Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 20022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | PIELĘGNIARSTWO | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Jolanta Lewko | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Etyka zawodu pielęgniarki | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | - | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | - | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: |
| |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna cel i najważniejsze zasady etyki ogólnej i zawodowej w wykonywaniu zawodu pielęgniarki. | C.W12. | Ocena przygotowania do zajęć | Projekt, prezentacja | |||||||||||||||
W2 | Zna istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w zawodzie pielęgniarki. | C.W13. | Ocena przygotowania do zajęć | Projekt, prezentacja | |||||||||||||||
W3 | Zna problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy zawodowej pielęgniarki. | C.W14. | Dyskusja w czasie zajęć | Esej refleksyjny | |||||||||||||||
W4 | Zna i charakteryzuje kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej. | C.W15. | Ocena przygotowania do zajęć | Ocena 360° | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi rozwiązywać bieżące problemy etyczno-moralne w praktyce pielęgniarskiej. | C.U27. | Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1
| Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną. | K.01
| Obserwacja aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena 360° | |||||||||||||||
K2 | Przestrzega praw pacjenta. | K.02 | Bieżąca informacja zwrotna | Ocena 360° | |||||||||||||||
K3
| Samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód pielęgniarki zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegając wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K.03
| Obserwacja aktywności studenta w czasie zajęć | Samoocena | |||||||||||||||
K4 | Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe. | K.04 | Obserwacja aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena 360° | |||||||||||||||
K5
| Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K.05
| Obserwacja aktywności studenta w czasie zajęć | Ocena 360° | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 45 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 5 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 5 | ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 5 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 65 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3
| ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Wprowadzenie do przedmiotu. Historia etyki i wpływ Międzynarodowej Rady Pielęgniarek na kształtowanie postawy moralnej w pielęgniarstwie. | W1 | 3 | ||||||||||||||||
Filozoficzne podstawy etyki pielęgniarskiej. Antropologia filozoficzna jako podstawa wiedzy etycznej. Wzory osobowe nowatorskich postaw pielęgniarek | W1, W3 | 3 | |||||||||||||||||
Regulacje prawne dotyczące zawodu pielęgniarki, międzynarodowe uregulowania prawne zawodu pielęgniarki. | W4 | 3 | |||||||||||||||||
Odpowiedzialność pracowników ochrony zdrowia, prawo i jego źródła, stosunek prawny, problemy odpowiedzialności w przypadkach zespołowego działania w medycynie. | W3 | 3 | |||||||||||||||||
Problemy etyczne związane z rozwojem nauk biomedycznych. | W3
| 3 | |||||||||||||||||
SEMINARIA | Podstawowe pojęcia w etyce, systemy etyczne. Etyka ogólna i szczegółowa w pielęgniarstwie. | W1, W3, K1-K5 | 3 | ||||||||||||||||
Filozoficzne podstawy etyki pielęgniarskiej. Socjologia moralności. | W1, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Kodeks etyki zawodowej. Funkcje kodeksów etycznych. | U1, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Prawa człowieka, prawa pacjenta. Współczesne koncepcje etyczne w praktyce pielęgniarskiej. | W2, W3, W4, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Dylematy etyczne. Analiza sytuacji moralnej i procesu podejmowania decyzji moralnej, wartości, normy i oceny moralne. |
W2, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki i ich rozwiązywanie w oparciu o opis przypadku. | W2, U1, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarki – przykłady przewinień zawodowych. | W2, U1, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Wybrane zagadnienia z bioetyki. | W3, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Komunikowanie w pielęgniarstwie – aspekty moralne | W4, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
Etyka w badaniach naukowych. | W4, K1-K5 | 3 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Egzamin | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. Nie wymagają odrabiania i zaliczania usprawiedliwione nieobecności z powodu urlopów dziekańskich, hospitalizacji (do 3 dni). W przypadku dłuższych urlopów dziekańskich decyzję podejmuje Kierownik Zakładu. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W ramach odrabiania nieobecności można uczestniczyć w zajęciach na ten sam temat z inną grupą | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)
Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się oceniane są metodą: Egzamin – test pisemny (jednokrotnego wyboru) Czas trwania egzaminu – 30 minut Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 25 Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 25 pkt min: 15 pkt | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
15-17 | 18-19 | 20-22 | 23 | 24-15 | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 13.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | ||||||||||||||||||