Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I □ II X III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 X 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Poradnictwo w pielęgniarstwie | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Po realizacji zajęć student będzie znał uwarunkowania problemów zdrowotnych pacjenta opierając się na poradnictwie pielęgniarskim. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki, bazujące na przepisach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente). | B.W11. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie determinanty funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej. | B.W12. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W3 | Zna i rozumie metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim. | B.W13. | Dyskusja w czasie zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W4 | Zna i rozumie zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najpowszechniejszych problemów zdrowotnych. | B.W14. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W5 | Zna i rozumie reguły doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych. | B.W15. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi stawiać diagnozę wobec zagrożeń zdrowotnych chorych przewlekle. | B.U11. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi ocenić przystosowanie chorego do choroby przewlekłej. | B.U12. | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U3 | Potrafi udzielać porad osobom uzależnionym i zagrożonym uzależnieniem, wykorzystując w tym celu transteoretyczny model zmian. | B.U13. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U4 | Potrafi przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego najbliższego otoczenia w ramach poradnictwa zdrowotnego. | B.U14. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U5 | Potrafi wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zawodowego. | B.U15. | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U6 | Potrafi trafnie dobierać i odpowiednio wykorzystywać metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich. | B.U16. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U7 | Potrafi dokonać optymalnego wyboru i prawidłowo zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych. | B.U17. | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U8 | Potrafi koordynować realizację świadczeń zdrowotnych dla pacjentów chorych przewlekle. | B.U18. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K.02. | Obserwacja pracy studenta | Ocena 360° | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 25 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 15 | |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 13 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 5 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 8 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 38 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1,5 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY |
| W1 | 2 | |||||||||||||
| W1 | 2 | ||||||||||||||
| W2, W3 | 2 | ||||||||||||||
| W2, W3, W5 | 2 | ||||||||||||||
| W2, W3, W4 | 2 | ||||||||||||||
SEMINARIA |
| U1, U2, K1 | 3 | |||||||||||||
| U3, K1 | 2 | ||||||||||||||
| U4, K1 | 3 | ||||||||||||||
| U5, U6, K1 | 2 | ||||||||||||||
| U7, K1 | 2 | ||||||||||||||
6. Koordynowanie i nadzór realizacji świadczeń zdrowotnych dla pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi. | U8, K1 | 3 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe – aby uzyskać zaliczenie, należy zdobyć min. 60% punktów. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 15.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||