Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Dr hab. Jolanta Lewko | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | W wyniku realizacji zajęć student wskaże czynniki determinujące i kierunki rozwoju pielęgniarstwa europejskiego, wyjaśni miejsce i zasady funkcjonowania pielęgniarstwa europejskiego, scharakteryzuje zasady uznawania kwalifikacji zawodowych, systemy kształcenia przed- i podyplomowego pielęgniarek w UE. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie proces kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego pielęgniarek w ujęciu międzynarodowym. | C.W9. | Bieżąca informacja zwrotna | Raport | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Polsce i w krajach członkowskich Unii Europejskiej. | C.W10. | Ocena przygotowania do zajęć | Raport | ||||||||||||
W3. | Zna i rozumie systemy opieki pielęgniarskiej i aktualne trendy rozwoju w opiece pielęgniarskiej. | C.W11. | Dyskusja w czasie zajęć | Esej | ||||||||||||
W4 | Zna i rozumie zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w odniesieniu do prawa unijnego. | C.W12. | Ocena przygotowania do zajęć | Esej | ||||||||||||
W5 | Zna i rozumie rolę i globalne priorytety polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia oraz Komisji Europejskiej. | C.W13. | Ocena przygotowania do zajęć | Esej | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 5 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 25 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | Uznawanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. | W2 | 5 | |||||||||||||
Zagrożenia zdrowia i prognozy epidemiologiczne w krajach Unii Europejskiej. Priorytety polityki zdrowotnej WHO oraz Komisji Europejskiej | W5 | 5 | ||||||||||||||
Struktura i zasoby pielęgniarstwa polskiego i w pozostałych państwach UE. Migracje pielęgniarek. System opieki pielęgniarskiej i kierunki rozwoju pielęgniarstwa w wybranych krajach Europy Zachodniej. Stan badań pielęgniarstwa w krajach europejskich na tle pielęgniarstwa światowego. Najwybitniejsze postacie pielęgniarstwa europejskiego. | W3, W4 | 5 | ||||||||||||||
Międzynarodowe standardy kształcenia i kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, w tym w Polsce i Unii Europejskiej. Regulacje prawne dotyczące zawodu pielęgniarki i uznawania kwalifikacji zawodowych w krajach Wspólnoty Europejskiej. Dyrektywy UE. Rola i zadania krajowych i międzynarodowych organizacji pielęgniarskich. | W1, W2
| 3 | ||||||||||||||
Strategia pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. "Nursing Now” Polska | W3
| 2 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Przygotowanie pracy na wybrany temat związany z pielęgniarstwem międzynarodowym – aby uzyskać zaliczenie, należy zdobyć co najmniej 60% punktów. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 15.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||