Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki x praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. o zdr. Ewa Perkowska, dr n. o zdr. Anna Owłasiuk, mgr Bożena Ziemczyk | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III x I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 x 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Podstawowa opieka zdrowotna | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, Gabinet Położnej POZ, Centrum Symulacji Medycznej UMB | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, Gabinet Położnej POZ | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Poznanie struktury, organizacji i zadań podstawowej opieki zdrowotnej. Poznanie kompetencji położnej pracującej w POZ. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów zdrowotnych kobiet w środowiskowej opiece Zrozumienie zadań, roli i funkcji pielęgniarstwa położniczego w środowiskowej opiece zdrowotnej oraz poznanie metod pracy z rodziną jako podmiotem opieki pielęgniarskiej. Doskonalenie umiejętności prowadzenia poradnictwa pielęgniarskiego w stosunku do kobiety i jej rodziny | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady – wykład informacyjny Ćwiczenia – metoda przypadków, dyskusja Zajęcia praktyczne – metody symulowane, wykonywania określonych czynności zawodowych pod nadzorem nauczyciela akademickiego | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem zadań położnej i innych pracowników ochrony zdrowia. | C.W17 | Zaliczenia cząstkowe | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie kompetencje położnej podstawowej opieki zdrowotnej oraz warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń położniczych w podstawowej opiece zdrowotnej. | C.W18. | Zaliczenia cząstkowe | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej zgodnie z kompetencjami położnej. | C.U27. | Opis przypadku, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U2 | Potrafi diagnozować sytuację kobiety i jej rodziny w środowisku zamieszkania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych i podejmować działania na rzecz ochrony zdrowia kobiety i jej rodziny. | C.U28. | Opis przypadku, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U3 | Potrafi współpracować z zespołem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym opiekę nad kobietą i jej rodziną (z pielęgniarką i lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej oraz asystentem rodziny). | C.U29. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U4 | Potrafi rozpoznawać przemoc domową i inne patologie społeczne oraz dokonywać interwencji w sytuacji kryzysu w rodzinie. | C.U30. | Opis przypadku, obserwacja pracy na ćwiczeniach | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta niezależnie od różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią. | K01 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K2 | Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta. | K02 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K3 | Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K03 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K4 | Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. | K04 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K5 | Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K05 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K6 | Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. | K06 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K7 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K07 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 80 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 30 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 5 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych | 5 | ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) | 80 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 20 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 190 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 7 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY |
| W1 | 1 | ||||||||||||||||
| W1 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
| W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA |
| U1 | 2 | ||||||||||||||||
| U1 | 2 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4 | 2 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3 | 3 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4 | 5 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3 | 3 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4 | 5 | |||||||||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
| U1, K1-K7 | 4 | ||||||||||||||||
| U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, K1-K7 | 10 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 10 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, K1-K7 | 5 | |||||||||||||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
| U1, K1-K7 | 8 | ||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
| U1, U2, U3, U4, K1-K7 | 8 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
|
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Student powinien odbyć wszystkie zajęcia z przedmiotu lub zaliczyć je według zasad regulaminu, tj. zaliczyć zlecone zadanie oraz zdać egzamin końcowy z przedmiotu. Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się z zakresu wiedzy ocenia się metodą: Egzamin teoretyczny pisemny Czas trwania egzaminu: 40 minut Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 40 Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych Punktacja – za każde pytanie 1 punkt; max: 40 pkt, min: 24 pkt <24 pkt niedostateczny (2,0) 24 – 27 pkt dostateczny (3,0) 31 – 28 pkt dość dobry (3,5) 35 – 32 pkt dobry (4,0) 38 - 36 pkt ponad dobry (4,5) 39 - 40 pkt bardzo dobry (5,0) | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności |
| ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Wszystkie nieobecności należy zaliczyć w formie pisemnego sprawdzianu lub odpowiedzi ustnej na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach. Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie poszczególnych czynności, zaliczenie zleconego zadania). | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych - wykładach, ćwiczeniach, ew. wyrównanie zaległości. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60% | 70% | 80% | 90% | 100% | |||||||||||||||
24 pkt | 28 pkt | 32 pkt | 36 pkt | 40 pkt | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 13.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska | ||||||||||||||||||