Załącznik nr 5 do Uchwały RWNZ nr 176//2019 z dnia 28 maja 2019 r.
KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||
Kierunek studiów |
Położnictwo | |||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny | |||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||
Kontakt (tel./email): | Tel. 85 732 68 20, e-mail: zpoz@umb.edu.pl, jolanta.lewko@umb.edu.pl | |||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Dr n. zdr. Ewa Perkowska | |||||||||
Osoba(y) prowadząca(e): | Dr n zdr. Ewa Perkowska | |||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Filozofia i etyka zawodu położnej, Podstawy opieki położniczej | |||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □
| |||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne X niestacjonarne X | |||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej | ECTS 3 | ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | |||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy X | |||||||||
Miejsce realizacji:
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | - | ||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH | - | |||||||||
FORMA ZAJĘĆ
| Liczba godzin | |||||||||
Wykład | 15 | |||||||||
Seminarium | 20 | |||||||||
Ćwiczenia |
| |||||||||
Samokształcenie /bez nauczyciela | 50 | |||||||||
E-learning |
| |||||||||
Zajęcia praktyczne |
| |||||||||
Praktyki zawodowe |
| |||||||||
Inne …………………… |
| |||||||||
RAZEM |
| |||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
|
| ||||||||
Metody dydaktyczne
| Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury
| |||||||||
Narzędzia dydaktyczne | np.: rzutnik folii, rzutnik multimedialny, plansze | |||||||||
MACIERZ EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||
WIEDZA
| ||||||||||
C.W9. | procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej; | P7S_WG P7S_WK | Ocena przygotowania do zajęć | Projekt, prezentacja | w | |||||
C.W10. | systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; | P7S_WG P7S_WK | Ocena przygotowania do zajęć | Projekt, prezentacja | s | |||||
C.W11. | systemy i współczesne kierunki organizowania opieki położniczej; | P7S_WG P7S_WK | Dyskusja w czasie zajęć | Esej refleksyjny | w | |||||
C.W12. | inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet; | P7S_WG P7S_WK | Ocena przygotowania do zajęć | Ocena 360° | w | |||||
C.W13. | zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej. | P7S_WG P7S_WK | Ocena przygotowania do zajęć | Ocena 360° | w | |||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||
C.U9. | stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii; | P7S_UW P7S_UK P7S_UO | Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | s | |||||
C.U10. | analizować inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet w celu organizowania opieki nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia. | P7S_UW P7S_UK P7S_UO | Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | s | |||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||
| okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową; |
| Dyskusja w czasie zajęć | Ocena 360° | s | |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; BN – samokształcenie/bez nauczyciela ; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; EL- e-learning METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 35 | |||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 15 | |||||||
Udział w ćwiczeniach/(wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 20 | |||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 20 | |||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 20 | |||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. | 10 | |||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) | - | |||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie |
| |||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 85 | |||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu |
| |||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||
| Liczba godzin
| |||||||
WYKŁADY | Uznawanie kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. | 2 | ||||||
Współczesne systemy i kierunki organizowania opieki położniczej. | 3 | |||||||
Strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet. | 3 | |||||||
Zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej. | 5 | |||||||
Strategia pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce | 2 | |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
ĆWICZENIA |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
SEMINARIA | Kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii i Portugalii | 4 | ||||||
Modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii w Polsce. | 5 | |||||||
Modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii w wybranych krajach Unii Europejskiej. | 5 | |||||||
Współpraca polskich towarzystw naukowych z organizacjami międzynarodowymi. Rola WHO w pielęgniarstwie na świecie. | 5 | |||||||
1 | ||||||||
|
| |||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
SAMOKSZTAŁCENIE | Projekt „e-learning assistant” |
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
E- LEARNING |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA | Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007 Deklaracja Monachijska – Pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia. Ministerstwo Zdrowia, 2000 Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. Warszawa 2017. Pfefferle PI, Van den Stock E, Nauerth A; "E-learning assistant"-project group. The LEONARDO-DA-VINCI pilot project "e-learning-assistant" - Situation-based learning in nursing education. Nurse Educ Today. 2010 Jul;30(5):411-9.
| ||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
| https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/ Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
| ||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| ||||||||
EFEKTY UCZENIA SIĘ
| NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||
wyżej wymienione formujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia oceniono systemem procentowym | 60% | 70% | 80% | 90% | 100% | |||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny X zaliczenie | ||||||||
Data opracowania programu: 01.10.2024 |
Program opracował: dr n. zdr. Ewa Perkowska | |||||||