Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności, harmonogramy, sylabusy.
  • Ostatnia zmiana 07.10.2024 przez Zakład Stomatologii Zachowawczej

    Aktualności, harmonogramy, sylabusy

       

                

    Plan zajęć 2024-2025 – semestr zimowy

     

    Poniedziałek

     

    Wtorek

    Środa

    Czwartek

    Piątek

    Waszyngtona 15A

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 14NS

    8.00-11.45. III rok

    Gr.11

    12.00-15.00 II rok

    Gr 13 NS

    12.00-15.45 III rok

    Gr12 NS

    15.00-18.45 III rok

    13 NS

    16.00-19.00 II rok

    Gr 6

    8.00-11.45 IV rok

    Gr3

    8.00-11.45 V rok

    Gr 14 NS

    14.30-18.15 III rok

    Gr 9

    14.45-18.30 IV rok

    Gr.12

     

    8.00-11.45 IV rok

    Gr4

    Gr 7

    12.00-15.45 V rok

    Gr 10

    12.00-15.00 II rok

    Gr 10

    16.15-20.00 III rok

    Gr8

    16.00-19.00 II rok

    Gr3

    Higiena stomatologiczna grupa 1

    16-19.00

    8.00-11.45 V rok

    Gr 7

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 9

    12.00-15.45 V rok

    Gr 3

    14.15-18.00 IV rok

    Gr 11

    8.00-11.45 V rok

    Gr 11

    8.00-11.00 II rok

    Gr8

     

    12.00-15.45 V rok

    Gr 5

    Gr 16 NS

     

    M. Skłodowskiej-Curie 24A

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 13

    8.00-11.45 II rok

    Gr 7

    12.00-15.00 II rok

    Gr 14

    11.15-15.00 III rok

    Gr10

    15.00-18.45 III rok

    Gr 7

    Gr 14

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 1

    Gr 2

    12.00-15.45 V rok

    Gr 13

    Gr 12

    16.00-19.00 II rok

    Gr 11

    Gr 12

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 6

    Gr 5

    12.00-15.00 II rok

    Gr 9

    12.00-15.45 IV rok

    Gr 8

    16.00-19.00 II rok

    Gr4

    Gr 5

    8.00-11.45 V rok

    Gr 8

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 10

     

    12.00-15.45 V rok

    Gr 1

    Gr 2

    16.00-19.00 II rok

    Gr1

    Gr2

     

    8.00-11.45 V rok

    Gr 4

    Gr 9

     

    12.00-15.45 V rok

    Gr 6

    Gr 15 NS

     

     

     

    *Higiena      stomatologiczna- 5 ćwiczeń samodzielnych i 6 ćwiczeń jako asysta, czyli po 5 ćwiczeniach grupa przechodzi do CDS

                                                                                         

     

    Godziny konsultacji dla kierunku Lekarsko dentystycznego

     

     

    Asystent/Adiunkt

    Dzień,  godz. , miejsce

    Prof. zw.dr hab. Anna Zalewska

    czwartek       12.00 -13.00 blok M

    Dr n.med. Urszula Kołodziej

    Wtorek          11.00-12.00 CDS

    Dr n.med. Anna Klimiuk

    Wtorek          11.45-12.45 Blok M

    Dr n. med. Magdalena Choromańska

    Piątek           15:45-16:45 CDS

    Dr n.med. Paula Kostecka – Sochoń

    wtorek          13.30-14.30 Blok M

    Dr n.med. Agnieszka Kossakowska

    Wtorek          15.00-16.00 Blok M

    Dr n. med. Julita Szulimowska

    Środa            15.00-16.00 CDS

    Dr n.med. Maria Balunowska

    Wtorek          15.00-16.00 CDS

    Dr n.med. Marta Barzał-Nowosielska

    Środa            11.00-12.00 Blok M

    Dr n. med. Katarzyna Morawska

    Poniedziałek  11.45-12.45 Blok M

    Dr n. med. Anna Skutnik-Radziszewska

    Poniedziałek  15.00-16.00 CDS

    Lek. stom. Anna Kotowska-Rodziewicz

    Czwartek        11.00-12.00 CDS

    Lek. stom. Joanna Zdanowicz-Wiloch

    Środa             11.45-12.45 CDS

    Lek. stom. Sara Zięba

    Środa             15.00-16.00 CDS

     

     

    Lek.stom. Virginia Lis

    Piątek               11.00 -12.00 CDS

     

    Lek.stom. Stanisław Krokosz

    Środa               19.00 - 20.00 BlokM

     

    Lek.stom. Anna Danilczuk środa              12.00 - 13.00 Blok M

         

                      

                                            

                                                                  Uwaga

     Prosimy starostów poszczególnych lat o podanie numerów grup , w których znajdują się osoby leworęczne. Informację proszę wysłać na adres Zakładu Stomatologii Zachowawczej : stomzach@umb.edu.pl                                                         

     

                                      Uwaga studenci !

                    Prosimy o przyniesienie na 1 zajęcia :

        II i III rok -  1 zęba trzonowego / przedtrzonowego z zachowaną koroną
                           1 zęba siecznego / kła z zachowaną koroną

     

       IV rok - 1 zęba jednokanałowego z zachowaną koroną

       V  rok - 1 zęba trzonowego ( wielokanałowego ) z zachowaną koroną

     

      Sylabusy na cykle kształcenia rozpoczynające się w roku akademickim 2019/2020; 2020/2021; 2021/2022; 2022/2023; 2023/2024  2024/2025 znajduja się na stronie : https://www.umb.edu.pl/s,21703/Sylabusy

                               

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Stomatologia zachowawcza i endodoncją

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Stomatologii Zachowawczej

    e-mail jednostki

    stomzach@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Kierunek lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne niestacjonarne

    Język przedmiotu

    polski angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II III IV V VI £

    1 £ 2 £ 3 4 5 6 7 8 9 10

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Stomatologia zachowawcza przedkliniczna, endodoncja przedkliniczna- realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    35h + 170h + 175h + 140h (w tym on-line):

    II r. 12 wykłady, 23 seminaria

    III r. 20 wykłady, 150 ćwiczenia

    IV r. 20 wykłady, 145 ćwiczenia, 10 seminaria

    V r. 140 ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Promocja zdrowia i profilaktyka chorób jamy ustnej. Diagnostyka patologii tkanek twardych zębów, miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Nauczanie praktyczne : leczenie próchnicy zębów i leczenie endodontyczne. Zwalczanie lęku i bólu.

    Metody dydaktyczne

     

    - wykłady

    - konsultacje

    - dyskusja

    - prezentacja ustna

    - zajęcia praktyczne

    - seminaria

    - analiza literatury

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej. Doktoranci realizujący obowiązek dydaktyczny w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej.

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    II r. lek. stom. Sara Zięba

    III r. dr n.med. Anna Skutnik- Radziszewska

    IV r. dr n.med. Paula Kostecka

    V r. dr n. med. Katarzyna Morawska

    Koordynator dydaktyki : dr n. med. Urszula Kołodziej

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    C.W36

    zna podstawowe procedury kliniczne rekonstrukcji tkanek twardych zębów i leczenia endodontycznego

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    Metody podsumowujące:

    II rok – kolokwium końcowe w formie testu, zaliczenie opisów 5 zdjęć RTG związanych z diagnostyką próchnicy

    III rok- – roczne zaliczenie testowe (40 pytań - wybór z 5odpowiedzi )

    IV rok -– roczne zaliczenie testowe (40 pytań - wybór z 5. odpowiedzi)

    V rok- egzamin testowy- (60 pytań – wybór z 5 odpowiedzi)

    -egzamin praktyczny na zakończenie przedmiotu

     

    Metody formujące:

    1. Obserwacja pracy studenta.

    2. Ocena przygotowania studenta do zajęć

    3. Zaliczenie poszczególnych czynności

    4. Dyskusja w czasie zajęć

    5. Zaliczenia cząstkowe w formie ustnej lub pisemnej

    C.W38

    zna podstawowe procedury kliniczne w profilaktyce próchnicy

    F.W1.

    Zna fazy rozwoju uzębienia, normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm oraz zmienność anatomiczno-funkcjonalną na różnych etapach życia osobniczego

    F.W2

    Zna zasady profilaktyki stosowanej w chorobach narządu żucia w tym onkologicznej

    F.W5

    Zna zasady postępowania w przypadku chorób miazgi i zmineralizowanych tkanek zębów

    F.W6

    Zna zasady postępowania w przypadku chorób tkanek okołowierzchołkowych i infekcji zębopochodnych

    F.W7

    Zna morfologię jam zębowych i zasady leczenia endodontycznego

     

    F.W8

    zna zalety i ograniczenia leczenia stomatologicznego w powiększeniu

    F.W9

    zna zasady stosowania instrumentarium, materiałów i środków farmakologicznych w leczeniu stomatologicznym

    F.W13

    zna zasady postępowania w przypadku urazów zębów i kości szczęk

    F.W15

    Zna wskazania i przeciwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii odtwórczej

    F.W16

    Zna przyczyny powikłań chorób układu stomatognatycznego i zasady ich eliminacji

    F.W17

    zna diagnostykę różnicową bólu jamy ustnej i twarzy

    F.W20

    zna zasady znoszenia bólu w praktyce stomatologicznej z uwzględnieniem odpowiednich środków i metod znieczulania

    F.W26

    Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia pacjenta

    F.W27

    Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób ogólnoustrojowych lub stosowanych terapii na jamę ustną

    F.W28

    Zna i rozumie specyfikę opieki stomatologicznej nad pacjentem obciążonym chorobą ogólnoustrojową i zasady współpracy z lekarzem prowadzącym chorobę ogólnoustrojową

    F.W29

    zna zagadnienie opieki stomatologicznej nad pacjentem z nowotworem głowy lub szyi przed, w trakcie i po leczeniu onkologicznym

    umiejętności

    C.U10

    umie dobrać właściwe narzędzia do zabiegu stomatologicznego

    ćwiczenia

    seminaria

     

    F.U1

    Potrafi zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z pacjentem lub jego rodziną z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji

    Metody podsumowujące|:

    1.Ocena realizacji

    zleconych zadań

    2. Wykonanie normy procedur leczniczych

    3. Egzamin praktyczny polegający na badaniu i leczeniu pacjenta.

     

    Metody formujące:

    1.Obserwacja pracy studenta.

    2. Ocena przygotowania studenta do zajęć

    3. Zaliczenie poszczególnych czynności

    4. Dyskusja w czasie zajęć

    F.U2

    umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich liczbę i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami, oraz odpowiednio je stosować

    F.U3

    umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne, w tym oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety i wady, spodziewane wyniki odległe i konsekwencje wynikające z tych decyzji oraz uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta

    F.U4

    umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia jamy ustnej, objawy występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omówić je z pacjentem, a także sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej

    F.U5

    umie rozpoznać podczas badania pacjenta zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty";

    F.U6

    Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta

    F.U8

    umie prowadzić dokumentację medyczną, wystawiać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne

    F.U9

    Potrafi zlecać badania dodatkowe i interpretować ich wyniki oraz zaplanować konsultacje

    F.U10

    Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania określonego zabiegu stomatologicznego.

    F.U11

    Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk

    F.U12

    Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych

    F.U14

    umie stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne metody znoszenia bólu związanego z zabiegiem stomatologicznym oraz lęku i stresu stomatologicznego

     

    F.U15

    Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii

    F.U18

    umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej

     

    F.U19

    umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby tkanek zmineralizowanych

    F.U23

    umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia

    F.U30

    umie ustalić plan leczenia w złożonych przypadkach chorób tkanek układu stomatognatycznego

    F.U31

    umie interpretować wyniki badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej

    H.U1

    umie zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji

    H.U2

    umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie stomatologiczne

    H.U3

    umie komunikować się z pacjentem i jego rodziną

    H.U4

    umie zlecać badania dodatkowe i konsultacje specjalistyczne

    H.U5

    umie interpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych oraz badań histopatologicznych wykonanych ze wskazań stomatologicznych

    H.U10

    umie dobierać leki ze wskazań stomatologicznych z uwzględnieniem ich interakcji oraz działań niepożądanych

    H.U11

    umie organizować pracę w gabinecie stomatologicznym zgodnie z zasadami ergonomii i koordynować współpracę w zespole stomatologicznym

    H.U12

    umie posługiwać się instrumentarium stomatologicznym

    H.U13

    umie przeprowadzić diagnostykę różnicową bólu jamy ustnej i twarzy

    H.U14

    umie ustalić wskazania do badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej i interpretować ich wyniki

    H.U15

    umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby tkanek twardych zębów stałych

    H.U16

    umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby miazgi zębów stałych i tkanek okołokorzeniowych

    H.U17

    umie diagnozować wady rozwojowe zębów i określić potrzeby leczenia specjalistycznego

    H.U18

    umie zdiagnozować i przeprowadzić postępowanie lecznicze w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałych, w tym udzielić pierwszej pomocy, skierować do odpowiedniego lekarza specjalisty, leczyć uszkodzenia nieskomplikowane

    H.U19

    umie planować i wykonywać profilaktyczne zabiegi stomatologiczne, prowadzić edukację prozdrowotną, w szczególności w zakresie jamy ustnej

    H.U20

    umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej

    H.U21

    umie opracowywać proste programy z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej

    H.U30

    umie ocenić prawidłowe i nieprawidłowe czynności narządu żucia

    H.U35

    umie wykonać wewnątrzustne znieczulenie powierzchniowe, nasiękowe i przewodowe

    H.U46

    umie rozpoznawać objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej

    H.U51

    umie zaplanować profilaktykę antybiotykową u pacjentów ze współistniejącymi chorobami ogólnoustrojowymi

    H.U52

    umie przygotować pacjenta do zabiegu stomatologicznego

    H.U53

    umie unieruchomić zęby

     

    H.U55

    umie rozpoznawać i leczyć wybrane choroby błony śluzowej jamy ustnej

    H.U57

    umie prowadzić edukację i profilaktykę onkologiczną ukierunkowaną na nowotwory głowy i szyi

    H.U58

    umie przeprowadzić minimalną interwencję antynikotynową

    H.U66

    umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia i im zapobiegać

    H.U68

    umie przeprowadzić leczenie stomatologiczne u pacjenta z niepełnosprawnością

    H.U72

    umie planować zabiegi w stomatologii estetycznej

    H.U73

    umie prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

    H.U74

    umie orzekać o czasowej niezdolności do pracy z przyczyn stomatologicznych oraz wystawiać związane z tym zaświadczenia lekarskie

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną.

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące|:

    Ocena ciągła przez nauczyciela.

    Metody formujące:

    Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego zajęcia sposobu współpracy i komunikacji student-student oraz student – pacjent

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K3

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

         

     

    Punkty ECTS

    3 +9+9+10

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    52

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    435

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    33

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 520

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    120

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    120

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    180

     

    godziny razem: 420

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    F.U1, F.U2, F.U6, F.U9, F.U8, H.U1, H.U2, H.U3, H.U4, H.U5

    Badanie przedmiotowe pacjenta.

    F.W2, F.W22, F.W26, F.W27, F.W28, F.W29, H.U 51, H.U57

    Objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej i postępowanie profilaktyczno-lecznicze u pacjentów z chorobami ogólnoustrojowymi. Postępowanie profilaktyczno- lecznicze z pacjentem z niepełnosprawnością.

    F.W4, F.W5, F.U18, H.U20

    Postępowanie profilaktyczno-lecznicze w chorobie próchnicowej zębów i ubytkach niepróchnicowego pochodzenia, chorobach miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Określenie ryzyka próchnicy, ocena epidemiologiczna – wskaźniki. Higiena jamy ustnej – środki i metody utrzymania prawidłowej higieny. Kontrola higieny jamy ustnej. Rola śliny w patofizjologii chorób jamy ustnej.

    Niekonwencjonalne metody leczenia próchnicy.

    F.W14, F.W16

    Etiopatogeneza próchnicy, chorób miazgi i zapaleń tkanek okołowierzchołkowych.

    F.W17, F.W20, F.U14 , H.U13, H.U18, H.U53

    Metody farmakologicznego znoszenia bólu i lęku – środki i techniki znieczulenia miejscowego. powikłania po znieczuleniu miejscowym.

    F.W7, H.U16, H.U18, H.U53, H.U46, F.W13

    Postępowanie terapeutyczne w chorobie próchnicowej. Zastosowanie metod tradycyjnych i małoinwazyjnych. Materiały do wypełnień ubytków tkanek twardych w zębach stałych.

    Choroby miazgi: symptomatologia i diagnostyka endodontyczna.Diagnozowanie i leczenie zaburzeń zwarciowych jako profilaktyka chorób miazgi, chorób przyzębia, chorób SSŻ. Leczenie biologiczne chorób miazgi. Leczenie endodontyczne - metody opracowania kanałów, leki stosowane w leczeniu endodontycznym. Nowoczesne materiały do wypełniania kanałów korzeniowych. Metody wypełniania kanałów korzeniowych. Klasyfikacja, diagnostyka i terapia urazowych uszkodzeń zębów dorosłych.

    F.W6, F.W7, F.U10, F.U11, H.U13, H.U14, H.U16

    Diagnostyka zapaleń tkanek okołowierzchołkowych, klasyfikacja. Symptomatologia endodontyczna – różnicowanie bólów endodontycznych z bólami innego pochodzenia np.bólami spowodowanymi zaburzeniami zwarcia i okluzji. Punkty spustowe, bóle rzutowane a bóle pochodzenia miazgowego. Antyseptyczne leczenie kanałowe: środki stosowane do odkażania kanału na wizycie, metody postępowania w stanach ostrych i przewlekłych. Powtórne leczenie endodontyczne

    Zespół endo-perio – klasyfikacja, metody postępowania.

    F.W7, F.W8, F.W9

    Endodontium i tkanki okołowierzchołkowe: morfologia i funkcje.

    Leczenie endodontyczne -dostęp do jamy zęba z uwzględnieniem anatomii jam zębowych, długość robocza zęba, zasady opracowania i wypełniania kanałów korzeniowych. Instrumentarium endodontyczne. Koferdam w endodoncji . Mikroskop zabiegowy w stomatologii zachowawczej

    F.W13, F.W15, H.U12, H.U72, C.W36

    Stomatologia estetyczna.

    Materiały i techniki do estetycznej odbudowy zębów przednich. Odbudowa zębów po leczeniu endodontycznym. Przyczyny przebarwień zębów. Wybielanie zębów –wskazania, przeciwwskazania, środki wybielające, metody wybielania

    F.W5, F.W14, F.U 11, F.U 12, F.W 16, F.U30

    Powikłania i postępowanie lecznicze w przypadku komplikacji w leczeniu choroby próchnicowej i terapii endodontycznej. Resorpcje patologiczne zębów.

    F.W26, F.W28, H.U51

    Zagadnienie choroby odogniskowej.

    Ogniska zakażenia w narządzie żucia- rodzaje, diagnostyka. Rola lekarza stomatologa w leczeniu choroby odogniskowej. Objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej. Biomarkery ślinowe chorób ogólnoustrojowych.

    F.U1,F.U2,F.U3,

    F.U4, F.U5, F.U6, F.U8, F.U9, F.U10, F.U18, F.U30, F.U31, H.U1, H.U2, H.U3, H.U4, H.U5, H.U14, H.U73, H.U74

    Badanie podmiotowe, przedmiotowe i badania dodatkowe, planowanie leczenia. Rentgenodiagnostyka: wskazania i przeciwwskazania do zdjęć rtg, skutki promieniowania jonizującego, elementy ochrony radiologicznej, rodzaje zdjęć stosowanych w stomatologii zachowawczej, rodzaje projekcji, opis rentgenogramu.

    Dokumentacja medyczna. Identyfikacja zachowań i objawów wskazujących na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, umiejętność sporządzenia notatki w dokumentacji medycznej oraz wszczęcia procedury "Niebieskiej Karty".

    C.W38, F.W2. F.U4, F.U18, H.U19, H.U20, H.U21, H.U57

    Postępowanie profilaktyczne w chorobie próchnicowej zębów. Rola płytki nazębnej w etiologii chorób jamy ustnej. Profilaktyka ognisk zębopochodnych.

    F.U19

    Usuwanie płytki nazębnej i kamienia nazębnego-środki, metody, techniki.

    F.W17, F.U18, F.U19. F.U23, F.U31, H.U2. H.U4, H.U5, H.U13-18, H.U55, H.U66

    Diagnostyka różnicowa schorzeń układu stomatognatycznego.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1.Stomatologia Zachowawcza z Endodoncją. Zarys Kliniczny pod red. Z. Jańczuka, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2008, 2014

    2.Kariologia współczesna. Postępowanie kliniczne., pod red. D.Piątowskiej, Med. Tour Press, Warszawa 2004, 2009

    3. Endodoncja wieku rozwojowego i dojrzałego pod redakcją Prof. Barańskiej - Gachowskiej, Prof . Lipskiego M., wydanie 3, Czelej

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. Współczesna endodoncja w praktyce: pod redakcją Prof. Arabskiej- Przedpełskiej, Prof. Pawlickiej H., wydanie 2, Dentonet
    2. Skrypt „ Endodoncja krok po kroku „ pod redakcją Prof. A.Zalewskiej, dr U.Kołodziej

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Po cyklu ćwiczeń klinicznych odbywających się na III, IV rok odbywa zaliczenie końcowe w formie testu. Test obejmuje cały materiał teoretyczny, tzn. po 2 roku (wykłady i seminaria), po 3 roku: materiał z II i III roku, po 4 roku z II, III i IV roku studiów. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność i potwierdzona przez prowadzącego aktywność na ćwiczeniach klinicznych i seminariach, tj. wykonanie normy zabiegów praktycznych i zaliczenie materiału teoretycznego. Nie przewiduje się przyjęć klinicznych pacjentów w okresie wolnym ( ferie, wakacje ).

    Egzamin dyplomowy – egzamin praktyczny i testowy. Po zaliczeniu wszystkich przewidzianych programem zajęć z przedmiotu na II, III, IV i V roku oraz po uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu praktycznego student przystępuje do egzaminu dyplomowego w formie testu.

    W przypadku niezaliczenia testów/zaliczeń cząstkowych/ studentowi przysługuje możliwość jednokrotnej poprawy w terminie do 2 tygodni, przy założeniu jednoczasowej poprawy przez studentów danej grupy. W przypadku braku normy, braku zaliczeń wszystkich seminariów, nieusprawiedliwionej nieobecności na wykładach, seminariach i ćwiczeniach (zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim) student nie zostaje dopuszczony do zaliczenia, co jest równoznaczne z koniecznością poprawy roku.

    Nieobecność na ćwiczeniach – obowiązek usprawiedliwienia ( zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Odziałem Nauczania w Języku Angielskim ), odrobienia ćwiczeń i zaliczenia części teoretycznej w ciągu 2 tygodni u asystenta prowadzącego ćwiczenia ( dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione w ciągu roku akademickiego ).

     

     

     

     

     

     

     

     

    16.09.2024 r Prof.dr hab. n. med. Anna Zalewska

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)

     

     

    SYLABUS

    rok akademicki 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    ESTETYKA W STOMATOLOGII

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Stomatologii Zachowawczej

    Zakład Protetyki Stomatologicznej

     

    e-mail jednostki

    stomzach@umb.edu.pl, protetyk@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III £ IV £ V £ VI £

     

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7£ 8£ 9£

    10 £ 11 £ 12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu estetyki w stomatologii zachowawczej i protetyce

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    15 h - ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Zapoznanie się z aspektami estetyki wypełnień stałych, licówek, protez ruchomych i protez stałych

    Metody dydaktyczne

     

    - prezentacja

    - opis przypadku

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr n. med. Katarzyna Morawska

    dr. n. med. Ewa Preferansof

    dr n med. Dorota Namiot

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Anna Zalewska

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    F.W1

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w celu odbudowy ubytków próchnicowych i braków zębowych

    ćwiczenia

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    F.W2

    zna wybrane zagadnienia z zakresu stomatologii zachowawczej i protetyki stomatologicznej będące wskazaniem do wykonania estetycznych uzupełnień stałych w stomatologii zachowawczej i stałych i ruchomych w protetyce stomatologicznej

    ćwiczenia

    F.W3

    zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania wypełnień stałych i uzupełnień protetycznych stałych i ruchomych

    ćwiczenia

    F.W20

    Zna zasady budowy i działanie uzupełnień protetycznych ruchomych i stałych i materiałów do wypełnień estetycznych

    ćwiczenia

    umiejętności

    F.U1

    Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    ćwiczenia

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    F.U2

    Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta

    ćwiczenia

    F.U3

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie

    ćwiczenia

    F.U6

    Interpretuje wyniki badań dodatkowych

    ćwiczenia

    F.U7

    Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego

    ćwiczenia

    F.U11

    Zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas zabiegów stomatologicznych i po zabiegach stomatologicznych

    ćwiczenia

    F.U18

    Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    ćwiczenia

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    ćwiczenia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    0,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    15

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 15

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

     

     

     

     

    data 07.09.2024 Dr n.med. Urszula Kołodziej

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

    data 07.09.2024 Prof. dr hab. Anna Zalewska

    data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu