Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Poradnictwo w pielęgniarstwie.
  • Ostatnia zmiana 06.02.2023 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Poradnictwo w pielęgniarstwie

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki □ praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne □

    Rok studiów

    I □ II X III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 □ 3 □ 4 X 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Poradnictwo w pielęgniarstwie

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Po realizacji zajęć student będzie znał uwarunkowania problemów zdrowotnych pacjenta opierając się na poradnictwie pielęgniarskim.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki, bazujące na przepisach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente).

    B.W11.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W2

    Zna i rozumie determinanty funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej.

    B.W12.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W3

    Zna i rozumie metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim.

    B.W13.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W4

    Zna i rozumie zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najpowszechniejszych problemów zdrowotnych.

    B.W14.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W5

    Zna i rozumie reguły doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych.

    B.W15.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi stawiać diagnozę wobec zagrożeń zdrowotnych chorych przewlekle.

    B.U11.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi ocenić przystosowanie chorego do choroby przewlekłej.

    B.U12.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi udzielać porad osobom uzależnionym i zagrożonym uzależnieniem, wykorzystując w tym celu transteoretyczny model zmian.

    B.U13.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U4

    Potrafi przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego najbliższego otoczenia w ramach poradnictwa zdrowotnego.

    B.U14.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U5

    Potrafi wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zawodowego.

    B.U15.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U6

    Potrafi trafnie dobierać i odpowiednio wykorzystywać metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich.

    B.U16.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U7

    Potrafi dokonać optymalnego wyboru i prawidłowo zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych.

    B.U17.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U8

    Potrafi koordynować realizację świadczeń zdrowotnych dla pacjentów chorych przewlekle.

    B.U18.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

    K.02.

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena 360°

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    25

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    15

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    13

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    5

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    8

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    38

    Liczba punktów ECTS

    1,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Regulacjach prawne i transteoretyczne modelu zmiany Prochaska.

    W1

    2

    1. Regulacjach prawne i transteoretyczne modelu zmiany DiClemente.

    W1

    2

    1. Obserwacja, prognozowanie, wyciąganie wniosków z funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej.

    W2, W3

    2

    1. Metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim, zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych.

    W2, W3, W5

    2

    1. Zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych.

    W2, W3, W4

    2

    SEMINARIA

    1. Diagnozowanie zagrożeń zdrowotnych pacjenta z chorobą przewlekłą i ocena adaptacji pacjenta do choroby przewlekłej.

    U1, U2, K1

    3

    1. Nauka udzielania porad osobom zagrożonym i uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente).

    U3, K1

    2

    1. Edukacja pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego oraz wykorzystywanie zasobów technologicznych dla potrzeb poradnictwa zawodowego.

    U4, K1

    3

    1. Dobieranie i stosowanie metod oceny stanu zdrowia oraz zlecanie badań diagnostycznych pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich.

    U5, U6, K1

    2

    1. Dokonywanie wyboru i zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych.

    U7, K1

    2

    6. Koordynowanie i nadzór realizacji świadczeń zdrowotnych dla pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi.

    U8, K1

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Sierakowska M., Wrońska I.: Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2015.
    2. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. PWN, Warszawa 2018.
    3. Gibiński M., Ciemierz R.: Dokumentacja medyczna w praktyce pielęgniarki i położnej. PZWL, Warszawa 2016 .

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

      1. Cavanaugh B.M.: Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2007.
      2. Cianciara D.: Zarys współczesnej promocji zdrowia. PZWL, Warszawa 2010.
      3. Habrat B.: Szkody zdrowotne spowodowane alkoholem. PWN, Warszawa 1996.
      4. Stawarz B., Rejman K. (red.): Zaburzenia psychiczne i uzależnienia jako problem społeczny i zdrowotny. PWST-E, Jarosław 2018.
      5. Kilańska D. (red.): Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Czelej, Lublin 2010.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe – aby uzyskać zaliczenie, należy zdobyć min. 60% punktów.

    Data opracowania sylabusa: 15.05.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko