Program wykładów i ćwiczeń dla studentów Analityki Medycznej
Wykłady
- Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Podstawowe definicje – środka spożywczego, środka dietetycznego, dane dotyczące znakowania żywności.
- Węglowodany: rola żywieniowa, rodzaje sacharydów, znaczenie błonnika pokarmowego w żywieniu i profilaktyce chorób na tle wadliwego żywienia , środki słodzące.
- Białka - rola, występowanie i rodzaje białek w żywności. Metody oznaczeń białek w żywności. Oznaczenia niedożywienia białkowego u ludzi chorych.
- Tłuszcze – rodzaje i występowanie w żywności, rola żywieniowa tłuszczów oraz wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, metody ich oznaczania.
- Mikroelementy: występowanie w pokarmach, rola, regulacja metabolizmu, zapotrzebowanie, metody oznaczeń.
- Makroelementy: występowanie w pokarmach, rola, regulacja metabolizmu, zapotrzebowanie, metody oznaczeń.
- Witaminy - rola, występowanie w żywności, skutki niedoboru i nadmiaru, metody oznaczania.
- Suplementy diety.
- Bezpieczeństwo żywności i materiałów stosowanych do pakowania żywności, naturalne toksykanty w żywności.
- Pierwiastki toksyczne w żywności i metody ich oznaczeń.
- Zanieczyszczenia żywności (chemiczne, biologiczne) – wybrane metody ich identyfikacji i oznaczeń.
- Żywność genetycznie modyfikowana (GMO)
Ćwiczenia
Program ćwiczeń dla studentów Analityki Medycznej (II rok)
Ćwiczenie I
Omówienie zagadnień podstawowych: środki spożywcze, substancje obce, środki specjalnego przeznaczenia medycznego, suplementy; zasady przygotowania raportu z badań; przygotowanie próbek żywności do analizy; zasady oznaczania wilgotności i suchej masy metodą suszarkową;
Część ćwiczeniowa:
- Zapoznanie się z przepisami bhp.
- Sprawdzanie pojemności naczyń miarowych i ustalenie współmierności kolby i pipety używanych w doświadczeniu.
- Oznaczenie zawartości wody i suchej masy w produktach spożywczych metodą suszarkową.
- Oznaczenie wilgotności i suchej masy metodą destylacji mieszaniny azeotropowej w różnych produktach spożywczych.
- Kontrola jakości wyników analitycznych.
- Ocena żywienia na podstawie analizy całodziennej diety z wykorzystaniem programu komputerowego
Ćwiczenie II
- Oznaczanie zawartości etanolu w próbkach żywności za pomocą piknometru.
- Zapoznanie się z testami do oznaczania jakości wody pitnej.
- Przygotowanie prób do oznaczania białka
Ćwiczenie III
- Oznaczanie białka metodą Kjeldahla i opracowanie raportu z badań
- Oznaczenie błonnika pokarmowego całkowitego metodą enzymatyczną – omówienie metody.
- Przygotowanie raportu z wykonywanych badań
Ćwiczenie IV
I. Oznaczanie zawartości tłuszczów w żywności.
- Oznaczanie zawartości tłuszczu w mleku metodą Gerbera.
II. Wykrywanie i oznaczanie produktów jełczenia tłuszczów.
- Oznaczanie stopnia kwasowości.
- Oznaczanie zawartości nadtlenków.
- Próba Kreisa.
- Przygotowanie sprawozdania z wykonywanych badań
III. Analiza jakości tłuszczów spożywczych w lampie UV
Ćwiczenie V
1. Oznaczanie związków cukrowych: Oznaczanie cukrów w żywności (metoda Lane-Eynona, HPLC)
2. Porównanie słodkości różnych środków słodzących
Ćwiczenie VI
1.Oznaczanie zawartości witaminy C w żywności
2. Oznaczenie nasycenia ustroju witaminą C - test językowy.
Kolokwium z ćwiczeń I-VI i wykładów
Ćwiczenie VII
Oznaczanie zawartości wybranych metali metodą absorpcyjnej spektrometrii atomowej z atomizacją w płomieniu lub kuwecie grafitowej.
Ćwiczenie VIII
- Oznaczanie zawartości azotanów (III i V) w żywności i interpretacja wyników w odniesieniu do obowiązujących rozporządzeń prawnych
- Przygotowanie sprawozdania z wykonywanych badań
Ćwiczenie IX
- Analiza jakości i wykrywanie zafałszowań w żywności:
- oznaczanie HMF w miodzie
- oznaczanie aktywności diastatycznej miodu,
- ocena zawartości wody metodą refraktometryczną,
- oznaczanie proliny w miodach.
Ćwiczenie X
1. Oznaczanie chlorku sodu w żywności
Ćwiczenie XI
1. Oznaczanie szczawianów w kawie i herbacie.
2. Klasyfikacja i rozróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych.
Kolokwium z ćwiczeń VII - XI + wykłady