Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Zadanie 8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.
  • Ostatnia zmiana 08.10.2024 przez Dział Projektów Pomocowych

    Zadanie 8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności

     

     

    W celu stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników/czek UMB zaplanowano przeprowadzenie szkoleń świadomościowych oraz specjalistycznych. Szkolenia te mają na celu zwiększenie świadomości kadry w temacie potrzeb i praw osób z niepełnosprawnościami oraz umożliwienie efektywnej komunikacji i współpracy.

     

    W ramach zadania zaplanowano szereg szkoleń skierowanych do:

    1. pracownika jednostki ds. dostępności oraz uczelnianego zespołu ds. dostępności
    • Obsługa i wsparcie osób z niepełnosprawnościami na uczelni – poziom zaawansowany
    • Tworzenie i wdrażanie dostępnych procedur związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami na uczelni
    • Tworzenie informacji i instrukcji w języku prostym
    • Szkolenie z zakresu projektowania uniwersalnego
    • Szkolenie z zakresu tworzenia dostępnych dokumentów Word, Excel, PowerPoint
    • Szkolenie z zakresu tworzenia stron internetowych zgodnie z WCAG
    • Szkolenie z zakresu tworzenia dostępnych dokumentów pdf – Adobe Acrobat PRO
    1. kadry kierowniczej UMB
    • Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w społeczności akademickiej jako element polityki równościowej uczelni
    1. kadry dydaktycznej UMB
    • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na uczelni
    • Radzenie sobie w sytuacjach trudnych w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami i problemami psychicznymi
    • Prowadzenie zajęć akademickich z udziałem osób w spektrum autyzmu
    • Jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi
    • Jak efektywnie prowadzić zajęcia edukacyjne z uczniami z niepełnosprawnościami i autyzmem
    1. kadry administracyjnej
    • Obsługa i wsparcie osób z niepełnosprawnościami na uczelni
    • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w procesie rekrutacji
    • Tworzenie dostępnych wydarzeń
    • Dostępność w zamówieniach publicznych na uczelni
    • Szkolenie z dostępności cyfrowej (dokumenty, strony internetowe) zgodnie z WCAG.

     

    W czasie realizacji szkoleń świadomościowych z zakresu:

    1. obsługi i wsparcia osób z niepełnosprawnościami na uczelni - poziom zaawansowany
    2. obsługi i wsparcia osób z niepełnosprawnościami na uczelni - kadra administracyjna
    3. wsparcia osób z niepełnosprawnościami w procesie rekrutacji
    4. tworzenia dostępnych wydarzeń
    5. wsparcia osób z niepełnosprawnościami na uczelni - kadra dydaktyczna

    wykorzystany zostanie sprzęt symulujący różne rodzaje niepełnosprawności (symulator wad wzroku, opaska na oczy i biała laska, nauszniki ochronne wygłuszające, wózek, kule, symulator starości, symulator drżenia rąk). Pozwoli to osobom bez niepełnosprawności na doświadczenie i lepsze zrozumienie osób z niepełnosprawnościami, w tym na jakie przeszkody napotykać na co dzień, rozwinięcie empatii, poprawę komunikacji. Korzystanie ze sprzętu symulującego może pomóc w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z dostępnością, tak aby osoby z niepełnosprawnością mogły korzystać w pełni z zasobów edukacyjnych uczelni.

     

    W projekcie zaplanowano również 48 godzin konsultacji dla uczestników szkoleń świadomościowych oraz specjalistycznych. Zostaną one przeprowadzone przez konsultantów ds. dostępności.

     

    Dodatkowo, zaplanowano stworzenie przewodników:

      1. w zakresie szkoleń z edytowania stron internetowych skierowanych do administratorów/edytorów stron internetowych UMB

    Celem przewodnika jest przekazanie informacji umożliwiających tworzenie dostępnych cyfrowo treści na strony internetowych.

      1. w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów/materiałów skierowanych do pracowników dydaktycznych oraz administracyjnych

    Celem przewodnika jest przekazanie informacji umożliwiających tworzenie dostępnych cyfrowo dokumentów/materiałów w formacie Word oraz PDF.

      1. świadomościowy skierowany do obecnych oraz nowozatrudnionych pracowników UMB

    Celem przewodnika jest przekazanie informacji z zakresu zapewniania dostępności w środowisku akademickim w kontekście funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami oraz osób z innymi szczególnymi potrzebami.