Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Koordynowana opieka zdrowotna | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | Klinika Neurologii USK I Klinika Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej USK II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologii USK Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych USK | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Po realizacji zajęć student będzie znał rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej oraz będzie potrafił koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie modele koordynowanej opieki zdrowotnej funkcjonujące w Polsce i w innych państwach świata. | B.W16. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie przepisy prawne dotyczące koordynacji opieki zdrowotnej nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia. | B.W17. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W3 | Zna i rozumie zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia. | B.W18. | Dyskusja w czasie zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W4 | Zna i rozumie zasady działania interdyscyplinarnych zespołów terapeutycznych w ochronie zdrowia. | B.W19. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
W5 | Zna i rozumie założenia teoretyczne i zasady opracowywania standardów i wytycznych postępowania pielęgniarskiego ze szczególnym uwzględnieniem medycyny opartej na faktach (evidence based medicine) i praktyki pielegniarskiej opartej na dowodach naukowych (evidence based nursing practice). | B.W20. | Ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie pisemne | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi koordynować realizację świadczeń zdrowotnych adresowanych do pacjentów chorych przewlekle. | B.U19. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi opracować diagnozę potrzeb zdrowotnych i plan organizacji opieki oraz leczenia na poziomie określonej organizacji i na poziomie międzyinstytucjonalnym. | B.U20. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U3 | Potrafi planować i koordynować proces udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności tych świadczeń. | B.U21. | Dyskusja w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Dokonuje krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych. | K.01. | Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 23 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 10 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 13 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 63 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2,5 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | 1. Koordynowana opieka zdrowotna – definicja, wprowadzenie. | W1 | 2 | |||||||||||||
2. Nowoczesna idea i rozwój koordynowanej opieki zdrowotnej. | W1 | 2 | ||||||||||||||
3. Plan opieki zdrowotnej - struktura. | W4 | 2 | ||||||||||||||
4. Podstawowe typy finansowania opieki zdrowotnej. | W4 | 2 | ||||||||||||||
5.Najważniejsze zasady koordynowanej opieki zdrowotnej. | W1 | 2 | ||||||||||||||
6.Instrumenty nadzoru nad kosztami jakością i wykorzystaniem zasobów w koordynowanej opiece zdrowotnej. | W4 | 3 | ||||||||||||||
7. Typy integralnej części składowych systemu opieki zdrowotnej. | W4, W5 | 2 | ||||||||||||||
8.Modele opieki koordynowanej funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach. | W1 | 3 | ||||||||||||||
9.Regulacje prawne w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą w systemie ochrony zdrowia. | W2 | 1 | ||||||||||||||
10. Zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych. | W3 | 1 | ||||||||||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
| U1 | 5 | |||||||||||||
| U2 | 5 | ||||||||||||||
| U2 | 5 | ||||||||||||||
| U3 | 5 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać co najmniej 60% punktów. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa:15.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko | |||||||||||||||