Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | W wyniku procesu kształcenia student zdobędzie umiejętności potrzebne do wykorzystania aktualnych i wiarygodnych informacji niezbędnych w codziennej praktyce zawodowej w ramach tzw. dobrych praktyk. Pozna korzyści dla praktyki zawodowej opartej na dowodzie zewnętrznym a także wynikające z ustawicznego kształcenia w miejscu pracy. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie zasady medycyny opartej na faktach (evidence based medicine) i praktyki pielęgniarskiej opartej na dowodach naukowych (evidence based nursing practice); | C.W8. | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi przygotowywać zalecenia, wytyczne i rekomendacje dotyczące zasad realizacji opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe, pochodzące z recenzowanych źródeł naukowych. | C.U6. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi korzystać z fachowego piśmiennictwa naukowego z zakresu pielęgniarstwa o zasięgu krajowym i światowym, naukowych baz danych oraz źródeł pochodzących z międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń pielęgniarskich. | C.U7. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K.02 | Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | ||||||||||||
K2 | Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe. | K.04 | Dyskusja w czasie zajęć | Samoocena | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 35 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 25 | |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 40 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 25 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 5 | |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 5 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | 1. Nauka- podział i funkcje nauki. Dziedziny i dyscypliny naukowe. Współczesne uwarunkowania pielęgniarstwa a nowe wyzwania opieki zdrowotnej. Istota idei i główne założenia Medycyny Opartej na Dowodach Naukowych (EBM), Praktyki Pielęgniarskiej Opartej na Faktach (Evidence Based Nursing Practice - EBNP) oraz Dowodów Naukowych Ochrony Zdrowia (Evidence Based Health Care - EBHC). Możliwości i ograniczenia w realizacji EBNP. | W1 | 4 | |||||||||||||
2. Podstawy podejmowania decyzji klinicznych oraz rozwiązywania problemów pielęgnacyjnych pacjenta. Sześć kroków EBM. Sztuka zadawania pytań. Klucz ułatwiający stawianie klinicznie istotnych pytań - PICO. Rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe. | W1 | 3 | ||||||||||||||
3. Podstawy opracowania naukowego, elementy abstraktu. Obszary badań naukowych. Instytucje odpowiedzialne za prowadzenie badań naukowych. Koordynacja badań naukowych w Polsce. | W1 | 3 | ||||||||||||||
SEMINARIA |
| U1, U2 | 5 | |||||||||||||
| U1, U2 | 5 | ||||||||||||||
| U1, U2 | 5 | ||||||||||||||
| U1, U2 | 5 | ||||||||||||||
| U1, U2 | 5 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | ||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać co najmniej 60% punktów. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 15.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||