Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Poł Prowadzenie grup wsparcia w położnictwie i ginekologii.
  • Ostatnia zmiana 29.09.2022 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Poł Prowadzenie grup wsparcia w położnictwie i ginekologii

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki □ praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr n. o zdr. Ewa Perkowska

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne X

    Rok studiów

    I X II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Prowadzenie grup wsparcia w położnictwie i ginekologii

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zapoznanie ze specyfiką prowadzenia grup wsparcia w położnictwie i ginekologii.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym.

    U.W18

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne: krótkie strukturyzowane pytania

    W2

    Wymienia i omawia różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w trudnych sytuacjach.

    U.W19

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne: krótkie strukturyzowane pytania

    W3

    Zna i charakteryzuje systemy społecznego wsparcia i ich zastosowanie w pielęgniarstwie rodzinnym oraz zna organizacje pomocy społecznej.

    U.W20

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne: krótkie strukturyzowane pytania

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    25

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

    10

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    45

    Liczba punktów ECTS

    1,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Wsparcie społeczne w pielęgniarstwie rodzinnym.

    W3

    5

    1. Metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w trudnych sytuacjach.

    W2

    5

    1. Funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym.

    W1

    5

    1. Formy wsparcia dla kobiet w okresie senium, formy wsparcia dla kobiet z chorobą nowotworową, praktyczne sposoby okazywania wsparcia kobietom w tzw. stanie niemocy psychicznej.

    W2, W3

    5

    LITERATURA PODSTAWOWA

      1. pozycji)
    1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O.: Kryzys psychiczny: odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna. Difin, Warszawa 2019.
    2. Kosińska M., Niebrój L.: Wokół zdrowia kobiety. Media Silesia, Katowice 2013.
    3. de Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia w praktyce klinicznej. PZWL, Warszawa 2015.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

      1. pozycji)
    1. Kulpa M, Stypuła-Ciuba B. Ból nowotworowy i uciążliwość objawów somatycznych a jakość życia u pacjentów z chorobami nowotworowymi. Medycyna Paliatywna 2013; 5(4): 171-179.
    2. Łojko D., Suwalska A., Rybakowski J.: Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014; 48(2): 245-260.
    3. Daszykowska J., Marek Rembierz M.: Pomoc człowiekowi w obliczu cierpienia i śmierci. Maternus Media, Tychy 2013.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych – wykładach.

    Zaliczenie zleconego zadania.

    Zdanie zaliczenia końcowego (niezaliczenie zaliczenia końcowego z przedmiotu skutkuje możliwością dwukrotnego zadawania zaliczenia poprawkowego).

    Zaliczenie składa się z 5 pytań otwartych. Za każde pytanie można uzyskać 2 punkty.

    Punktacja:

    10: bardzo dobry

    9: ponad dobry

    8: dobry

    7: dość dobry

    6: dostateczny

    5 - 0: niedostateczny

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej i zaliczyć nieobecność w formie pisemnego bądź ustnego sprawdzianu lub w formie pracy zaliczeniowej na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Pisemny lub ustny sprawdzian, praca zaliczeniowa.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych – wykładach.

    Zaliczenie zleconego zadania.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Na zaliczenie przedmiotu student powinien:

    - odbyć wszystkie zajęcia z przedmiotu lub zaliczyć je według zasad regulaminu,

    - zaliczyć zlecone zadanie,

    - na zaliczeniu końcowym uzyskać 60% prawidłowych odpowiedzi.

    Data opracowania sylabusa: 04.07.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska