Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej.
  • Ostatnia zmiana 06.02.2023 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki □ praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr hab. Jolanta Lewko

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne □ niestacjonarne □

    Rok studiów

    I X II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    W wyniku realizacji zajęć student wskaże czynniki determinujące i kierunki rozwoju pielęgniarstwa europejskiego, wyjaśni miejsce i zasady funkcjonowania pielęgniarstwa europejskiego, scharakteryzuje zasady uznawania kwalifikacji zawodowych, systemy kształcenia przed- i podyplomowego pielęgniarek w UE.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie proces kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego pielęgniarek w ujęciu międzynarodowym.

    C.W9.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Raport

    W2

    Zna i rozumie procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Polsce i w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

    C.W10.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Raport

    W3.

    Zna i rozumie systemy opieki pielęgniarskiej i aktualne trendy rozwoju w opiece pielęgniarskiej.

    C.W11.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Esej

    W4

    Zna i rozumie zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w odniesieniu do prawa unijnego.

    C.W12.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Esej

    W5

    Zna i rozumie rolę i globalne priorytety polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia oraz Komisji Europejskiej.

    C.W13.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Esej

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    5

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    25

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Uznawanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

    W2

    5

    Zagrożenia zdrowia i prognozy epidemiologiczne w krajach Unii Europejskiej. Priorytety polityki zdrowotnej WHO oraz Komisji Europejskiej

    W5

    5

    Struktura i zasoby pielęgniarstwa polskiego i w pozostałych państwach UE. Migracje pielęgniarek. System opieki pielęgniarskiej i kierunki rozwoju pielęgniarstwa w wybranych krajach Europy Zachodniej. Stan badań pielęgniarstwa w krajach europejskich na tle pielęgniarstwa światowego. Najwybitniejsze postacie pielęgniarstwa europejskiego.

    W3, W4

    5

    Międzynarodowe standardy kształcenia i kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, w tym w Polsce i Unii Europejskiej.

    Regulacje prawne dotyczące zawodu pielęgniarki i uznawania kwalifikacji zawodowych w krajach Wspólnoty Europejskiej. Dyrektywy UE. Rola i zadania krajowych i międzynarodowych organizacji pielęgniarskich.

    W1, W2

     

    3

    Strategia pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. "Nursing Now” Polska

    W3

     

    2

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin 2007.
    2. Deklaracja Monachijska – Pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2000
    3. http://www.ptpol.pl/
    4. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2017.
    5. Kilańska D., Grabowska H., Gaworska-Krzemińska A. (red.): E-zdrowie: wprowadzenie do informatyki w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2018.
    6. Kilańska D. (red.): Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2014.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/
    2. https://www.icn.ch/
    3. Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5.
    4. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
    5. Pfefferle PI, Van den Stock E, Nauerth A; "E-learning assistant"-project group. The LEONARDO-DA-VINCI pilot project "e-learning-assistant" - Situation-based learning in nursing education. Nurse Educ Today. 2010 Jul;30(5):411-9.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Przygotowanie pracy na wybrany temat związany z pielęgniarstwem międzynarodowym – aby uzyskać zaliczenie, należy zdobyć co najmniej 60% punktów.

    Data opracowania sylabusa: 15.05.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko