Jeśli nauka to tylko przez zabawę - tak właśnie 70. naszych najmłodszych studentów poznaje, czym jest nauka.
Zajęcia na najmłodszym naszym uniwersytecie trwają już od marca i właściwie jesteśmy na półmetku realizacji projektu, który jest współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu Akademia Młodego Naukowca.
Dzieci bawiąc się poznają, czym jest medycyna, jak działa ludzki organizm, jakie mechanizmy sprawiają, że rodzi się nowe życie czy też, co należy zrobić, kiedy chcemy udzielić pierwszej pomocy, a także, co należy jeść, aby być zdrowym.
Asystenci prowadzący zajęcia przyznają, że praca z siedmiolatkami jest o wiele trudniejsza - trzeba cały czas dbać o to, aby ich uwaga była skupiona na zajęciach, a także znaleźć odpowiedni język, aby dotrzeć z nowymi informacjami do najmłodszych.
Spotkania są prowadzone w tych samych salach seminaryjnych i na tym samym sprzęcie, którego do zajęć używają też i pozostali studenci. Ćwiczenia natomiast są o połowę krótsze niż normalnie i odbywają się w czterech grupach po około 20 osób każda.
Spotkania są podzielone na 13 modułów: począwszy od historii medycyny poprzez pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, logopedię z fonoaudiologią, zdrowie publiczne, dietetykę. Dwa spotkania są spotkaniami laboratoryjnymi, gdzie najmłodsi zapoznają się z tym, czym jest chemia, ostatni moduł to wolontariat. Moduł ten jest o tyle ważny, że ma za zadanie pokazać najmłodszym, jak można w praktyce wykorzystać i przekazać wiedzę czy umiejętności, które się posiada. Dzięki realizacji projektu Akademia Młodego Naukowca, w ramach którego jest prowadzony projekt Uniwersytet Młodego Naukowca, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, najmłodsi zapoznają się z kierunkami, jakie są na Wydziale Nauk o Zdrowiu UMB. Projekt będzie trwał do końca czerwca; wtedy też nastąpi uroczyste rozdanie dyplomów absolwenta Akademii Młodego Naukowca.
dr Andrzej Guzowski