Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki x praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. o zdr. Ewa Perkowska, mgr Bożena Ziemczyk | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Promocja zdrowia | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | Szkoła Rodzenia Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zapoznanie studenta z celem promocji zdrowia, poznanie zasad i mechanizmów prowadzących do zmniejszenia zachorowalności i umieralności, redukcja czynników ryzyka, promocja zachowań zdrowotnych. Celem jest również promowanie wiedzy o czynnikach wpływających na zdrowie. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady – wykład informacyjny Seminaria – metoda przypadków, metoda projektów Zajęcia praktyczne – metoda przypadków, metoda projektów | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. | C.W14 | Obserwacja pracy studenta | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W2 | Zna zadania położnej w promocji zdrowia i zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia. | C.W15 | Obserwacja pracy studenta | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W3 | Zna strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym. | C.W16 | Obserwacja pracy studenta | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi oceniać potencjał zdrowotny kobiety i jej rodziny z rozpoznaniem czynników ryzyka chorób wynikających ze stylu życia oraz uczyć kobietę samokontroli stanu zdrowia. | C.U25 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
U2 | Umie opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia jednostek, rodzin i grup społecznych. | C.U26 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Przejawia postawę kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną. | K01 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K2 | Przestrzega praw pacjenta. | K02 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K3 | Podejmuje się samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K03 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K4 | Podejmuje się ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. | K04 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K5 | Podejmuje się zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K05 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K6 | Podejmuje się przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. | K06 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
K7 | Podejmuje się dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K07 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 35 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 5 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 15 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych | 5 | ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 5 | ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY |
| W1 | 1 | ||||||||||||||||
| W1 | 1 | |||||||||||||||||
| W1 | 1 | |||||||||||||||||
| W3 | 1 | |||||||||||||||||
| W3 | 1 | |||||||||||||||||
SEMINARIA |
| W2, K3, K4, K5, K7 | 2 | ||||||||||||||||
| W2, K3, K4, K5, K7 | 2 | |||||||||||||||||
| W2, W3, K3, K4, K5, K7 | 2 | |||||||||||||||||
| W2, W3, K3, K4, K5, K7 | 2 | |||||||||||||||||
| W2, W3, K3, K4, K5, K7 | 2 | |||||||||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
| U1, K1-K7 | 4 | ||||||||||||||||
| U2, K1-K7 | 4 | |||||||||||||||||
| U2, K1-K7 | 4 | |||||||||||||||||
| U2, K1-K7 | 4 | |||||||||||||||||
| U2, K1-K7 | 4 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA
|
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych – wykładach. Zaliczenie zleconego zadania. Zdanie egzaminu końcowego (niezaliczenie egzaminu końcowego z przedmiotu skutkuje możliwością dwukrotnego zadawania egzaminu poprawkowego). Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się z zakresu wiedzy ocenia się przy pomocy egzaminu teoretycznego pisemnego. · Czas trwania egzaminu: 25 minut. · Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 25. Efekty uczenia się z zakresu umiejętności oceniane są metodą realizacji zleconego zadania. · Czas prezentacji wykonanego zadania 5 – 15 minut. Efekty uczenia się z zakresu kompetencji społecznych oceniane są metodą samooceny. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej i zaliczyć nieobecność w wybranej formie na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Pisemny lub ustny sprawdzian, praca zaliczeniowa. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych, ew. wyrównanie zaległości na wykładach, ćwiczeniach. Zaliczenie zajęć praktycznych (obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie poszczególnych czynności, zaliczenie zleconego zadania). | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60% | 70% | 80% | 90% | 100% | |||||||||||||||
15 punktów | 18 punktów | 20 punktów | 23 punktów | 25 punktów | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 04.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska | ||||||||||||||||||