Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus - Higiena stomatologiczna - Podstawy pielęgniarstwa.
  • Ostatnia zmiana 28.09.2022 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus - Higiena stomatologiczna - Podstawy pielęgniarstwa

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2020/2021

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Podstawy pielęgniarstwa

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej UMB

    e-mail jednostki

    zpoz@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena Stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne X£ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski X£ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy X£ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III £X

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £x

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

     

    Podstawy anatomii, fizjologii, patologii, psychologii

     

     

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Ćwiczenia - 30 godzin w tym 22 godziny w Centrum Symulacji Medycznej

     

    Założenia i cele przedmiotu

     

     

    Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie opieki pielęgniarskiej nad człowiekiem zdrowym/ chorym oraz kształtowanie prawidłowych postaw koniecznych do realizacji czynności pielęgnacyjnych.

     

     

    Metody dydaktyczne

     

    • pokaz,
    • instruktaż,
    • metoda przypadków,
    • metoda sytuacyjna,
    • dyskusja dydaktyczna,
    • samodzielne dochodzenie do wiedzy

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr n. o zdr. Jolanta Kraśnicka

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. o zdr. Jolanta Kraśnicka

     

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

     

    W88

    Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w kontekście zdrowia i choroby

    WK19

    Ćw.

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - realizacja określonego zadania

     

    W98

    Zna teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec pacjenta/klienta/grupy społecznej

    WK22

    Ćw.

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - realizacja określonego zadania

     

    W108

    Zna metody oceny temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, glikemii

    WK27

    Ćw.

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - realizacja określonego zadania

     

    W131

    Zna zasady opieki, w tym opieki stomatologicznej nad dzieckiem i osobą dorosłą z niepełnosprawnością, obłożnie chorą i z chorobą nowotworową

    WK32

     

     

    Ćw.

    - ocena aktywności w czasie zajęć

     

    umiejętności

    U13

    Przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki

    UK5

    Ćw.

    - ocena aktywności w czasie zajęć

     

    U14

    Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

    UK5

    Ćw.

    - obserwacja pracy studenta

     

     

    U15

    Umie zastosować w praktyce metody dekontaminacji (odkażania) środowiska oraz środki dezynfekcyjne i antyseptyczne, a także przeprowadzić procedurę sterylizacji

    UK5

    Ćw.

    - realizacja określonego zadania

     

     

    U47

    Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia

    UK15

    Ćw.

    - dyskusja w czasie zajęć

    - realizacja określonego zadania

     

     

    U66

    Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w kontekście zdrowia i choroby

    UK15

    Ćw.

    - dyskusja w czasie zajęć

    - realizacja określonego zadania

     

    U92

    Potrafi rozpoznać podstawowe objawy występujące w stanach zagrożenia życia

    UK28

    Ćw.

    - realizacja określonego zadania

     

    U95

    Posługuje się sprzętem do oceny wybranych parametrów życiowych

    UK28

    Ćw.

    - realizacja określonego zadania

     

    U97

    Umie wykonać zabiegi pielęgnacyjne oraz stomatologiczne profilaktyczne i lecznicze u osób ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnych, obłożnie chorych i w podeszłym wieku

    UK29

    Ćw.

    - realizacja określonego zadania

     

     

     

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K2

    Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów

    KK2

    Ćw.

     

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K3

    Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro

    KK3

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

     

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K5

    Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu

     

    KK5

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K6

    Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadaniach

    KK6

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K7

    Student potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu

    KK7

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    K8

    Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy

    KK8

    Ćw.

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

     

    Punkty ECTS

    2

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    30

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem:30

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    20

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

     

    godziny razem: 20

       

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W108, U92, U95

    1. Pomiar podstawowych parametrów życiowych: tętna, ciśnienia, oddechu, temperatury ciała i obsługa sprzętu medycznego: aparatu do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, glukometru, pulsoksymetru. Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych: masa ciała, wzrost, obwody, ocena BMI. 4h

    U97

    1. Bandażowanie wybranych części ciała: kończyny dolnej, kończyny górnej oraz głowy. Stosowanie alternatywnych metod mocowania opatrunków. 4h

    U13, U14, U15

    U97

    1. Przygotowanie zestawu do opatrywania ran. Wykonanie opatrunku na ranę. 4h

    W131, U97

    1. Kąpiel noworodka i niemowlęcia. Przewijanie i ubieranie dzieci. Toaleta jamy ustnej u dzieci. 4h

    W88, W98, U47, U66

    1. Syndrom dziecka maltretowanego. Rodzaje przemocy. Założenie Niebieskiej Karty ofierze przemocy. 4 h

    W131, U97

    1. Kąpiel obłożnie chorego w łóżku. Toaleta jamy ustnej u ciężko chorego. 4h

    W131, U97

    1. Pielęgnacja skóry oraz profilaktyka odleżyn u osób w podeszłym wieku. Stosowanie udogodnień u chorego leżącego. 3h

    U97

    1. Wykonywanie zabiegów p/zapalnych:
    1. z zastosowaniem ciepła
    2. z zastosowaniem zimna 3h

     

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Klimaszewska K. Baranowska A., Krajewska-Kułak E. (red.): Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa 2018.
    2. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018.
    3. Ślusarska B., Zarzycka D. (red.), Podstawy pielęgniarstwa t.1 i 2, wyd. Czelej, Lublin 2013.
    4. Kluczyńska S., Wrona G.: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Przewodnik dla pracowników ochrony zdrowia. PARPA, Warszawa-Kraków 2013 www.mpips.gov.pl

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. Sasal H.D.: Niebieskie Karty: Przewodnik do procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie. Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005
    2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
    3. Procedura Niebieskiej Karty przewidziana dla pracowników ochrony zdrowia. Załącznik do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 201, poz. 1334).

     

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości – z Regulaminu Dydaktycznego Jednostki

    Kryteria i forma uzyskania zaliczenia z przedmiotu:

    Zaliczenie:

    Ćwiczenia: obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach.

    • Umiejętności oceniane są metodą realizacji zleconego zadania
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej: prawidłowe wykonanie zadania

     

    Samokształcenie: Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.

    Kompetencje oceniane są metodą:

    • Samooceny
    • Student ocenia samodzielnie czy jest w stanie zrealizować dany efekt kształcenia

    Warunki:

    - obecność na wszystkich ćwiczeniach

    - zaliczenie zajęć odbywa się u asystenta prowadzącego w oparciu o ocenę aktywności, umiejętności i wiedzy.

    - każda nieobecność musi być odrobiona po uzgodnieniu terminu z asystentem prowadzącym zajęcia

    - trzykrotna lub większa nieobecność na ćwiczeniach powoduje konieczność odrobienia całego cyklu

     

    Egzamin pisemny