Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej.
  • Ostatnia zmiana 20.12.2024 przez Administrator UMB

    Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej

    Poniżej znajdują się zasady postępowania konkursowego do Szkoły Doktorskiej UMB na rok akademicki 2025/2026.

     

    Zapraszamy do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w 4 ścieżkach kształcenia:

    • nauki medyczne (28 miejsc)
    • nauki farmaceutyczne (6 miejsc)
    • nauki o zdrowiu (6 miejsc)
    • ścieżka międzynarodowa - nauki medyczne (12 miejsc).

     

    Postępowanie rekrutacyjne składa się z postępowania konkursowego oraz postępowania o przyjęciu do Szkoły Doktorskiej w drodze wpisu na listę doktorantów lub wydania decyzji o odmowie przyjęcia do Szkoły Doktorskiej.

    Przeprowadzane jest zgodnie z harmonogramem oraz w oparciu o punktację postępowania rekrutacyjnego do Szkoły Doktorskiej

     

    Postępowanie konkursowe obejmuje:

    a) ocenę predyspozycji kandydata do pracy naukowo - badawczej

     

    Predyspozycje do pracy naukowo - badawczej są oceniane na podstawie przedłożonego przez kandydata projektu badawczego i jego dotychczasowych osiągnięć, w oparciu o  Punktację.

    Projekt badawczy powinien prezentować koncepcję pracy badawczej w zakresie zainteresowań naukowych kandydata (może stanowić zamysł przyszłej pracy doktorskiej) wraz z propozycją metodologii i wskazaniem jednostki organizacyjnej UMB, w której badania mogą być zrealizowane oraz oświadczeniem, że złożony projekt badawczy nie narusza praw osób trzecich.

    Projekt badawczy powinien w szczególności zawierać: imię i nazwisko kandydata, tytuł projektu badawczego, opis projektu, założenia i cele badawcze, metodykę badań, aparaturę, piśmiennictwo, planowane miejsce realizacji badań. Projekt badawczy nie może być dłuższy niż 3 strony A4, czcionka Times New Roman 12, interlinia 1,5.

    W przypadku złożenia projektu badawczego niespełniającego wymogów określonych w ust. 5, kandydat zostanie zobowiązany przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej lub upoważnioną przez niego osobę do poprawienia projektu w terminie 7 dni pod rygorem dyskwalifikacji kandydata z dalszego postępowania konkursowego, a tym samym odmowy przyjęcia do Szkoły Doktorskiej. Zmiany mogą mieć charakter wyłącznie formalny i nie mogą skutkować merytoryczną zmianą projektu.

     

    b) egzaminy: z języka angielskiego i przedmiotu kierunkowego

     

    Egzamin ustny z przedmiotu kierunkowego składa się z trzech pytań, w tym oceny waloru naukowego planowanej pracy i możliwości jej realizacji na podstawie złożonego projektu badawczego. Za każde pytanie kandydat otrzymuje ocenę.

     

    Egzamin ustny z języka angielskiego składa się z trzech części sprawdzających: umiejętność korzystaniaz literatury popularnonaukowej w języku angielskim w sposób czynny, umiejętność nawiązywania  i podtrzymania rozmowy dotyczącej ścieżki zawodowej i naukowej oraz znajomość struktur gramatycznych. Kandydat uzyskuje łączną jedną ocenę z egzaminu.

    Do oceniania egzaminów stosuje się następującą skalę ocen: bardzo dobrze (5), ponad dobrze (4,5), dobrze (4), dość dobrze (3,5), dostatecznie (3), niedostatecznie (2).

    Regulamin egzaminów określa Załącznik nr 3 do Uchwały

     

    Osoby posiadające certyfikat językowy na poziomie minimum B2 mogą zostać zwolnione z egzaminu z języka angielskiego (w tym przypadku osoba zwolniona z egzaminu otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5)).

    Lista certyfikatów będących podstawą do zwolnienia z egzaminu z języka angielskiego z wynikami minimum:
    1) Egzamin IELTS wynik minimum 6.0,
    2) Egzamin TOEFL wynik minimum 90,
    3) Egzamin FCE wynik minimum grade C,
    4) Egzamin CAE wynik minimum grade C,
    5) Egzamin CPE wynik minimum grade C,
    6) Egzamin TOEIC wynik minimum 850.

     
     

    Podstawą przyjęcia do Szkoły Doktorskiej jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z każdego egzaminu oraz uzyskanie minimum 10 punktów w postępowaniu konkursowym. Uzyskanie oceny niedostatecznej lub nieosiągnięcie wymaganego minimum punktowego powoduje dyskwalifikację kandydata z dalszego postępowania konkursowego, a tym samym skutkuje odmową przyjęcia do Szkoły Doktorskiej.

    O przyjęciu do Szkoły Doktorskiej decyduje liczba punktów uzyskanych w toku postępowania konkursowego w ramach limitu miejsc zatwierdzonego przez Senat Uczelni.

     

    Harmonogram postępowania rekrutacyjnego do Szkoły Doktorskiej na rok akademicki 2025/2026

    1. Osoby ubiegające się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej zobowiązane są do dokonania rejestracji elektronicznej i złożenia dokumentów w terminie: 02.06.2025r. – 13.06.2025 r. (wymagane dokumenty opisane są poniżej)

    2. Kandydaci kończący studia w roku akademickim 2024/2025 składają dyplom ukończenia studiów do: 18.08.2025 r., zaś pozostałe dokumenty w terminach wskazanych w ust. 1. W przypadku niezachowania terminów wskazanych w ust. 1, kandydat nie zostaje dopuszczony do dalszego etapu postępowania konkursowego.

    3. Osoby, o której mowa w art. 186 ust. 2 ustawy ( absolwent studiów pierwszego stopnia lub student, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich), składają wniosek o dopuszczenie do wzięcia udziału w postępowaniu konkursowym do Szkoły Doktorskiej z uwagi na wykazaną wyjątkową, najwyższą jakość dotychczasowych osiągnięć naukowych w terminie 07.04-11.04 2025 r. Nie dotyczy studentów ostatnich lat studiów magisterskich i jednolitych np. VI roku kierunku lekarskiego lub V roku kierunku lekarsko-dentystycznego. 4. Przewodniczący i Członek Rady Programowej w danej dyscyplinie lub wyznaczone przez nich osoby, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w ust. 3, podejmują decyzję o dopuszczeniu do wzięcia udziału w postępowaniu konkursowym w terminie do 28.04.2025 r.

    4. Przewodniczący i Członek Rady Programowej w danej dyscyplinie lub wyznaczone przez nich osoby, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w ust. 3, podejmują decyzję o dopuszczeniu do wzięcia udziału w postępowaniu konkursowym w terminie do 28.04.2025 r.

    5. Kandydaci na promotorów powinni złożyć oświadczenie o zapewnieniu miejsca odbycia zajęć dydaktycznych (Załącznik nr 8), o zapewnieniu miejsca realizacji badań naukowych (Załącznik nr 9) oraz o spełnianiu warunków bycia promotorem doktoranta (Załącznik nr 10) w terminach określonych w ust. 1.

    6. Terminy egzaminów: 

    1) w dyscyplinie nauki farmaceutyczne:

    a) 25.08.2025 r. – język angielski. Egzamin odbędzie się w Studium Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Collegium Uniwersum) przy ulicy Adama Mickiewicza 2c o godz. 9:45. O godz. 10:00 rozpocznie się egzamin ustny.

    b) 26.08.2025 r. – przedmiot. Egzamin ustny odbędzie się w sali konferencyjnej Euroregionalnego Centrum Farmacji nr 34 przy ul. Adama Mickiewicza 2d (za dziekanatem). Egzamin z przedmiotu w dyscyplinie nauki farmaceutyczne rozpocznie się o godz. 8:30, a kandydat zostanie poinformowany o godzinie egzaminu najpóźniej na 14 dni przed terminem egzaminu.

    2) w dyscyplinie nauki medyczne:

    a) 26.08.2025 r. i 27.08.2025 r. język angielski. Egzamin odbędzie się w Studium Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Collegium Uniwersum) przy ulicy Adama Mickiewicza 2c o godz. 9:45. O godz. 10:00 rozpocznie się egzamin ustny. Kandydat zostanie poinformowany o dniu egzaminu najpóźniej na 14 dni przed terminem egzaminu.

    b) 27.08.2025 r. i 28.08.2025 r. – przedmiot. Egzamin ustny odbędzie się w Aula Magna Pałacu Branickich. Egzamin z przedmiotu w dyscyplinie nauki medyczne rozpocznie się o godz. 8:30, a kandydat zostanie poinformowany o dniu i godzinie egzaminu najpóźniej na 14 dni przed terminem egzaminu.

    3) w dyscyplinie nauk o zdrowiu:

    a) 28.08.2025 r. – język angielski. Egzamin odbędzie się w Studium Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Collegium Uniwersum) przy ulicy Adama Mickiewicza 2c o godz. 9:45. O godz. 10:00 rozpocznie się egzamin ustny.

    b) 29.08.2025 r. – przedmiot. Egzamin ustny odbędzie się w sali Rady Wydziału Nauk o Zdrowiu (na parterze Centrum Dydaktyczno-Naukowego Wydziału Nauk o Zdrowiu) przy ul. Szpitalnej 37. Egzamin z przedmiotu w dyscyplinie nauki o zdrowiu rozpocznie się o godz. 8:30, a kandydat zostanie poinformowany o godzinie egzaminu najpóźniej na 14 dni przed terminem egzaminu.

    4) ścieżka międzynarodowa (dyscyplina medyczna):
    a) 01.09.2025 r. język angielski.
    Egzamin odbędzie się w Studium Języków Obcych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Collegium Uniwersum) przy ulicy Adama Mickiewicza 2c o godz. 9:45. O godz. 10:00 rozpocznie się egzamin ustny.
    b) 02.09.2025 r. – przedmiot. Egzamin ustny odbędzie się w Aula Magna Pałacu Branickich. Egzamin z przedmiotu w dyscyplinie nauki medyczne rozpocznie się o godz. 8:30, a kandydat zostanie poinformowany o dniu i godzinie egzaminu najpóźniej na 14 dni przed terminem egzaminu.

    7. Ogłoszenie wyników postępowania konkursowego nastąpi w dniu 10.09.2025 r.

    8. Dopuszcza się możliwość zmiany terminu złożenia dokumentów, terminów egzaminów i terminu ogłoszenia wyników postępowania konkursowego w przypadku zmiany sytuacji epidemiologicznej, przy czym zmienione terminy nie będą wcześniejsze niż podane w niniejszej Uchwale.

    W takim przypadku:

    a) termin i sposób złożenia dokumentów, nowe terminy egzaminów lub termin ogłoszenia wyników postępowania konkursowego wyznaczy Dyrektor Szkoły Doktorskiej,

    b) o terminie i sposobie złożenia dokumentów, terminach egzaminów lub terminie ogłoszenia wyniku końcowego kandydaci zostaną poinformowani poprzez zamieszczenie komunikatu na stronie internetowej Uczelni oraz drogą e-mailową, na adresy mailowe wskazane w rejestracji elektronicznej,

    c) czas na dostarczenie dokumentów wyniesie co najmniej 7 dni roboczych, licząc od dnia zamieszczenia na stronie internetowej Uczelni komunikatu, o którym mowa w ust. 8b.

    9. W przypadku niewyczerpania limitu miejsc, termin ogłoszenia listy przyjętych do Szkoły Doktorskiej może ulec zmianie. W takim przypadku stosuje się odpowiednia zapisy pkt 8b.

    10. Dopuszcza się zmianę miejsc przeprowadzania postępowania konkursowego. O zmianie lokalizacji kandydaci zostaną poinformowani poprzez zamieszczenie komunikatu na stronie internetowej Uczelni oraz drogą e-mailową, na adresy mailowe wskazane w rejestracji elektroniczne.

     

    Wymagane dokumenty

    Osoba ubiegająca się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej zobowiązana jest do dokonania rejestracji elektronicznej w trybie Internetowej Rejestracji Kandydatów w terminie: 02.06.2025r. – 13.06.2025r.

    Kandydat do Szkoły Doktorskiej składa następujące dokumenty:
    1) wypełniony i podpisany wniosek o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej wraz ze wskazaniem obszaru zainteresowań (wybranego z listy podanej w warunkach rekrutacji), z którego kandydat zdawać będzie egzamin z przedmiotu – Załączniki 4 – 7 do niniejszego Zarządzenia, - wydruk z konta internetowego

    nr 4- Wniosek Kandydata do Szkoły Doktorskiej w dyscyplinie Nauki Medyczne,

    nr 5- Wniosek Kandydata do Szkoły Doktorskiej w dyscyplinie Nauki Farmaceutyczne

    nr 6- Wniosek Kandydata do Szkoły Doktorskiej w dyscyplinie Nauki o Zdrowiu

    nr 7- Wniosek kandydata do Szkoły Doktorskiej Ścieżka Międzynarodowa

    2) kolorowe zdjęcie oraz dodatkowo to samo zdjęcie w wersji elektronicznej o wymiarach 300x375 pikseli w rozdzielczości co najmniej 300 dpi (wgrane na konto rekrutacyjne kandydata),
    3) dyplom lub odpis dyplomu ukończenia studiów magisterskich w Polsce lub w przypadku ukończenia studiów za granicą dyplom lub inny dokument ukończenia studiów wyższych, uznany zgodnie z odrębnymi przepisami za równorzędny z polskim dyplomem studiów magisterskich,
    4) projekt prezentujący koncepcję pracy badawczej,
    5) wykaz dotychczasowej działalności naukowej i osiągnięć naukowych wraz z dokumentami je potwierdzającymi, przygotowany zgodnie z Załącznikiem nr 2 do niniejszej Uchwały - osiągnięcia wprowadza się elektronicznie na konto internetowe,
    6) orzeczenie lekarza medycyny pracy stwierdzające brak przeciwwskazań do przyjęcia do Szkoły Doktorskiej (oryginał skierowania do lekarza dostępny w Biurze Promocji i Rekrutacji),
    7) certyfikat potwierdzający znajomości języka angielskiego – w przypadku osób ubiegających się o zwolnienie z egzaminu z języka angielskiego,
    8) Obywatele polscy, biorący udział w postępowaniu konkursowym w ścieżkach określonych w § 1 ust. 2 pkt. 1-3 dokumenty, o których mowa w ust. 1- 7 składają w języku polskim,
    9) Obywatele polscy, biorący udział w postępowaniu konkursowym w ścieżce określonej w § 1 ust. 2 pkt 4 - dokumenty, o których mowa w ust. 1-3 oraz 5-7 składają w języku polskim, natomiast projekt badawczy w języku angielskim,
    10) Cudzoziemcy składają dokumenty w języku angielskim.

     

    Postanowienia ogólne:

    1. O przyjęcie do Szkoły Doktorskiej może ubiegać się osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny, albo osoba, o której mowa w art. 186 ust. 2 ustawy (absolwent studiów pierwszego stopnia lub student, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich), z zastrzeżeniem ust. 2-4.
    2. Osoba, o której mowa w art. 186 ust. 2 ustawy, (absolwent studiów pierwszego stopnia lub student, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich), aby wziąć udział w postępowaniu konkursowym, musi spełnić następujące warunki:
    1) wykazać się posiadaniem nie mniej niż 30 punktów z oceny dotychczasowych osiągnięć naukowych, obliczonych na podstawie zasad i punktacji z Załącznika nr 11 do Uchwały,
    2) terminowo realizować studia – kandydat nie może być osobą, która powtarza lub powtarzała rok, a także posiada lub posiadała wpis warunkowy w trakcie dotychczasowego przebiegu studiów.
    3. Kandydat, o którym mowa w art. 186 ust. 2 ustawy zobowiązany jest złożyć do Komisji Rekrutacyjnej w wybranej dyscyplinie, w terminie określonym w harmonogramie stanowiącym Załącznik nr 1 do Uchwały:
    - wniosek o dopuszczenie do wzięcia udziału w postępowaniu konkursowym do Szkoły Doktorskiej z uwagi na wykazaną wyjątkową, najwyższą jakość dotychczasowych osiągnięć naukowych,
    - zaświadczenie o niepowtarzaniu roku i nieposiadania wpisu warunkowego wystawione przez odpowiedni Dziekanat.
    Wzór wniosku i zaświadczenia zawarty jest w załączniku nr 11 do Uchwały.
    4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3 rozpatruje właściwa Komisja Rekrutacyjna. Do przystąpienia do postępowania konkursowego uprawnieni są wyłącznie kandydaci, których wnioski zostaną pozytywnie ocenione przez Komisję Rekrutacyjną.
    5. Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia na zasadach określonych w art. 323, 324 ustawy.

    Osoba ubiegająca się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej zobowiązana jest do dokonania rejestracji elektronicznej w trybie Internetowej Rejestracji Kandydatów.

     

    Akty prawne

     
    Informacji w zakresie rekrutacji udziela:
    Biuro Promocji i Rekrutacji UMB
    ul. Jana Kilińskiego 1, 15-089 Białystok (skrzydło Pałacu Branickich),
    tel.: (85) 748 55 12, (85) 748 54 72
    e-mail: promocja@umb.edu.pl
    Biuro jest czynne przez cały rok - od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 - 15.30.