W ramach zadania zaplanowano utworzenie w strukturze uczelni jednostki ds. dostępności prowadzącej działania na rzecz dostępności oraz wsparcie procesu kształcenia osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
Do podstawowych zadań jednostki ds. dostępności należeć będzie m.in. prowadzenie bieżącego monitoringu zapewnienia dostępności w uczelni, utworzenie i prowadzenie wypożyczalni sprzętu na potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami, współpraca ze wszystkimi jednostkami uczelnianymi w zakresie zapewnienia dostępności procesu kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami, opracowanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych stanowionych przez uczelnię w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami, nadzór nad dostępnością strony internetowej jednostki ds. dostępności, inicjowanie i koordynowanie pozostałych działań zmierzających do rozwoju systemu wsparcia na uczelni dla osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami.
W ramach zadania zaplanowano również:
- wsparcie Konsultanta edukacyjnego (w okresie 01.10.2025 – 28.02.2027)
Do zadań Konsultanta należeć będzie m.in.:
- bezpośredni kontakt i współpraca ze studentami z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami oraz pracownikami uczelni w celu ustalenia zakresu i formy wsparcia studentów w obszarach:
- prowadzenie działań informacyjnych i promujących w zakresie form wsparcia studentów ze szczególnymi potrzebami;
- badanie i identyfikowanie potrzeb studentów w zakresie dostosowania procesu edukacyjnego do warunków wynikających z niepełnosprawności i szczególnym potrzeb;
- świadczenie doradztwa na rzecz pracowników uczelni w zakresie sposobu udzielania wsparcia studentom i doktorantom ze szczególnymi potrzebami, adekwatnego reagowania na różne sytuacje, rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dostosowania wymagań do możliwości indywidualnych studentów i doktorantów.
- wsparcie Doradczyni ds. dostępności uczelni (w okresie 01.10.2024 – 31.03.2027)
Doradczyni ds. dostępności odpowiedzialna będzie za działania związane z opracowaniem Modelu Dostępności Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
- opracowanie Modelu Dostępności Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku,
Model dostępności Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Model dotyczył będzie ośmiu kluczowych obszarów:
- struktura organizacyjna;
- dostępność architektoniczna;
- dostępność informacyjno-komunikacyjna;
- dostępność cyfrowa;
- technologie;
- procedury;
- usługi wspierające edukację;
- działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.
Stanowić będzie kompleksowy zbiór zasad i wytycznych, które pozwolą na efektywne zaplanowanie, uruchomienie i rozwijanie procesu zapewniania osobom ze szczególnymi potrzebami dostępności zasobów i oferty uczelni. Będzie on obejmował zarówno regulacje wewnętrzne uczelni, jak i dokumenty mające charakter standardów oraz przeglądu dobrych praktyk. Model ma pokazać pracownikom/czkom uczelni, jak element dostępności należy włączać do codziennej praktyki działań dydaktycznych, administracyjnych i organizacyjnych, tak aby stał się trwałym komponentem, służącym rozwijaniu jakości działalności uczelni.