końcowe w formie testu, zaliczenie opisów 5 zdjęć RTG związanych z diagnostyką próchnicy III rok- – roczne zaliczenie testowe (40 pytań - wybór z 5odpowiedzi ) IV rok -– roczne zaliczenie testowe (40 pytań - wybór z 5. odpowiedzi) V rok- egzamin testowy- (60 pytań – wybór z 5 odpowiedzi) -egzamin praktyczny na zakończenie przedmiotu
Metody formujące: 1. Obserwacja pracy studenta. 2. Ocena przygotowania studenta do zajęć 3. Zaliczenie poszczególnych czynności 4. Dyskusja w czasie zajęć 5. Zaliczenia cząstkowe w formie ustnej lub pisemnej | |
C.W38 | zna podstawowe procedury kliniczne w profilaktyce próchnicy | |||
F.W1. | Zna fazy rozwoju uzębienia, normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm oraz zmienność anatomiczno-funkcjonalną na różnych etapach życia osobniczego | |||
F.W2 | Zna zasady profilaktyki stosowanej w chorobach narządu żucia | |||
F.W5 | Zna zasady postępowania w przypadku chorób miazgi i zmineralizowanych tkanek zębów | |||
F.W6 | Zna zasady postępowania w przypadku chorób tkanek okołowierzchołkowych i infekcji zębopochodnych | |||
F.W7 | Zna morfologię jam zębowych i zasady leczenia endodontycznego |
| ||
F.W8 | zna zalety i ograniczenia leczenia stomatologicznego w powiększeniu | |||
F.W9 | zna zasady stosowania instrumentarium, materiałów i środków farmakologicznych w leczeniu stomatologicznym | |||
F.W13 | zna zasady postępowania w przypadku urazów zębów i kości szczęk | |||
F.W15 | Zna wskazania i przeciwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii | |||
F.W16 | Zna przyczyny powikłań chorób układu stomatognatycznego i zasady ich eliminacji | |||
F.W17 | zna diagnostykę różnicową bólu jamy ustnej i twarzy | |||
F.W20 | zna zasady znoszenia bólu w praktyce stomatologicznej z uwzględnieniem odpowiednich środków i metod znieczulania | |||
F.W26 | Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia pacjenta | |||
F.W27 | Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób ogólnoustrojowych lub stosowanych terapii na jamę ustną | |||
F.W28 | Zna i rozumie specyfikę opieki stomatologicznej nad pacjentem obciążonym chorobą ogólnoustrojową i zasady współpracy z lekarzem prowadzącym chorobę | |||
F.W29 | zna zagadnienie opieki stomatologicznej nad pacjentem z nowotworem głowy lub szyi przed, w trakcie i po leczeniu onkologicznym | |||
umiejętności | ||||
C.U10 | umie dobrać właściwe narzędzia do zabiegu stomatologicznego | ćwiczenia seminaria |
| |
F.U1 | Potrafi zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z pacjentem lub jego rodziną z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji | Metody podsumowujące|: 1.Ocena realizacji zleconych zadań 2. Wykonanie normy procedur leczniczych 3. Egzamin praktyczny polegający na badaniu i leczeniu pacjenta.
Metody formujące: 1.Obserwacja pracy studenta. 2. Ocena przygotowania studenta do zajęć 3. Zaliczenie poszczególnych czynności 4. Dyskusja w czasie zajęć | ||
F.U2 | umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich liczbę i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami, oraz odpowiednio je stosować | |||
F.U3 | umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne, w tym oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety i wady, spodziewane wyniki odległe i konsekwencje wynikające z tych decyzji oraz uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta | |||
F.U4 | umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia jamy ustnej, objawy występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omówić je z pacjentem, a także sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej | |||
F.U5 | umie rozpoznać podczas badania pacjenta zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty"; | |||
F.U6 | Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta | |||
F.U8 | umie prowadzić dokumentację medyczną, wystawiać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne | |||
F.U9 | Potrafi zlecać badania dodatkowe i interpretować ich wyniki oraz zaplanować konsultacje | |||
F.U10 | Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania określonego zabiegu stomatologicznego. | |||
F.U11 | Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk | |||
F.U12 | Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych | |||
F.U14 | umie stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne metody znoszenia bólu związanego z zabiegiem stomatologicznym oraz lęku i stresu stomatologicznego |
| ||
F.U15 | Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii | |||
F.U18 | umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej |
| ||
F.U19 | umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby tkanek zmineralizowanych | |||
F.U23 | umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia | |||
F.U30 | umie ustalić plan leczenia w złożonych przypadkach chorób tkanek układu stomatognatycznego | |||
F.U31 | umie interpretować wyniki badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej | |||
H.U1 | umie zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji | |||
H.U2 | umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie stomatologiczne | |||
H.U3 | umie komunikować się z pacjentem i jego rodziną | |||
H.U4 | umie zlecać badania dodatkowe i konsultacje specjalistyczne | |||
H.U5 | umie interpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych oraz badań histopatologicznych wykonanych ze wskazań stomatologicznych | |||
H.U10 | umie dobierać leki ze wskazań stomatologicznych z uwzględnieniem ich interakcji oraz działań niepożądanych | |||
H.U11 | umie organizować pracę w gabinecie stomatologicznym zgodnie z zasadami ergonomii i koordynować współpracę w zespole stomatologicznym | |||
H.U12 | umie posługiwać się instrumentarium stomatologicznym | |||
H.U13 | umie przeprowadzić diagnostykę różnicową bólu jamy ustnej i twarzy | |||
H.U14 | umie ustalić wskazania do badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej i interpretować ich wyniki | |||
H.U15 | umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby tkanek twardych zębów stałych | |||
H.U16 | umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby miazgi zębów stałych i tkanek okołokorzeniowych | |||
H.U17 | umie diagnozować wady rozwojowe zębów i określić potrzeby leczenia specjalistycznego | |||
H.U18 | umie zdiagnozować i przeprowadzić postępowanie lecznicze w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałych, w tym udzielić pierwszej pomocy, skierować do odpowiedniego lekarza specjalisty, leczyć uszkodzenia nieskomplikowane | |||
H.U19 | umie planować i wykonywać profilaktyczne zabiegi stomatologiczne, prowadzić edukację prozdrowotną, w szczególności w zakresie jamy ustnej | |||
umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej | ||||
H.U21 | umie opracowywać proste programy z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej | |||
H.U30 | umie ocenić prawidłowe i nieprawidłowe czynności narządu żucia | |||
H.U35 | umie wykonać wewnątrzustne znieczulenie powierzchniowe, nasiękowe i przewodowe | |||
H.U46 | umie rozpoznawać objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej | |||
H.U51 | umie zaplanować profilaktykę antybiotykową u pacjentów ze współistniejącymi chorobami ogólnoustrojowymi | |||
H.U52 | umie przygotować pacjenta do zabiegu stomatologicznego | |||
umie unieruchomić zęby |
| |||
H.U55 | umie rozpoznawać i leczyć wybrane choroby błony śluzowej jamy ustnej | |||
H.U57 | umie prowadzić edukację i profilaktykę onkologiczną ukierunkowaną na nowotwory głowy i szyi | |||
H.U58 | umie przeprowadzić minimalną interwencję antynikotynową | |||
H.U66 | umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia i im zapobiegać | |||
H.U68 | umie przeprowadzić leczenie stomatologiczne u pacjenta z niepełnosprawnością | |||
H.U72 | umie planować zabiegi w stomatologii estetycznej | |||
H.U73 | umie prowadzić dokumentację medyczną pacjenta | |||
H.U74 | umie orzekać o czasowej niezdolności do pracy z przyczyn stomatologicznych oraz wystawiać związane z tym zaświadczenia lekarskie | |||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną. | ćwiczenia | Metody podsumowujące|: Ocena ciągła przez nauczyciela. Metody formujące: Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego zajęcia sposobu współpracy i komunikacji student-student oraz student – pacjent | |
K2 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K3 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K4 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
Punkty ECTS | 3 +9+9+10 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 52 | |
| 435 | |
| 33 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 520 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 120 | |
| 120 | |
| 180 | |
| godziny razem: 420 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
F.U1, F.U2, F.U6, F.U9, F.U8, H.U1, H.U2, H.U3, H.U4, H.U5 | Badanie przedmiotowe pacjenta. |
F.W2, F.W22, F.W26, F.W27, F.W28, F.W29, H.U 51, H.U57 | Objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej i postępowanie profilaktyczno-lecznicze u pacjentów z chorobami ogólnoustrojowymi. Postępowanie profilaktyczno- lecznicze z pacjentem z niepełnosprawnością. |
F.W4, F.W5, F.U18, H.U20 | Postępowanie profilaktyczno-lecznicze w chorobie próchnicowej zębów i ubytkach niepróchnicowego pochodzenia, chorobach miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Określenie ryzyka próchnicy, ocena epidemiologiczna – wskaźniki. Higiena jamy ustnej – środki i metody utrzymania prawidłowej higieny. Kontrola higieny jamy ustnej. Rola śliny w patofizjologii chorób jamy ustnej. Niekonwencjonalne metody leczenia próchnicy. |
F.W14, F.W16 | Etiopatogeneza próchnicy, chorób miazgi i zapaleń tkanek okołowierzchołkowych. |
F.W17, F.W20, F.U14 , H.U13, H.U18, H.U53 | Metody farmakologicznego znoszenia bólu i lęku – środki i techniki znieczulenia miejscowego. powikłania po znieczuleniu miejscowym. |
F.W7, H.U16, H.U18, H.U53, H.U46, F.W13 | Postępowanie terapeutyczne w chorobie próchnicowej. Zastosowanie metod tradycyjnych i małoinwazyjnych. Materiały do wypełnień ubytków tkanek twardych w zębach stałych. Choroby miazgi: symptomatologia i diagnostyka endodontyczna.Diagnozowanie i leczenie zaburzeń zwarciowych jako profilaktyka chorób miazgi, chorób przyzębia, chorób SSŻ. Leczenie biologiczne chorób miazgi. Leczenie endodontyczne - metody opracowania kanałów, leki stosowane w leczeniu endodontycznym. Nowoczesne materiały do wypełniania kanałów korzeniowych. Metody wypełniania kanałów korzeniowych. Klasyfikacja, diagnostyka i terapia urazowych uszkodzeń zębów dorosłych. |
F.W6, F.W7, F.U10, F.U11, H.U13, H.U14, H.U16 | Diagnostyka zapaleń tkanek okołowierzchołkowych, klasyfikacja. Symptomatologia endodontyczna – różnicowanie bólów endodontycznych z bólami innego pochodzenia np.bólami spowodowanymi zaburzeniami zwarcia i okluzji. Punkty spustowe, bóle rzutowane a bóle pochodzenia miazgowego. Antyseptyczne leczenie kanałowe: środki stosowane do odkażania kanału na wizycie, metody postępowania w stanach ostrych i przewlekłych. Powtórne leczenie endodontyczne Zespół endo-perio – klasyfikacja, metody postępowania. |
F.W7, F.W8, F.W9 | Endodontium i tkanki okołowierzchołkowe: morfologia i funkcje. Leczenie endodontyczne -dostęp do jamy zęba z uwzględnieniem anatomii jam zębowych, długość robocza zęba, zasady opracowania i wypełniania kanałów korzeniowych. Instrumentarium endodontyczne. Koferdam w endodoncji . Mikroskop zabiegowy w stomatologii zachowawczej |
F.W13, F.W15, H.U12, H.U72, C.W36 | Stomatologia estetyczna. Materiały i techniki do estetycznej odbudowy zębów przednich. Odbudowa zębów po leczeniu endodontycznym. Przyczyny przebarwień zębów. Wybielanie zębów –wskazania, przeciwwskazania, środki wybielające, metody wybielania |
F.W5, F.W14, F.U 11, F.U 12, F.W 16, F.U30 | Powikłania i postępowanie lecznicze w przypadku komplikacji w leczeniu choroby próchnicowej i terapii endodontycznej. Resorpcje patologiczne zębów. |
F.W26, F.W28, H.U51 | Zagadnienie choroby odogniskowej. Ogniska zakażenia w narządzie żucia- rodzaje, diagnostyka. Rola lekarza stomatologa w leczeniu choroby odogniskowej. Objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej. Biomarkery ślinowe chorób ogólnoustrojowych. |
F.U1,F.U2,F.U3, F.U4, F.U5, F.U6, F.U8, F.U9, F.U10, F.U18, F.U30, F.U31, H.U1, H.U2, H.U3, H.U4, H.U5, H.U14, H.U73, H.U74 | Badanie podmiotowe, przedmiotowe i badania dodatkowe, planowanie leczenia. Rentgenodiagnostyka: wskazania i przeciwwskazania do zdjęć rtg, skutki promieniowania jonizującego, elementy ochrony radiologicznej, rodzaje zdjęć stosowanych w stomatologii zachowawczej, rodzaje projekcji, opis rentgenogramu. Dokumentacja medyczna. Identyfikacja zachowań i objawów wskazujących na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, umiejętność sporządzenia notatki w dokumentacji medycznej oraz wszczęcia procedury "Niebieskiej Karty". |
C.W38, F.W2. F.U4, F.U18, H.U19, H.U20, H.U21, H.U57 | Postępowanie profilaktyczne w chorobie próchnicowej zębów. Rola płytki nazębnej w etiologii chorób jamy ustnej. Profilaktyka ognisk zębopochodnych. |
F.U19 | Usuwanie płytki nazębnej i kamienia nazębnego-środki, metody, techniki. |
F.W17, F.U18, F.U19. F.U23, F.U31, H.U2. H.U4, H.U5, H.U13-18, H.U55, H.U66 | Diagnostyka różnicowa schorzeń układu stomatognatycznego. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1.Stomatologia Zachowawcza z Endodoncją. Zarys Kliniczny pod red. Z. Jańczuka, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2008, 2014 2.Kariologia współczesna. Postępowanie kliniczne., pod red. D.Piątowskiej, Med. Tour Press, Warszawa 2004, 2009 3. Endodoncja wieku rozwojowego i dojrzałego pod redakcją Prof. Barańskiej - Gachowskiej, Prof . Lipskiego M., wydanie 3, Czelej |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Po cyklu ćwiczeń klinicznych odbywających się na III, IV rok odbywa zaliczenie końcowe w formie testu. Test obejmuje cały materiał teoretyczny, tzn. po 2 roku (wykłady i seminaria), po 3 roku: materiał z II i III roku, po 4 roku z II, III i IV roku studiów. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność i potwierdzona przez prowadzącego aktywność na ćwiczeniach klinicznych i seminariach, tj. wykonanie normy zabiegów praktycznych i zaliczenie materiału teoretycznego. Nie przewiduje się przyjęć klinicznych pacjentów w okresie wolnym ( ferie, wakacje ). Egzamin dyplomowy – egzamin praktyczny i testowy. Po zaliczeniu wszystkich przewidzianych programem zajęć z przedmiotu na II, III, IV i V roku oraz po uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu praktycznego student przystępuje do egzaminu dyplomowego w formie testu. W przypadku niezaliczenia testów/zaliczeń cząstkowych/ studentowi przysługuje możliwość jednokrotnej poprawy w terminie do 2 tygodni, przy założeniu jednoczasowej poprawy przez studentów danej grupy. W przypadku braku normy, braku zaliczeń wszystkich seminariów, nieusprawiedliwionej nieobecności na wykładach, seminariach i ćwiczeniach (zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim) student nie zostaje dopuszczony do zaliczenia, co jest równoznaczne z koniecznością poprawy roku. Nieobecność na ćwiczeniach – obowiązek usprawiedliwienia ( zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Odziałem Nauczania w Języku Angielskim ), odrobienia ćwiczeń i zaliczenia części teoretycznej w ciągu 2 tygodni u asystenta prowadzącego ćwiczenia ( dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione w ciągu roku akademickiego ). |
16.09.2024 r Prof.dr hab. n. med. Anna Zalewska
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)
SYLABUS
rok akademicki 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | ESTETYKA W STOMATOLOGII | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Stomatologii Zachowawczej Zakład Protetyki Stomatologicznej
| |
e-mail jednostki | stomzach@umb.edu.pl, protetyk@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7£ 8£ 9£ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu estetyki w stomatologii zachowawczej i protetyce | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 15 h - ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Zapoznanie się z aspektami estetyki wypełnień stałych, licówek, protez ruchomych i protez stałych | |
Metody dydaktyczne
| - prezentacja - opis przypadku - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Dr n. med. Katarzyna Morawska dr. n. med. Ewa Preferansof dr n med. Dorota Namiot | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Prof. dr hab. Anna Zalewska |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
F.W1 | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w celu odbudowy ubytków próchnicowych i braków zębowych | ćwiczenia | Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku |
F.W2 | zna wybrane zagadnienia z zakresu stomatologii zachowawczej i protetyki stomatologicznej będące wskazaniem do wykonania estetycznych uzupełnień stałych w stomatologii zachowawczej i stałych i ruchomych w protetyce stomatologicznej | ćwiczenia | |
F.W3 | zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania wypełnień stałych i uzupełnień protetycznych stałych i ruchomych | ćwiczenia | |
F.W20 | Zna zasady budowy i działanie uzupełnień protetycznych ruchomych i stałych i materiałów do wypełnień estetycznych | ćwiczenia | |
umiejętności | |||
F.U1 | Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | ćwiczenia | Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku |
F.U2 | Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta | ćwiczenia | |
F.U3 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie | ćwiczenia | |
F.U6 | Interpretuje wyniki badań dodatkowych | ćwiczenia | |
F.U7 | Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego | ćwiczenia | |
F.U11 | Zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas zabiegów stomatologicznych i po zabiegach stomatologicznych | ćwiczenia | |
F.U18 | Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego | ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | |||
K1 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | ćwiczenia | Metody podsumowujące - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć |
K2 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ćwiczenia | |
K3 | Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | ćwiczenia | |
K4 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | ćwiczenia |
Punkty ECTS | 0,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 15 | |
|
| |
| godziny razem: 15 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
|
|
|
data 07.09.2024 Dr n.med. Urszula Kołodziej
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
data 07.09.2024 Prof. dr hab. Anna Zalewska
data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu