Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • 08.10.2024 Zakład Chemii Medycznej

    Program nauczania

     

    Program nauczania "Chemii" obejmuje 8 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 2 godziny seminarium.

     

    WYKŁADY

    1. Skład pierwiastkowy materii nieożywionej i ożywionej. Podział, właściwości biologiczne i znaczenie pierwiastków w organizmie człowieka. Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa organizmu. Teorie dysocjacji elektrolitycznej, moc kwasów i zasad.
    1. Mieszaniny buforowe – mechanizmy stabilizacji pH. Pojemność buforowa. Rola buforów fizjologicznych w utrzymywaniu stałego pH płynów fizjologicznych.
    1. Reaktywne formy tlenu (RFT) – struktura i endogenne mechanizmy ich powstawania oraz systemy obronne organizmu w celu zachowania homeostazy ustrojowej.
    1. Roztwory – rodzaje, rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, sposoby wyrażania stężeń roztworów. Roztwory koloidalne. Koloidy liofilowe i liofobowe. Układy koloidalne występujące w organizmie.
    1. Właściwości koligatywne roztworów. Prawo Raoulta i jego zastosowanie. Dyfuzja i osmoza, ciśnienie osmotyczne i onkotyczne. Wpływ białek na rozmieszczenie elektrolitów w płynach ustrojowych (równowaga Donnana). Znaczenie równowagi Donnana w procesach zachodzących w organizmach żywych.

     

    ĆWICZENIA

    1. Regulamin pracowni chemicznej i zasady BHP. Reakcje charakterystyczne dla jonów biologicznie ważnych.
    2. Wyznaczanie stopnia i stałej dysocjacji słabych elektrolitów.
    3. Roztwory buforowe – sporządzanie roztworów buforowych, wpływ rozcieńczania na wartość pH i pojemność buforową.
    4. Oznaczanie stężenia nadtlenku wodoru w roztworze. Badanie zdolności antyoksydacyjnych wybranych antyoksydantów.
    5. Roztwory i ich właściwości – przygotowywanie roztworów rzeczywistych i koloidowych (liofilowych i liofobowych); badanie właściwości ochronnych koloidów liofilowych; obserwacja ciśnienia osmotycznego.
    6. Sprawdzian końcowy (ćw. 1 – 5 i materiał wykładowy).

     

    SEMINARIA

    1. Zadania dotyczące buforów, stężeń roztworów fizjologicznych.
    2. Zadania dotyczące właściwości koligatywnych roztworów i równowagi Donnana.